Gå til innhold

B12-mangel

Gjest 736239572957629275

Anbefalte innlegg

Gjest 736239572957629275
Skrevet

For noen år siden påviste de B12-mangel ved en tilfeldighet. Har tatt sprøyter hver 3. måned i disse årene. Nå kjørte de en ny test, som sa at alt var blitt i orden. Kan det være riktig? Bør jeg spørre om en B12-måling selv, etter en stund, for å være på den sikre siden? Legen min sier at jeg ikke trenger å komme dit mer pga dette....... men hva om han tar feil? Det kan jo bli alvorlige konsekvenser...

Gjest serdusola
Skrevet

Jeg synes du bør følge det opp med en måling en gang i blant.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Det er ikke noe i veien for at du kan be om måling med jevne mellomrom. Si til legen at du ønsker det, så kan h*n legge rekvisisjon på B12-måling til labratoriet og du trenger ikke innom h*n for å ta prøven.

Resultatet kan du helt sikkert ringe og be om selv. Jeg gjør det slik iallefall.

Så merker du symptomene, jeg går ut i fra at du har kjennskap til det siden du har hatt lavt før? Så ber du om ny måling.

Hva lå den siste verdien din på da? Den var sikkert høy siden legen mente at nå trengte du ikke mer?

Så følg magefølelsen din du, og føler du at nå blir du slapp, mål på nytt.

Jeg skal starte med sprøyter nå, og jeg med min sprøyteskrekk da :-/ *grøsser litt* ;o)

Gjest 736239572957629275
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1223012207' post='3975692]

Det er ikke noe i veien for at du kan be om måling med jevne mellomrom. Si til legen at du ønsker det, så kan h*n legge rekvisisjon på B12-måling til labratoriet og du trenger ikke innom h*n for å ta prøven.

Resultatet kan du helt sikkert ringe og be om selv. Jeg gjør det slik iallefall.

Så merker du symptomene, jeg går ut i fra at du har kjennskap til det siden du har hatt lavt før? Så ber du om ny måling.

Hva lå den siste verdien din på da? Den var sikkert høy siden legen mente at nå trengte du ikke mer?

Jeg skal starte med sprøyter nå, og jeg med min sprøyteskrekk da :-/ *grøsser litt* ;o)

Har aldri hatt noen symptomer på det, så jeg aner ikke hvordan det er, annet enn at jeg vet det kan bli veldig alvorlig med altfor lavt.... det ble som sagt oppdaget ved en tilfeldighet. Men det var altså så lavt at laboratoriet mente jeg måtte ha sprøyter.

For å sjekke om det hadde blitt i orden igjen så målte han et annet stoff enn B12. Han målte B12 og, men det var jo høyt nok i og med at jeg nettopp hadde satt en sprøyte. Men pga at dette andre stoffet var i orden, var jeg visst frisk.......

Får nesten få meg en ny time.....

Sprøyta er det ingenting å uro seg for, den går i rævva og der gjør det ikke vondt. :-)

Skrevet

Har aldri hatt noen symptomer på det, så jeg aner ikke hvordan det er, annet enn at jeg vet det kan bli veldig alvorlig med altfor lavt.... det ble som sagt oppdaget ved en tilfeldighet. Men det var altså så lavt at laboratoriet mente jeg måtte ha sprøyter.

For å sjekke om det hadde blitt i orden igjen så målte han et annet stoff enn B12. Han målte B12 og, men det var jo høyt nok i og med at jeg nettopp hadde satt en sprøyte. Men pga at dette andre stoffet var i orden, var jeg visst frisk.......

Får nesten få meg en ny time.....

Sprøyta er det ingenting å uro seg for, den går i rævva og der gjør det ikke vondt. :-)

Det er flere prøver som viser om det er en reell B12-mangel. Jeg har akkurat fått det forklart av min lege, er du usikker så ber du legen din forklare deg skikkelig.

Det er nemlig flere faktorer som spiller inn.

Det er tanken på sprøyta jeg ikke liker ;o)

Gjest lurerpådetjeg
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1223012207' post='3975692]

Hva er symptomene på B12 mangel?

Skrevet

Hva er symptomene på B12 mangel?

Trøtthet, slapp. Det er en vanling prøve og ta hvis du generelt føler deg slapp.

Gjest lurerpådetjeg
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1223054021' post='3976265]

Trøtthet, slapp. Det er en vanling prøve og ta hvis du generelt føler deg slapp.

Takk for svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...