Gå til innhold

Tabuord

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo mange ord etterhvert som er blitt "ulovlig" å bruke, og det vil eg ha en slutt på! :-)

For meg er det naturlig å si : Neger, Barnehagetante, Svenske og Vaskekjerring.

Det har eg bestemt meg for å fortsette med!

Starter herved en folkeaksjon _for_ innføring av ord som tidligere var vanlige og nøytrale.

Kom med flere ord folkens...

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• pekkaline

9

• morsan

8

• Shova

6

• Jølsen

4

Mest aktive i denne tråden

sprelline1365380900
Skrevet

Barnehagetante er vel ikke et tabu ord i den forstand. For de som bruker det ordet fremdeles viser det heller lite respekt for de som jobber i barnehagen. Noen av de som jobber i barnehage har mellom 3-5 år på høyskole/universitet. Og da å bli kalla barnehagetante hadde ikke jeg synes var mye kjekt.. Da hadde jeg sagt til vedkommede: "jeg heter Kari altså"

Skal vi også kalle de som jobber som lærer, "læreronkel eller lærartante"??

Skrevet

Barnehagetante er vel ikke et tabu ord i den forstand. For de som bruker det ordet fremdeles viser det heller lite respekt for de som jobber i barnehagen. Noen av de som jobber i barnehage har mellom 3-5 år på høyskole/universitet. Og da å bli kalla barnehagetante hadde ikke jeg synes var mye kjekt.. Da hadde jeg sagt til vedkommede: "jeg heter Kari altså"

onkel politi! ;-)

Skrevet

Negerkonge

Neger

Svarting

Pakkis

Tatertarm

Kødd

Dverg

Pygmé

Vaktmester

Gjest pinglelita
Skrevet

"Farget"

Dét er også et tabuord. Forstå det de som kan. Hva hvis det jeg skal påpeke er at vedkommende har farget hud, ikke at vedkommende kommer fra Afrika eller Israel?

Er det lov å si "mørk i huden"?

Gjest pinglelita
Skrevet

Tror egentlig man helst skal unngå å nevne hudfarge. Kanskje det blir borte om man ikke snakker om det.

:) men hvis man skal beskrive noen, kan man si at vedkommende er mørk i håret da?

Skrevet

''Barnehagetante '' Men hva skal man si til barna da? "gå til pedagogen å be om hjelp" eller "gå til barnearbeideren å be om hjelp" Selvsagt har de eget navn som kan brukes, men jeg har problemer med å forstå at -barnehagetante- skal være fornærmende. Det og være tante er jo noe stort og fint synes jeg.

;)

Skrevet

Ordet "tante" er faktisk et brukt skjellsord... f.eks. "hun er bare ei sur gammel tante".

Hm..men da kan man ikke hete lærer heller. "Han er bare en sur og grinet gammel lærer"

Skrevet

Høvding, hvorfor i all verden kan vi ikke si det. Vi skal si sjef i steden...

Skrevet

Høvding, hvorfor i all verden kan vi ikke si det. Vi skal si sjef i steden...

Det blir for dumt, ja, høvding er jo et imponerende ord i mitt vokabular ihvertfall.

Aldri har jeg lagt noe negativt i ordet neger heller.

Skrevet

"lærer" er ikke noe etablert skjellsord etter hva jeg vet.

Burde uansett ikke være noe problem å finne nye navn. Barnehagepedagog? Det er vel fint nok...

Jo det er fint, men man sier liksom ikke det til barna :)

Gjest Hmmm. litt forvirret
Skrevet

Jeg er mamma til 2 afrikanske jenter. Jeg leser pippi for tiden,og suser gjennom både negerkonge og tanter. Om de spør får de svar, synes nemlig det er viktig å lære dem at neger ikke er negativt ment i denne sammenhengen,det er en gammel måte å forklare at en neger har mørk hud,brune øyne og kruset hår, som dem. Men i dag er det ikke fint å si neger,tydeligvis. Uansett kommer nok mine til å få høre det i fremtiden,da ingen i mitt nærmiljø synest det er negativt ladet, og det nok blir brukt i hjemmene. Da kan de i alle fall være forberedt å si at i dag heter det ikke neger,men afrikaner.

