Gå til innhold

NHD: Kutte ut tolvon for å slippe mareritt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har vært flere spørsmål den siste tiden angående mareritt, men du har ikke besvart dem. Men prøver meg likevel. Bruker tolvon og melatonin for å lette insovningen, men sliter med oppvåkninger som følge av veldig livaktige mareritt. Kan det være tolvonen? Vil et bytte til vallergan hjelpe? Bruker også efexor hvis det er av betydning.

Skrevet

Jeg har ikke så peiling, men han svarte meg for en stund siden at hvis jeg var plaget av mareritt så kunne jeg bytte _til_ tolvon. (Fra Sarotex).

Gjest marerittom natta
Skrevet

Jeg synes at efexor var ekstrem i forhold til mareritt. I tillegg kaldsvettet jeg og mareritt og kaldsvetting er kjipe greier. Jeg har prøvd mange medisiner og den skilte seg ut. Vil ikke forundre meg om det er den som er den verste synderen.

Skrevet

Jeg synes at efexor var ekstrem i forhold til mareritt. I tillegg kaldsvettet jeg og mareritt og kaldsvetting er kjipe greier. Jeg har prøvd mange medisiner og den skilte seg ut. Vil ikke forundre meg om det er den som er den verste synderen.

kaldsvetting ja, kaldsvetter noe helt ekstremt så kanskje det er efexor som er synderen. Det som er dumt er at jeg har veldig god effekt av efexor i forhold til depresjon/angst, men sliter noe helt forferdelig med mareritt og kaldsvetting. Det har ikke hjulpet med noen benzo heller våkner likevel av ekstrem rem søvn.

Gjest mareritt om natta
Skrevet

kaldsvetting ja, kaldsvetter noe helt ekstremt så kanskje det er efexor som er synderen. Det som er dumt er at jeg har veldig god effekt av efexor i forhold til depresjon/angst, men sliter noe helt forferdelig med mareritt og kaldsvetting. Det har ikke hjulpet med noen benzo heller våkner likevel av ekstrem rem søvn.

For meg var det et kjempeproblem. Jeg lider av PTSD og mareritt og lite søvn er en del av lidelsen min. Når dette kom på toppen ble det helt håpløst. Jeg ble sliten og deppa og oppskaket. Så for meg ble det ikke verdt det. Jeg byttet til cipralex. Så spørsmålet er hvor mye annet du har prøvd ut da?

I dag går jeg ikke på noe, men ville prøvd ut Wellbutrin, lyrica eller aurorix hvis jeg vil trenge det igjen. Jeg har hørt flere rapportere dette med kaldsvetting og mareritt her inne med bruk av efexor. Jeg tror det er en hyppigere bivirkning på den medisinen enn på en del andre.

Så som vanlig blir det å sette bivirkning opp mot virkning. Og vurdere om en orker prøve noe annet. Håper du finner ut av det.

Skrevet

For meg var det et kjempeproblem. Jeg lider av PTSD og mareritt og lite søvn er en del av lidelsen min. Når dette kom på toppen ble det helt håpløst. Jeg ble sliten og deppa og oppskaket. Så for meg ble det ikke verdt det. Jeg byttet til cipralex. Så spørsmålet er hvor mye annet du har prøvd ut da?

I dag går jeg ikke på noe, men ville prøvd ut Wellbutrin, lyrica eller aurorix hvis jeg vil trenge det igjen. Jeg har hørt flere rapportere dette med kaldsvetting og mareritt her inne med bruk av efexor. Jeg tror det er en hyppigere bivirkning på den medisinen enn på en del andre.

Så som vanlig blir det å sette bivirkning opp mot virkning. Og vurdere om en orker prøve noe annet. Håper du finner ut av det.

