Gå til innhold

Skulking av videregående skole, hva gjør vi?

Anbefalte innlegg

Gjest det gjelder hennes fremtid
Skrevet

dattern min på 16 år er begynt 1.året på vgs. Hun er allerede begynt å skulke, orker ikke stå opp om morgenen. Hun gidder rett og slett ikke. Har snakket med henne om konsekvenser på en hyggelig måte, men hun regelrett driter i det og sier at hun ikke bryr seg. Når ikke frem til henne på noen måte. Hun gjør hva som passer henne. Hun er svært sta og gjør en del ting jeg ikke synes om, men det nytter ikke. Hun bryr seg ikke om konsekvenser heller. Hun har vært stri i 3 år.

Hun godtar ikke at jeg blander meg inn i livet hennes, hun mener hun kan ta være på seg selv.

Aliza1365380759
Skrevet

Hvis hun mener hun kan ta vare på seg selv, innebærer det at hun tjener sine egne penger f.eks? Betaler husleie/strøm/mat osv? Eller "tar hun vare på seg selv" med dine penger?

Skrevet

Det første jeg tenker på er å kutte ut alle goder ho har i dag. Ho følger ikke opp, da bør ikke du yte noe service til henne.

Dette kan være penger, om du betaler regninger til f.eks. mobil. Dersom ho har PC kan du kutte ut internetten hennes. (Lag passord). Slutt å vaske hennes klær og ikke kjøp nye klær/utstyr til henne.

Forklar henne at dette er goder ho har hatt ettersom ho har gjort sin del (gått på skolen). Når ho ikke gjør dette, så er du ikke interessert i å gjøre slikt for henne. Det har konsekvenser å ikke gjøre "jobben" sin.

Vær litt kreativ så kan du tøye ting ganske langt. Vær nøye med å fortelle henne at ho har valg, og at valgene får konsekvenser.

Skrevet

Først forsøker man på normal måte, slik du har begynt. Snakker med ungdommen selv, evt. med skolens kontaktlærer og rådgiver, for å finne ut om det er en reell årsak og hva som evt. kan gjøres. Er hun f.eks. på feil studieretning, har hun havnet i noen slags konflikt med medelever / lærere, osv.

Hvis det viser seg å være bare trass / "slapphet" og hun mener kan ta vare på seg selv, må det da også innbefatte at hun f.eks. skaffer seg en jobb, ordner alt det praktiske selv og forbereder seg på å flytte ut. Slutt å yte all service, den forutsetter at hun er skoleelev.

Skrevet

Hvis hun mener hun kan ta vare på seg selv, innebærer det at hun tjener sine egne penger f.eks? Betaler husleie/strøm/mat osv? Eller "tar hun vare på seg selv" med dine penger?

Du får spørre henne om hun har lyst å bli en taper, er det det som er målet lissom?? For det er slik det vil ende, det vet du jo selv siden du bekymrer deg. Ta det veldig alvorlig, dropouts fra videregående får ofte problemer med livet sitt.

Aliza1365380759
Skrevet

Du får spørre henne om hun har lyst å bli en taper, er det det som er målet lissom?? For det er slik det vil ende, det vet du jo selv siden du bekymrer deg. Ta det veldig alvorlig, dropouts fra videregående får ofte problemer med livet sitt.

Nå var det ikke jeg som hadde dette problemet da.. Hvis du legger innlegget til trådstarter vil h*n få det opp i sin liste i stedet for å måtte finne det i min :-)

Skrevet

Det kan jo skyldes en depresjon. Søk profesjonell hjelp og få en avklaring og evt. hjelp til å få henne inn på et fornuftig spor.

Skrevet

Hun trenger ikke godta at du blander deg inn i livet hennes. Det er din rett som mor ;0)

Hadde jeg oppført meg slik hadde min far dratt meg ut av huset.

Og jeg hadde hvertfall mistet alle goder som ukelønn, klær, besøke venner ovs ovs....

Skrevet

Har du kontaktet kontaktlærer og/eller rådgiver på skolen? Rådgiverne har lang erfaring med akkurat den problematikken, så det er lurt å trekke dem inn allerede nå for å få gode råd og for å få skolen med på arbeidet.

