Gå til innhold

Månedsregnskap el. budsjett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ganske anstrengt økonomi for tiden men er ikke flinke nok til ha oversikt over forbruket vårt.

Ønsker å sette opp et månedsbudsjett samt en oversikt over forbruket vårt. Finnes det noen gode maler for dette noe sted eller må jeg lage et oppsett selv? Excell og regnskap er ikke min sterkeste side.

Gjest mandolina
Skrevet

Sifo har laget et budsjett for familier, du finner malen her:

http://www.sifo.no/page/Lenker//10242/10278

Dog vil jeg si at tallene Sifo opererer med er vel i høyeste laget for familier med vanlig inntekt. Men du kan få en oversikt over ditt eget forbruk, ved å erstatte tallene i Sifos regnestykke, med dine relevante tall for innkomst og utgifter.

Hilsen

Skrevet

Det er såre enkelt. :o)

Sett opp _alle_ utgiter dere har på et ark, husleie, lån, billån, bensinutgifter, årsavgift, samtlige forsikringer, medlemsskap, abonnementer på avis/tidsskrifter, strøm, telefon, evt. barnehage eller sfo og andre faste utgifter. Legg sammen og del på 12 og dere får den gjennomsnittlige utgiften pr. mnd. Denne summen + litt ekstra (1-2000?) setter dere av på en egen konto hver mnd, en regningskonto som dere så bruker til alle regninger. På denne måten vil dere aldri ende opp med ikke å ha penger til å betale regningene som kommer.

Sett så opp det dere får inn i løpet av en mnd i form av lønninger, evt. barnetrygd og andre tilskudd.

Ta så inntekt og trekk fra utgift og dere sitter igjen med den summen som skal dekke mat, klær og uforutsette utgifter. Enkelt og greit. :o) Jeg har gjort dette selv et par ganger (da jeg fremdeles var gift og etter at jeg flyttet for meg selv igjen), med meget godt resultat. Det er svært sjeldent jeg overtrekker kontoen min for å si det sånn. Ikke at jeg vasser i penger, men det har så langt ikke hendt at regningene ikke har blitt betalt til rett tid.

Skrevet

Det er såre enkelt. :o)

Sett opp _alle_ utgiter dere har på et ark, husleie, lån, billån, bensinutgifter, årsavgift, samtlige forsikringer, medlemsskap, abonnementer på avis/tidsskrifter, strøm, telefon, evt. barnehage eller sfo og andre faste utgifter. Legg sammen og del på 12 og dere får den gjennomsnittlige utgiften pr. mnd. Denne summen + litt ekstra (1-2000?) setter dere av på en egen konto hver mnd, en regningskonto som dere så bruker til alle regninger. På denne måten vil dere aldri ende opp med ikke å ha penger til å betale regningene som kommer.

Sett så opp det dere får inn i løpet av en mnd i form av lønninger, evt. barnetrygd og andre tilskudd.

Ta så inntekt og trekk fra utgift og dere sitter igjen med den summen som skal dekke mat, klær og uforutsette utgifter. Enkelt og greit. :o) Jeg har gjort dette selv et par ganger (da jeg fremdeles var gift og etter at jeg flyttet for meg selv igjen), med meget godt resultat. Det er svært sjeldent jeg overtrekker kontoen min for å si det sånn. Ikke at jeg vasser i penger, men det har så langt ikke hendt at regningene ikke har blitt betalt til rett tid.

Takk for tipset Lillemus

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...