Gå til innhold

Tabuord

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo mange ord etterhvert som er blitt "ulovlig" å bruke, og det vil eg ha en slutt på! :-)

For meg er det naturlig å si : Neger, Barnehagetante, Svenske og Vaskekjerring.

Det har eg bestemt meg for å fortsette med!

Starter herved en folkeaksjon _for_ innføring av ord som tidligere var vanlige og nøytrale.

Kom med flere ord folkens...

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• pekkaline

9

• morsan

8

• Shova

6

• Jølsen

4

Mest aktive i denne tråden

sprelline1365380900
Skrevet

Barnehagetante er vel ikke et tabu ord i den forstand. For de som bruker det ordet fremdeles viser det heller lite respekt for de som jobber i barnehagen. Noen av de som jobber i barnehage har mellom 3-5 år på høyskole/universitet. Og da å bli kalla barnehagetante hadde ikke jeg synes var mye kjekt.. Da hadde jeg sagt til vedkommede: "jeg heter Kari altså"

Skal vi også kalle de som jobber som lærer, "læreronkel eller lærartante"??

Skrevet

Barnehagetante er vel ikke et tabu ord i den forstand. For de som bruker det ordet fremdeles viser det heller lite respekt for de som jobber i barnehagen. Noen av de som jobber i barnehage har mellom 3-5 år på høyskole/universitet. Og da å bli kalla barnehagetante hadde ikke jeg synes var mye kjekt.. Da hadde jeg sagt til vedkommede: "jeg heter Kari altså"

onkel politi! ;-)

Skrevet

Negerkonge

Neger

Svarting

Pakkis

Tatertarm

Kødd

Dverg

Pygmé

Vaktmester

Gjest pinglelita
Skrevet

"Farget"

Dét er også et tabuord. Forstå det de som kan. Hva hvis det jeg skal påpeke er at vedkommende har farget hud, ikke at vedkommende kommer fra Afrika eller Israel?

Er det lov å si "mørk i huden"?

Gjest pinglelita
Skrevet

Tror egentlig man helst skal unngå å nevne hudfarge. Kanskje det blir borte om man ikke snakker om det.

:) men hvis man skal beskrive noen, kan man si at vedkommende er mørk i håret da?

Skrevet