Gå til innhold

Er man voksen når man er 18?

Anbefalte innlegg

Gjest myndig :)
Skrevet

En kan jo lure. Man får f.eks. kjøpe alkohol og kjøre bil når man er 18, man får stemme ved valg, man får gifte seg osv.

Men er man voksen?

Da jeg var 18 følte jeg meg veldig voksen, men når jeg ser tilbake nå så var jeg utrolig naiv og barnslig, og jeg ser andre 18 åringer nå, tenker liksom - så barnslig var da ikke jeg, og jeg syns 18 åringene blir bare "mindre og mindre" - de ser jo ut som fjortiser! Ikke tale om at de der er voksen!

Her ser vi ei på snart 18 som har god selvinnsikt - hun mener at myndighetsalderen i Norge er for lav - og i protest mot lav myndighetsalder, har hun vedtatt å ha avstemning om sitt nye navn på sin 18 års dag, f.eks. kan hun bli hetendes Bønny Føkk. Saken er at i Norge må man beholde navnet i 10 år før man får skiftet til nytt.. Sikkert ikke så gøyt når man søker ny jobb å hete Bønny Føkk ;-)

Og hun skal også gifte seg med en hun kun har pratet med på Facebook.

Hva syns dere - er man voksen når man er 18 år?

Selvsagt er dette individuelt - jeg vet om jenter som har vært veldig voksne som 15 åringer - og gutter som har vært veldig voksne og...

men skal man ikke få lov til å være ung og barn så lenge som mulig da,

man blir fort nok voksen syns nå jeg.

Jeg syns 20 år hadde vært en mer passende myndighetsalder.

Det er stor forskjell på 18 og 20...

men 20 åringer er barnslige og. Merker når jeg diskuterer med enkelte på 27 - og jeg er 32 - at det er stooor forskjell, de er fortsatt barnslige og naive....

ikke alle da.

Men uansett - 20 er mye mer passende.

Gjest mandolina
Skrevet

Ja, det er et paradoks, en 18 åring kan stifte gjeld, gifte seg og stemme ved valg.

Men de kan ikke kjøpe sterke alkoholholdige drikker før de blir 20 år. "Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer må ikke skje til noen som er under 20 år."

Og voksne er de ennå ikke blitt. De mangler modenhet for å kunne kalle seg voksne.

Hilsen

Skrevet

Det var vel rundt 1980 at myndighetsalderen ble senket fra 21 til 18 år? Alle 18-åringer mener selvfølgelig at de er så voksne så, mens alle over 30 ser på den som noen små hjelpeløse unger bare. :o) Sånn har det vel alltid vært.

Skrevet

Jeg mener at en 18 ikke er voksen. De har fortsatt mye av barnet i seg, de er i en brytning mellom det å være barn og voksen.

De ser ikke konsekvensene av valg de tar godt nok, de klarer sjeldent å tenke så veldig langt frem, osv. Selvsagt er det unntak, slik vil det alltid være, men generelt er de ikke så veldig voksne. Ikke var jeg særlig voksen av meg jeg heller som 18 åring, selv om jeg trodde at jeg var det på mange områder som jeg i dag ser at jeg ikke var det.

Gjest Trådstarter
Skrevet

Ja, det er et paradoks, en 18 åring kan stifte gjeld, gifte seg og stemme ved valg.

Men de kan ikke kjøpe sterke alkoholholdige drikker før de blir 20 år. "Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer må ikke skje til noen som er under 20 år."

Og voksne er de ennå ikke blitt. De mangler modenhet for å kunne kalle seg voksne.

Hilsen

Det er rart at de får treffe viktige beslutniner i livet som ekteskap og navneendring, men å kjøpe sterke alkoholdrikker får de ikke (selv om de lett får tak i disse sakene via eldre venner). Jeg begynte å jobbe da jeg var 23, jeg ble ikke sett på som voksen følte jeg, jeg ble liksom ikke respektert fordi jeg var så ung....

men etter at jeg passerte 25 følte jeg at de så på meg med et helt annet syn, plutselig var jeg en av dem, en voksen - det var så rart at de plutselig respekterte meningene mine og lyttet til meg. Før var det som om de som på meg som den drittungen. Husker jeg prøvde å kle meg voksnere osv for å bli godtatt, men det hjalp ikke, jeg var jo bare ungjenta i deres øyne.

AneM1365380603
Skrevet

Det finnes mange modne 18-åringer, men de har ikke livserfaring nok til å kalle seg voksne.

Det verste er de med ferskt førerkort som tror de er udødelig. De har jo full kontroll, mener de selv. Jeg blir ofte skremt når slike suser forbi og gambler med både eget og andres liv.

Skrevet

Det var vel rundt 1980 at myndighetsalderen ble senket fra 21 til 18 år? Alle 18-åringer mener selvfølgelig at de er så voksne så, mens alle over 30 ser på den som noen små hjelpeløse unger bare. :o) Sånn har det vel alltid vært.

Det var nok i 1969 myndighetsalderen ble satt ned fra 21 til 20.

Men jeg tror ikke vi fikk kjøpt noe på Polet før vi ble 21.

Skrevet

Er utrolig stor forskjell på 18 åringer..

selv ble jeg tatt for å være ca 24 år når jeg var 18. Vokst opp riktig sier jeg ;)

Og hvor man kommer ifra har nok veldig mye å si. Har fått en godt, seriøs og streng oppvekst. Noe som gjør meg "fornuftig i dag"

Men ser noen 18 åringer hvor jeg blir helt flau.. De burde blitt myndig ved 25 års alderen ;) *lol*

Så er veldig opp og ned. Men synes 18 holder for visse ting,. Mens noen ganger burde den vært 20..

