Gå til innhold

eksem på hendene


Gjest klø

Anbefalte innlegg

I flere måneder har jeg hatt eksem på hendene, spesielt på og mellom fingrene. Jeg får små blemmer med veske, som klør og sprekker. Det klør så mye at jeg tror jeg holder på å bli gal. Huden sprekker, og vondt gjør det. Har prøvd flere typer salver, men det eneste som lindrer litt er hydrokortison. Vet noen hva dette er, og hva jeg kan gjøre for å bli kvitt dette, så er jeg kjempetakknemmelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen

Kjære klø

Du har sannsynligvis et håndeksem, noe som kan være plagsomt og som du må pleie med regelmessig smøring. Eksemet forverres vanligvis hvis du har hendene mye i vann, så hvis du må vaske så bruk plast- eller gummihansker med bomullvanter inni. Noen med håndeksem er allergisk for lateks, dvs naturgummi, så hvis det gjelder deg må du unngå gummihansker. Bruk av såpe og vaskemidler er også uheldig for eksemet så det bør begrenses til et minimum. Du kan få en test på kontaktallergi hos en hudlege, av og til kan den testen gi en pekepinn mot hvilke stoffer du bør unngå å være i direkte kontakt med. Behandlingen består i god håndhygiene (uten sterke såper), regelmessig smøring med fuktighetsbevarende kremer og også hydrokortisinkremer i perioder. Du bør få legen til å se på eksemet ditt og skrive ut kortisonkremer i litt forskjellige styrker til deg slik at du starter med de sterkeste og så trapper ned til de aller mildeste (som du også får uten resept). Hvis huden sprekker kan pensling med krystallfiolett hjelpe og av og til er det veldig virksomt med omslag med en desinfiserende væske en til to ganger daglig. Slike desinfiserende væsker (Alsols løsning eller Kaliumpermanganat) får du på resept.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...