Gå til innhold

Tabuord

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inuit og Eskimo er nå vel ikkje det samme?

Inuittene lever på Grønland og Eskimoene lever et annet sted.

Joda, se her, klippet fra Store Norske leksikon:

''eskimo (fra fr. esquimau, som igjen er en forvanskning av abenaki-ordet eskimantsik eller det tilsvarende ojibwa-ordet aškimek, 'rått-kjøtt-etere'), tradisjonell betegnelse på folkegruppen inuit. Kan oppfattes nedsettende.''

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• pekkaline

9

• morsan

8

• Shova

6

• Jølsen

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er ikke poenget hva som er negativt for deg. Det er negativt for de som blir betegnet som det, og derfor skal man i _repekt_ for dem ikke bruke det ordet.

Men du er vel minst førti år du også og forstår vel ikke hvordan samfunnet _i dag_ har endret seg siden du selv var i tjueåra.

Mener du virkelig at folk 40 åra ikke er oppdatert på hvordan samfunnet er?....I såfall er det nok du selv som er litt dårlig opplyst :-)

Gjest Hmmm,litt forvirret
Skrevet

Hei. jeg mener ikke å dømme folk. Jeg beklager om du følte det sånn. Jeg bare prøver å si at det er ikke så ok å bevisst ville ha det som et ord i vokabularet sitt, bare fordi man er vant til å si det, og ikke bry seg om hvor diskriminerede eller krenkende det er for andre.

Det var det eneste poenget mitt.

Av tidligere inlegg ser du jeg har 2 afrikanske barn. Den ene tanta av disse bruker konsekvent ordet neger om dem, (og forstår ikke at vi unngår å ha kontakt) Ho er tante til minst 10 andre unger også...og dem nevner hun med navn, hvorfor ikke bare si navnene til mine også? Ho er nok litt stolt av dem,synes de er vakre osv,men f.eks kan ho si jeg synes det er flott vi har fått en neger i familien. Enda har ho ikke sagt det over hodet på dem,sånn de har hørt det. men jeg tenker ho vet vi blir forbanna om det skjer. Denne tanta er ca 50 år og vi har liten kontakt ,som ventelig er,nettoppfordi ho ikke er villig til å fjerne det ordet fra sitt vokabular. Andre folk blir da ikke omtalt hverken som bleikingene til søstra mi,men som sagt,broren min har 2 negerunger Sånn er det dessverre når vettet ikke strekker lengere. Vi velger henne bort.

Jeg skrev tidligere at jeg heller velger at folk sier neger enn lakris, men NÆRMESTE FAMILIE??? må vel forstå at ingen ønsker å ha et vedheng på at de er annerledes enn de andre (tantebarna) Møter mye større forståelse av mange andre enn dette mennesket

Gjest Hmmm,litt forvirret
Skrevet

Av tidligere inlegg ser du jeg har 2 afrikanske barn. Den ene tanta av disse bruker konsekvent ordet neger om dem, (og forstår ikke at vi unngår å ha kontakt) Ho er tante til minst 10 andre unger også...og dem nevner hun med navn, hvorfor ikke bare si navnene til mine også? Ho er nok litt stolt av dem,synes de er vakre osv,men f.eks kan ho si jeg synes det er flott vi har fått en neger i familien. Enda har ho ikke sagt det over hodet på dem,sånn de har hørt det. men jeg tenker ho vet vi blir forbanna om det skjer. Denne tanta er ca 50 år og vi har liten kontakt ,som ventelig er,nettoppfordi ho ikke er villig til å fjerne det ordet fra sitt vokabular. Andre folk blir da ikke omtalt hverken som bleikingene til søstra mi,men som sagt,broren min har 2 negerunger Sånn er det dessverre når vettet ikke strekker lengere. Vi velger henne bort.

Jeg skrev tidligere at jeg heller velger at folk sier neger enn lakris, men NÆRMESTE FAMILIE??? må vel forstå at ingen ønsker å ha et vedheng på at de er annerledes enn de andre (tantebarna) Møter mye større forståelse av mange andre enn dette mennesket

Sorrry, svaret var ment til Shova,ikke deg

Skrevet

''Barnehagetante '' Men hva skal man si til barna da? "gå til pedagogen å be om hjelp" eller "gå til barnearbeideren å be om hjelp" Selvsagt har de eget navn som kan brukes, men jeg har problemer med å forstå at -barnehagetante- skal være fornærmende. Det og være tante er jo noe stort og fint synes jeg.

;)

Jeg foretrekker å bli adressert ved navn og kan ikke skjønne at det er vanskelig. Jeg er ingen av barnas tante og jeg føler hele betegnelsen som litt nedlatende. Som om vi bare "passer barn".

Skrevet

Du er faen meg et skikkelig hespetre. Jeg foreslår at du logger av nettet og går og legger deg.

*hæ hæ hæh hæh*

*host* hæstkuk *kremt*

Skrevet

''Negerkonge

Neger

Svarting

Pakkis

Tatertarm

Kødd

Dverg

Pygmé

Vaktmester''

Veldig bra!

Der var det mange eg hadde glemt gitt (sjøl om eg tok med neger), men "tatertarm" må være nytt?

Og "kødd" brukes til daglig her i bygda, og det er ingen som flyr i strupen på deg om du kaller de det.