Skrevet

Det var nok i 1969 myndighetsalderen ble satt ned fra 21 til 20.

Men jeg tror ikke vi fikk kjøpt noe på Polet før vi ble 21.

Da ble den senket fra 20 til 18 rundt 1980, for søstra mi ble 20 det året den ble senket til 18. :o)

Skrevet

Da ble den senket fra 20 til 18 rundt 1980, for søstra mi ble 20 det året den ble senket til 18. :o)

Det stemmer nok. Den ble først senket fra 21 til 20, og deretter til 18 - en gang svært tidlig på 80-tallet.

Gjest lykkelig gift i dag
Skrevet

Jeg forlovet meg når jeg var 18 år. Ja, jeg følte meg voksen nok.

I dag ville jeg vel ha bedt min egen datter vente litt...he..he..

Skrevet

Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 17 år.

Da jeg var 18 var jeg langt fra voksen.

Jeg er ikke voksen enda jeg, heldigvis ;0)

Gjest Astroide
Skrevet

Nei.

Jeg er mid 20 og enda ikke voksen. Og ikke tenker jeg bli det de neste 10-20 åra heller.

Gjest bellaroza
Skrevet

Nei.

Jeg er mid 20 og enda ikke voksen. Og ikke tenker jeg bli det de neste 10-20 åra heller.

Jeg er 31, på en måte føler jeg meg mye mer voksen enn for 10 år siden, men på den andre siden føler jeg meg fortsatt som jeg er 17 hehe :) Og av og til som et lite barn... jeg tror det er viktig å beholde barnet og ungdommen i seg, på den måte holder man seg ung til sinns lenge. Se bare de som blir 100 - det er som oftest de som har klart å beholde barnet i seg som lever så lenge :)

Skrevet

Det er så individuelt fra person til person hvor "voksen" man er når man er 18. Selv var jeg samboer, og ble mamma ett år senere - og til og med når jeg ser tilbake på det, synes jeg at jeg var voksen.

Når jeg ser på 18åringer i dag, synes jeg selvfølgelig de er "små", men så begynner jeg å bli gammel da..

Ett sted må myndighetsgrensen gå, og jeg synes vel egentlig ikke at det er noe verre ved at den går ved 18 år enn ved 20...

Dette at man vil gjøre som denne dama og gjøre slike ting bare for å demonstrere, tyder jo på litt lite omløp i hodet da. Jeg også kan gjøre det hvis jeg har lyst - bare for å demonstrere, men ser ikke helt poenget i det. Jeg kan nå gjøre "hva jeg vil", men jeg gjør det da ikke for det...

Gjest Shira :o)
Skrevet

Det er så individuelt fra person til person hvor "voksen" man er når man er 18. Selv var jeg samboer, og ble mamma ett år senere - og til og med når jeg ser tilbake på det, synes jeg at jeg var voksen.

Når jeg ser på 18åringer i dag, synes jeg selvfølgelig de er "små", men så begynner jeg å bli gammel da..

Ett sted må myndighetsgrensen gå, og jeg synes vel egentlig ikke at det er noe verre ved at den går ved 18 år enn ved 20...

Dette at man vil gjøre som denne dama og gjøre slike ting bare for å demonstrere, tyder jo på litt lite omløp i hodet da. Jeg også kan gjøre det hvis jeg har lyst - bare for å demonstrere, men ser ikke helt poenget i det. Jeg kan nå gjøre "hva jeg vil", men jeg gjør det da ikke for det...

''Det er så individuelt fra person til person hvor "voksen" man er når man er 18. Selv var jeg samboer, og ble mamma ett år senere - og til og med når jeg ser tilbake på det, synes jeg at jeg var voksen. ''

Jeg var også samboer, ventet guttungen og vi bodde for oss selv, klarte oss selv.

Ei jeg kjenner hun er nå 19, klarer seg ikke økonomisk, ikke holde på en jobb, ikke praktisk sans overhodet. Så du har nok helt rett når du sier det er veldig individuelt.

Gjest nei det er man ikke
Skrevet

Jeg er av dem som mener at myndighetsalderen burde heves, til feks 20 eller 21. Bilkjøringen er en viktig grunn til dette. De færreste er vel heller særlig modne til å forstå rekkevidden av å gifte seg, å stemme politisk etc.

Selvsagt finnes det mange unntak, av modne 18 åringer, men det gjelder nok ikke det store flertallet. Selv om alle 18-åringer selvsagt syns selv at de er voksne!

Skrevet

Jeg er av dem som mener at myndighetsalderen burde heves, til feks 20 eller 21. Bilkjøringen er en viktig grunn til dette. De færreste er vel heller særlig modne til å forstå rekkevidden av å gifte seg, å stemme politisk etc.

Selvsagt finnes det mange unntak, av modne 18 åringer, men det gjelder nok ikke det store flertallet. Selv om alle 18-åringer selvsagt syns selv at de er voksne!

Helt enig!

Gjest kirsebær
Skrevet

På samme måte har vi jo en del veldig modne 15 åringer, men det betyr ikke at alle på 15 burde bli myndige. Flere er modne som 21 åringer enn som 18 åringer, derfor burde myndighetsalder vært 21...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...