Gå til innhold

Reprasjon av bil, litt "dum" situasjon

Anbefalte innlegg

Gjest What to dooo?
Skrevet

I sommer kjøpte vi en bruktbil gjennom et bilfirma. Bilen er fra 2002, men har ikke gått så langt og ser helt grei ut. Alt ser ut til å være som det skal, men det er en skikkelig "knirking" rattet når man vrir på det. Dette holder på å gå meg på nervene.

Da vi kjøpte bilen, fikk vi en to måneders 50/50 garanti (altså at vi skulle betale halvparten om noe måtte fikses på innen det var gått to måneder). Grunnet denne knirkingen (som begynte en uke etter at vi kjøpte bilen) tok jeg kontakt med selskapet vi kjøpte bilen av. Vi ble enige om at jeg kunne oppsøke det lokale merkeverkstedet for å sjekke hva det kunne være, ettersom det er et par timer å kjøre herfra og til stedet vi kjøpte bilen.

På verkstedet her fikk vi beskjed om at det var en slitt (?) com som var årsaken til knirkingen. Dette ga jeg beskjed om til plassen vi kjøpte bilen. De sa de skulle bestille denne comen, og et par dager etterpå kjørte jeg dit og fikk byttet denne delen. Halv pris på dette ble 2100 kr.

Vel, rattet knirker fremdeles. Det er ikke blitt litt bedre engang. Så hva gjør vi da? Det var jo jeg som ga beskjed til plassen vi kjøpte bilen, om at det var comen som var skyld i ulydene, men det var jo fordi det lokale verkstedet hadde gitt meg beskjed om dette. Men om det ikke var comen som forårsaker lydene (noe det ikke kan være, ettersom det ikke er blitt bedre med ny com), er vel dette noe de burde sett der jeg kjøpte bilen (de som utførte reprasjonen)?

Uansett er det utrolig surt å ha betale over 2000 når problemet bare vedvarer.

Skrevet

Her har alle kommet dårlig ut. Merkeverkstedet fordi de trodde dette var feilen, bilforhandleren som byttet delen og du som har kjøpt bilen og gjorde undersøkelsene.

Her er det umulig å plassere skyld, så du må nok leve med at det ble som det ble.

Hvis du skal snakke med noen så er det merkeverkstedet og høre hva de har å si nå.

Utover det så har du lært at du ikke skal være mellommann, hadde du ikke vært det så hadde du bare kunne levert bilen til forhandeleren du kjøpte bilen av og be de fikse det uten tilleggskostnader.

Det du gjør nå er at du leverer bilen der du kjøpte den og ber de ordne dette.

Gjest What to dooo?
Skrevet

Her har alle kommet dårlig ut. Merkeverkstedet fordi de trodde dette var feilen, bilforhandleren som byttet delen og du som har kjøpt bilen og gjorde undersøkelsene.

Her er det umulig å plassere skyld, så du må nok leve med at det ble som det ble.

Hvis du skal snakke med noen så er det merkeverkstedet og høre hva de har å si nå.

Utover det så har du lært at du ikke skal være mellommann, hadde du ikke vært det så hadde du bare kunne levert bilen til forhandeleren du kjøpte bilen av og be de fikse det uten tilleggskostnader.

Det du gjør nå er at du leverer bilen der du kjøpte den og ber de ordne dette.

Takk for svar.

Jeg skjønner jo at alle har skyld, men jeg mener jo at de som utførte reprasjonen burde sett at det ikke skyldtes comen (merkeverkstedet tok bare en kjøretur med bilen og konstanterte at det var den det skyldtes) når de byttet den.

Men men, garantien er gått ut, så det er vel ikke mye vi får gjort. Irriterende er det uansett.

Skrevet

Takk for svar.

Jeg skjønner jo at alle har skyld, men jeg mener jo at de som utførte reprasjonen burde sett at det ikke skyldtes comen (merkeverkstedet tok bare en kjøretur med bilen og konstanterte at det var den det skyldtes) når de byttet den.

Men men, garantien er gått ut, så det er vel ikke mye vi får gjort. Irriterende er det uansett.

Skjønner at dette er irriterende.

Men ta kontakt med merkeverkstedet og legg frem problemet for dem. Kanskje de er imøtekommende.

Kåre Kruttlapp
Skrevet

Takk for svar.

Unnskyld at jeg spør men du skulle vel tilfeldigvis ikke kjøpt en Audi eller VW vel? Disse vognene har som alle andre nylonforinger i rattstammen som går tørre! Og er egentlig et "reklamasjonsproblem"! Litt silicon spray og alt blir stille for en periode! men lyden vil komme igjen!

Snakk med merkeverkstedet så fikser de saken uten å bytte "comen" som jeg aldri har hørt før! må være et utrykk for "en duppeditt" som er opplagringen til rattstammen!

Lykke til og bar spør meg hvis du ønsker faglige svar! "30 års erfaring som biltekniker! Deler gjerne min erfaring!

Mvh KK

Gjest What to dooo?
Skrevet

Unnskyld at jeg spør men du skulle vel tilfeldigvis ikke kjøpt en Audi eller VW vel? Disse vognene har som alle andre nylonforinger i rattstammen som går tørre! Og er egentlig et "reklamasjonsproblem"! Litt silicon spray og alt blir stille for en periode! men lyden vil komme igjen!

Snakk med merkeverkstedet så fikser de saken uten å bytte "comen" som jeg aldri har hørt før! må være et utrykk for "en duppeditt" som er opplagringen til rattstammen!

Lykke til og bar spør meg hvis du ønsker faglige svar! "30 års erfaring som biltekniker! Deler gjerne min erfaring!

Mvh KK

Tusen takk for svar. Det er en Citroen C5. Mulig det bare er å smøre, for det kan høres ut som om "feilen" ligger i åpningen mellom rattet og rattstammen (beklager dårlig forklaring, men jeg er helt grønn når det gjelder biler).

Har heller aldri hørt om com, men det gjelder jo de fleste bildele i mitt tilfelle. ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...