Gå til innhold

Permisjon uten lønn

Anbefalte innlegg

Gjest kaisaklau
Skrevet

Jeg er snart ferdig med min fødselspermisjon, men har ikke barnehageplass eller dagmamma og ønsker derfor å ta ulønnet permisjon. Er det noen her som har erfaring med det? Overlevde dere? Vi har alminnelig inntekt, vi greier oss sikkert sånn akkurat da... Er det så at vi får barnetrygd pluss kontantstøtte?

Det er jo ganske lite å leve for, men. Noen som har erfaring med å spe på som dagmamma?

Skrevet

Du får ikke kontantstøtte fordi du er ferdig med permisjon. Kontantstøtte får du hvis du ikke bruker barnehageplass fra barnet er ett år. Barnetrygden endrer seg ikke, den blir som du har mottatt helt fra fødselen.

Vi hadde klart oss dårlig over tid med bare kontantstøtte, men alt kommer jo an på inntektene og utgiftene dere har i dag. Hadde ikke vi fått barnehageplass hadde jeg vært dagmamma for ett barn i tillegg.

Gjest Trådstarter
Skrevet

Du får ikke kontantstøtte fordi du er ferdig med permisjon. Kontantstøtte får du hvis du ikke bruker barnehageplass fra barnet er ett år. Barnetrygden endrer seg ikke, den blir som du har mottatt helt fra fødselen.

Vi hadde klart oss dårlig over tid med bare kontantstøtte, men alt kommer jo an på inntektene og utgiftene dere har i dag. Hadde ikke vi fått barnehageplass hadde jeg vært dagmamma for ett barn i tillegg.

Ja, som jeg sa hadde jeg jo ikke barnehageplass - og da har jeg vel rett på kontantstøtte - uavhengig om jeg blir hjemme eller jobber.

Siden jeg ikke har fått tak i barnepass må jeg bli hjemme - uten lønn, det blir noen fattige måneder, og jeg håper ungen får plass til neste år.

Så det spørs om jeg skal ta på meg å være dagmamma for en eller to.

En annen mulighet hadde vært å fått seg en kveldsjobb, så kunne pappaen passet ungen på kveldene - men litt trist da å ikke være hjemme samtidig :)

Skrevet

Ja, som jeg sa hadde jeg jo ikke barnehageplass - og da har jeg vel rett på kontantstøtte - uavhengig om jeg blir hjemme eller jobber.

Siden jeg ikke har fått tak i barnepass må jeg bli hjemme - uten lønn, det blir noen fattige måneder, og jeg håper ungen får plass til neste år.

Så det spørs om jeg skal ta på meg å være dagmamma for en eller to.

En annen mulighet hadde vært å fått seg en kveldsjobb, så kunne pappaen passet ungen på kveldene - men litt trist da å ikke være hjemme samtidig :)

Det kommer veldig an på hvordan du er, men det optimale for meg hadde vært å være dagmamma for ett barn 3 dager i uka og jobber ettermiddag/kveld 2 dager i uka. Det ville blitt nok variasjon, nok alenetid med barnet mitt, fortsatt mye tid sammen alle sammen. Og nok penger.

Det jeg mener er at man ikke får kontantstøtte fordi permisjonen er over eller fordi man ikke har barnehageplass akkurat da. Barnet må være ett år uansett.

Skrevet

Det kommer veldig an på hvordan du er, men det optimale for meg hadde vært å være dagmamma for ett barn 3 dager i uka og jobber ettermiddag/kveld 2 dager i uka. Det ville blitt nok variasjon, nok alenetid med barnet mitt, fortsatt mye tid sammen alle sammen. Og nok penger.

Det jeg mener er at man ikke får kontantstøtte fordi permisjonen er over eller fordi man ikke har barnehageplass akkurat da. Barnet må være ett år uansett.

Jeg tror dere snakker litt forbi hverandre. Det kan høres ut som Sofies mamma sier at du ikke har rett på kontantstøtte (men jeg tror ikke det er det hun mener). Du har rett på kontantstøtte såfremt du ikke benytter barnehageplass.

Skrevet

Jeg tror dere snakker litt forbi hverandre. Det kan høres ut som Sofies mamma sier at du ikke har rett på kontantstøtte (men jeg tror ikke det er det hun mener). Du har rett på kontantstøtte såfremt du ikke benytter barnehageplass.

Det kommer an på barnets alder som jeg skrev flere ganger. Hjelper ingenting at permisjonen er over og man ikke har plass i barnehage dersom barnet er under ett år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...