Skrevet

Når ikke prat dere to imellom hjelper så ville jeg tatt henne med til samtale med skolens rådgiver. Jeg ville også fått henne opp av sengen og kjørt henne til skolen om nødvendig.

Hun sier hun kan ta vare på seg selv, men det motbeviser hun klart selv ved å ikke stå opp å gå på skolen. Også er det dere foreldre som er ansvarlige for henne så lenge hun bor hjemme (til 18år). Du har full rett til å gripe tak, å gå hardt på til hun forstår. Kanskje hun trenger en time hos lege? Bestill en time, så ser hun at du ikke gir deg så lett. Hun kan være deprimert?

Gjest bare lurte litt nå
Skrevet

Når ikke prat dere to imellom hjelper så ville jeg tatt henne med til samtale med skolens rådgiver. Jeg ville også fått henne opp av sengen og kjørt henne til skolen om nødvendig.

Hun sier hun kan ta vare på seg selv, men det motbeviser hun klart selv ved å ikke stå opp å gå på skolen. Også er det dere foreldre som er ansvarlige for henne så lenge hun bor hjemme (til 18år). Du har full rett til å gripe tak, å gå hardt på til hun forstår. Kanskje hun trenger en time hos lege? Bestill en time, så ser hun at du ikke gir deg så lett. Hun kan være deprimert?

Enig i mye av det du sier. Kan være en depresjon. Sliter med det samme her hjemme, en datter med depresjon, vanskelig å komme seg opp om morgenen.

Men det jeg lurte på: Hvordan skal du få en 16-åring opp av sengen om hun ikke vil stå opp selv. Greit - 6-åringen min kan jeg bære inn på badet og kle på - og kjøre til skolen og bære inn. Men 18-åringen min er som en voksen person i str. Jeg klarer da ikke å bære henne ut av sengen, få på henne klærne og frakte henne til skolen om hun ikke vil? Greit jeg er sterk, men ikke så sterk.

Var bare dette jeg reagerte på.

Håper og tror det går seg til etterhvert nå som hun går regelmessig til psykolog.

Skrevet

Jeg er enig med flere av de andre og foreslår at hun enten tar seg skikkelig sammen og tar skolen alvorlig og dermed får betalt mobil, ukepenger, klær, husrom, mat osv. som i dag.

Eller så må hun vise seg så voksen som hun påstår, få seg en jobb og begynne å betale husleie hjemme.

Skrevet

Enig i mye av det du sier. Kan være en depresjon. Sliter med det samme her hjemme, en datter med depresjon, vanskelig å komme seg opp om morgenen.

Men det jeg lurte på: Hvordan skal du få en 16-åring opp av sengen om hun ikke vil stå opp selv. Greit - 6-åringen min kan jeg bære inn på badet og kle på - og kjøre til skolen og bære inn. Men 18-åringen min er som en voksen person i str. Jeg klarer da ikke å bære henne ut av sengen, få på henne klærne og frakte henne til skolen om hun ikke vil? Greit jeg er sterk, men ikke så sterk.

Var bare dette jeg reagerte på.

Håper og tror det går seg til etterhvert nå som hun går regelmessig til psykolog.

Er hun deprimert så ville jeg ikke dratt henne opp av sengen, men inntil sykdom er påvist så ville jeg ikke godtatt slik dovenskap. En kan ikke løfte dem opp fysisk nei, det har du rett i :) Vi kan stille mange klokker, ta av dynen, evt åpne vindu, skru på musikk, kaldt vann.........

Din 18åring er kanskje i startfasen med psykolog og medisinering? Jeg tror foreldreansvaret her blir å vise at vi forstår til et visst punkt. Deretter hjelpe dem med det som trengs av støtte for å komme seg i studier. En mulighet er hjemmestudier. Det viktigste er nok og gjøre noe, ikke bare ha tv og data som input. Dersom skolen ikke er en mulighet, så har psykiatrien mange tilbud som kan få en ut av stolen og fremover mot bedring. Deprimerte trenger en dytt, de ser ikke mulighetene for bare trær.