Ellers var jeg på butikken forrige uke, og minstejenta smilte stort til ei gammel dame, ho sier: Å for et flott smil,det er som den ungen i et tv program jeg ikke husker navnet på. Der var det også en sånn LAKRIS. Fy fan for ei gammal drittkjerring som sier sånt når barna hører på...jeg bare gikk. Hadde ho sagt mer hadde ho fått høre hvor lite oppdatert ho er. Da skulle ho nok få hele vrangsida mi,men jeg må nok ikke treffe henne mer,så det fikk bare gå. Men er det virkelig sånn det fungerer ute i verden? Har ikke engang gamle kjerringer respekt for folk? Da var det bedre ho sa neger,for som sagt er jo det ikke vondt ment...-i utgangspunktet altså.

Skrevet

Det blir for dumt, ja, høvding er jo et imponerende ord i mitt vokabular ihvertfall.

Aldri har jeg lagt noe negativt i ordet neger heller.

Du trenger ikke legge noe negativt i ordte neger, da det allerede er negativt...

Skrevet

Negerkonge

Neger

Svarting

Pakkis

Tatertarm

Kødd

Dverg

Pygmé

Vaktmester

problemet er vel at du sjøl kan betegnes ved alle de ordene

Skrevet

Det skal liksom hete vaskekjærring, men hva kaller man en mann som er renholder da? Vaskekaill?

Holdningen din stinker gammelkaill som ikke klarer å følge med på tiden. Glad jeg ikke er så ignorant som deg.

Skrevet

Du trenger ikke legge noe negativt i ordte neger, da det allerede er negativt...

Men det er ikke negativt for meg. Like lite som rogalending er det.

Skrevet

Men det er ikke negativt for meg. Like lite som rogalending er det.

Det er ikke poenget hva som er negativt for deg. Det er negativt for de som blir betegnet som det, og derfor skal man i _repekt_ for dem ikke bruke det ordet.

Men du er vel minst førti år du også og forstår vel ikke hvordan samfunnet _i dag_ har endret seg siden du selv var i tjueåra.

Skrevet

Det er ikke poenget hva som er negativt for deg. Det er negativt for de som blir betegnet som det, og derfor skal man i _repekt_ for dem ikke bruke det ordet.

Men du er vel minst førti år du også og forstår vel ikke hvordan samfunnet _i dag_ har endret seg siden du selv var i tjueåra.

''Men du er vel minst førti år du også og forstår vel ikke hvordan samfunnet _i dag_ har endret seg siden du selv var i tjueåra.''

Oioi, den var bare _litt_ nedlatende...

Skrevet

Ja, jeg er førti år, og det er faktisk veldig vanskelig å forstå at ord vi har brukt/bruker plutselig skal være så negativt ladet. Så som høvding f.eks noe jeg forbinder med makt, ære omtrent som ordet president.

Vi er ikke senile fordi vi har passert førti heller, skjønner du;) Jeg husker at i vårt hjem var ordet araber alltid ladet med negativitet.

Når jeg tenker på ordet afrikaner, så tenker jeg det om en som faktisk bor i Afrika, mens neger er mer dekkende for de med afrikansk opprinnelse, men de kan være bosatt hvor som helst.

Og å dømme folk som av gammel vane kan komme til å si neger, fordi noen plutselig har funnet ut at ordet er negativt, det er vel heller ikke av det gode. Da flytter man bare mobbing fra en gruppe til en annen.

Skrevet

''Men du er vel minst førti år du også og forstår vel ikke hvordan samfunnet _i dag_ har endret seg siden du selv var i tjueåra.''

Oioi, den var bare _litt_ nedlatende...

Og det er ikke h*n som mener at h*n kan kalle folk neger fordi det ikke er negativt for h*n....

Jeg kunne jo ha brukt værre ord *host* navlebeskuer *kremt* rasist.

Men man sier jo ikke sånt...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...