Pygmé og vaktmester er svært gode eksempler, "Mini Jacobsen" er en typisk Pygmé slik eg ser det.

Jeg glemte sigøyner!

Tatertam er en person som er blanding av en tater og et eller annet slag som ingen helt vet hva er.

Skrevet

For meg var det hekt uaktuelt å skulle omtale de ansatte i bhg som 'tante' overfor sønnen min. Det vlle jo vært veldig forvirrende om jeg derved skulle puttet dem i samme bås som mostrene og faster;-)

Jeg har heller aldri omtalt lærerne hans som "frøken".

''Jeg har heller aldri omtalt lærerne hans som "frøken".''

Nei, det har ikke jeg heller gjort, for jeg har forstått at de heter "lærer" uansett kjønn. Men vi kan kalle dem lærere. Om du hadde en sønn i barnehagen nå og du ikke vet/husker eller kommer på hva pedagogene heter, hva sier du da til ditt barn. Gå og spør ........ om du kan låne dittogdatt. for å ta et eksempel. Her hadde det vært enkelt og sagt _læreren_ på skolen, men hva med barnehagen?

Jeg er ikke god på forklaringer, men jeg håper du ser hva jeg spør om hehe

Skrevet

Jeg foretrekker å bli adressert ved navn og kan ikke skjønne at det er vanskelig. Jeg er ingen av barnas tante og jeg føler hele betegnelsen som litt nedlatende. Som om vi bare "passer barn".

De fleste oppegående mennesker vet at det koster tid og kalorier å få seg en utdannelse for å få jobb i en barnehage. Jeg beundrer også alle som jobber i barnehage i alt bråket og mylderet av små barn. Jeg er veldig takknemlig for det barnehagen har gjort for mine barn. Jeg har ikke problemer med å bruke navn, men se svar til morsan.

Skrevet

Nei, det har ikke jeg heller gjort, for jeg har forstått at de heter "lærer" uansett kjønn. Men vi kan kalle dem lærere. Om du hadde en sønn i barnehagen nå og du ikke vet/husker eller kommer på hva pedagogene heter, hva sier du da til ditt barn. Gå og spør ........ om du kan låne dittogdatt. for å ta et eksempel. Her hadde det vært enkelt og sagt _læreren_ på skolen, men hva med barnehagen?

''Om du hadde en sønn i barnehagen nå og du ikke vet/husker eller kommer på hva pedagogene heter, hva sier du da til ditt barn. Gå og spør ........ om du kan låne dittogdatt.''

Da sa jeg:"Gå og spør en av de voksne." :o)

Skrevet

''Om du hadde en sønn i barnehagen nå og du ikke vet/husker eller kommer på hva pedagogene heter, hva sier du da til ditt barn. Gå og spør ........ om du kan låne dittogdatt.''

Da sa jeg:"Gå og spør en av de voksne." :o)

hehe :)

Skrevet

Det var ikke meg møkkakjerringa svarte da, hvis man skal tyde systemet.

hold kjeft din giggolo!

Skrevet

Han er vel mer en hallik. Sikkert det han jobber som.

Mm

En pygmè hallik!

Skrevet

Jeg ville noek brukt samme uttrykk som Lillemus, "en av de voksne". Eventuelt hvis jeg - MOT FORMODNING (

*he he) ikke skulle huske navnet på en av de bhg-ansatte mens vi var hjemme, ville jeg spurt junior "hva heter hun voksne på avdeling X, hun som har det gule håret?" eller lign.

Skrevet

Jeg ville noek brukt samme uttrykk som Lillemus, "en av de voksne". Eventuelt hvis jeg - MOT FORMODNING (

*he he) ikke skulle huske navnet på en av de bhg-ansatte mens vi var hjemme, ville jeg spurt junior "hva heter hun voksne på avdeling X, hun som har det gule håret?" eller lign.

Den voksne ja, men da blir det liksom enda mere anonymt enn tante synes jeg, men ,men.

Godt å se deg tilbake, for du har levd i det virkelige livet tror jeg? ;)

Skrevet

Den voksne ja, men da blir det liksom enda mere anonymt enn tante synes jeg, men ,men.

Godt å se deg tilbake, for du har levd i det virkelige livet tror jeg? ;)

Tja, noen ganger lyrer jeg på hva som er mest uvirkelig av å henge rundt på dol eller å henge med famiien i en hektisk høstferie...;-)

Skrevet

Tja, noen ganger lyrer jeg på hva som er mest uvirkelig av å henge rundt på dol eller å henge med famiien i en hektisk høstferie...;-)

Hehe, jo det kan jo være begge deler som er uvirkelig. Her har vi sittet mest hjemme pga min forkjølelse. Blir endel kortspill med jenta her. Koselig det. Vi skulle vært på hyttetur.... :(

Skrevet

Hehe, jo det kan jo være begge deler som er uvirkelig. Her har vi sittet mest hjemme pga min forkjølelse. Blir endel kortspill med jenta her. Koselig det. Vi skulle vært på hyttetur.... :(

Fant forresten ut NÅ først at Märtha forrige helg fødte barn! ;-) Sanne lig bra vi har DOL:-)

Skrevet

Fant forresten ut NÅ først at Märtha forrige helg fødte barn! ;-) Sanne lig bra vi har DOL:-)

Ho er så nydelig atte :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...