Hvordan går det uten medisiner? Plages du fortsatt med mareritt? Mine mareritt kom i forbindelse med en traumatisk opplevelse , og jeg begynte i etterkant av treumet å bruke efexor, benzoer, tolvon, meltatonin. Det er vannskelig å avgjøre om jeg ville hatt marerittene uansett, men jeg tror nok efexor ikke har gjort saken bedre. Prøvde først cipralex, hadde også da mareritt, men kanskje ikke så livaktige og ikke med kaldsvetting som jeg nå sliter med. Det sies jo at rivotril skal være bra mot mareritt, men det er lite info om dette på norsk.

Gjest aurorixbr.
Skrevet

Jeg bruker aurorix, og har mareritt nærmest hver natt. Drømmer gjør jeg hvis jeg faller i søvn på dagtid og.

Gjest mareritt om natten
Skrevet

Jeg bruker aurorix, og har mareritt nærmest hver natt. Drømmer gjør jeg hvis jeg faller i søvn på dagtid og.

Har man problemet forsvinner det nok ikke med de fleste medisiner, men noen medisiner gjør det muligens verre enn andre. Vet ikke om aurorix merker seg ut, men det er slitsomme greier i hvert fall.

• 9 år senere...
Skrevet
På 30.9.2008 den 12.20, Gjest Valnøtt skrev:

Jeg har ikke så peiling, men han svarte meg for en stund siden at hvis jeg var plaget av mareritt så kunne jeg bytte _til_ tolvon. (Fra Sarotex).

Jeg har utrolige drømmer med Tolvon, det er skremmende. Men legger ikke på meg. Det tror jeg bare er en myte. 

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke ang medisiner.m er n et tips om man plages m mareritt er å stå opp når man våkner og se et min på tv for å få andre inntrykk..og så legge seg igjen.. Varm klem 💗 

Anonymkode: 13a8f...564

motorPrøysen
Skrevet

Tolvon øker sannsynligvis mengden REM-søvn (drømmesøvn) og kan for noen dermed gi mer mareritt.

AnonymBruker
Skrevet

Som nevnt gir den nok flere drømmer (gode eller dårlige), pga mer REM-søvn. Remeron skal være svært lik, og øker også REM-søvn. Tok den over lengre tid. Drømte mer, men gav meg bare gode drømmer. :) Men det er nok svært individuelt hvordan vi reagerer på en og samme medisin. 

Anonymkode: 9c4aa...42b

Skrevet

Og Tolvon gir enorm vektoppgang. Gikk opp mye på kort tid. 

Skrevet
På ‎01‎.‎03‎.‎2018 den 12.18, erik123 skrev:

Jeg har utrolige drømmer med Tolvon, det er skremmende. Men legger ikke på meg. Det tror jeg bare er en myte. 

7 minutter siden, erik123 skrev:

Og Tolvon gir enorm vektoppgang. Gikk opp mye på kort tid. 

Hva mener du egentlig?

Skrevet

At Tolvon gir vektoppgang. DEN VERSTE AV DE ALLE. 

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, erik123 skrev:

At Tolvon gir vektoppgang. DEN VERSTE AV DE ALLE. 

Men du skrev jo: 

Men legger ikke på meg. Det tror jeg bare er en myte. 

Anonymkode: a1797...e74

Skrevet

Det var en for tidlig konklusjon. Det viste seg at jeg gikk kraftig opp i vekt. 

Skrevet
1 time siden, erik123 skrev:

Det var en for tidlig konklusjon. Det viste seg at jeg gikk kraftig opp i vekt. 

Det er vel grenser for hvor mye du legger på deg fra torsdag til mandag?

Men ja - Tolvon kan absolutt føre til vektoppgang. Det er nok mest vanlig i store doser (jeg la ikke på meg av 10 mg, men la definitivt på meg av 15 mg Remeron). 

Skrevet

Og jeg legger på meg av Cipralex. Går opp hele tiden tross mye trening og balansert kosthold. Men det verste er at jeg må gha medisinen ellers går det i svart. Har prøvd en mengde antideppresiva og alle har vektoppgang. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...