Som 18åring så skal de liksom være voksne nok til å bestemme for seg selv, men jeg mener vi har noe å si så lenge de er syke og bor hjemme. Vi er jo foreldre på livstid uansett om de er 2 eller 7oår :)

Gjest bare lurte litt nå
Skrevet

Er hun deprimert så ville jeg ikke dratt henne opp av sengen, men inntil sykdom er påvist så ville jeg ikke godtatt slik dovenskap. En kan ikke løfte dem opp fysisk nei, det har du rett i :) Vi kan stille mange klokker, ta av dynen, evt åpne vindu, skru på musikk, kaldt vann.........

Din 18åring er kanskje i startfasen med psykolog og medisinering? Jeg tror foreldreansvaret her blir å vise at vi forstår til et visst punkt. Deretter hjelpe dem med det som trengs av støtte for å komme seg i studier. En mulighet er hjemmestudier. Det viktigste er nok og gjøre noe, ikke bare ha tv og data som input. Dersom skolen ikke er en mulighet, så har psykiatrien mange tilbud som kan få en ut av stolen og fremover mot bedring. Deprimerte trenger en dytt, de ser ikke mulighetene for bare trær.

Som 18åring så skal de liksom være voksne nok til å bestemme for seg selv, men jeg mener vi har noe å si så lenge de er syke og bor hjemme. Vi er jo foreldre på livstid uansett om de er 2 eller 7oår :)

Ja - helt enig med deg i dette du skrev her.

Men det er vanskelig.

Hun vil så gjerne på skolen. Men når morgenen kommer er det veldig vanskelig. Men hun går oftere nå enn hun gjorde. Og ja - hun er i startfasen når det gjelder behandling hos psykolog. Og håper virkelig det vil hjelpe henne.

Men det er utrolig hvor vanskelig det er når det optimisme snur til pessimisme og vise versa. Hele tida - uten noen forvarsel. Utrolig vanskelig for resten av familien å leve med.

Jaja - var ikke akkurat dette du spurte om - men godt å få ut litt frustrasjon. :)

Skrevet

Ja - helt enig med deg i dette du skrev her.

Men det er vanskelig.

Hun vil så gjerne på skolen. Men når morgenen kommer er det veldig vanskelig. Men hun går oftere nå enn hun gjorde. Og ja - hun er i startfasen når det gjelder behandling hos psykolog. Og håper virkelig det vil hjelpe henne.

Men det er utrolig hvor vanskelig det er når det optimisme snur til pessimisme og vise versa. Hele tida - uten noen forvarsel. Utrolig vanskelig for resten av familien å leve med.

Jaja - var ikke akkurat dette du spurte om - men godt å få ut litt frustrasjon. :)

Det må være ganske tøft å ha det slik ja. Her på dol har vi anledning til å snakke om ting som er vanskelige heldigvis. Det kan gjøre godt å få ut frustrasjonen. Jeg er sikker på at du gjør som best du kan med henne. Her er noen tanker om hva jeg ville gjort.

Pass på at hun får lagt seg på normal tid om mulig. Hør med henne på en god dag om dere kan bli enige om dette: Du våkner henne hver dag til skole, hun står opp og vurderer deretter (etter frokost) om hun er skoleklar eller ikke. Be henne tenke på de dagen det faktisk gikk bra, dersom hun helst vil i seng igjen...

Jeg tror jeg ville gjort dette som et forsøk på å la henne bruke sunn fornuft i den grad det går an i en depresjon. Appeler til det du gjør for henne, at hun kan gjøre dette for deg om ikke annet. Hun kan sette utrolig pris på dette senere i livet.

Gjest gladigeiter
Skrevet

Jeg ville giftet henne bort til noen.

Jeg hadde bytta hu bort i ei geit.

Gjest mea culpa
Skrevet

Hei!

Men vet du hvorfor hun skulker?

Noen som skulker er veldig smarte ungdommer som kjeder seg på skolen.

Jeg skulket mye i min tid, og intet galt har skjedd meg. Jeg har tvert i mot kommet meg langt:)

Skrevet

Hei!

Men vet du hvorfor hun skulker?

Noen som skulker er veldig smarte ungdommer som kjeder seg på skolen.

Jeg skulket mye i min tid, og intet galt har skjedd meg. Jeg har tvert i mot kommet meg langt:)

For mye fravær på videregående fører til at man ikke får vitnemål.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...