Gå til innhold

Regne ut tomteareal

Gjest Trenger litt hjelp her.. :-)

Anbefalte innlegg

Gjest Trenger litt hjelp her.. :-)
Skrevet

Hvordan regner man ut størrelsen på en tomt? Som ikke er firkantet..? Eller jo, firkantet.., men ikke like sider. Her er målene; 50m, 80m, 70m, 135m.

Skal de plusses, ganges, eller hva? Kan noen regne ut for meg hvor stor denne tomten er? Og vise meg utregningen?

Tusen hjertelig takk!! :-)

Gjest Trenger litt hjelp her..:-)
Skrevet

ca 3,7 mål ville jeg tro

Åh.., tusen takk for svar!!

Men, saken er nemlig den, at jeg har fått opplyst at tomten er nesten 6 mål. Får det ikke til å stemme?

Hvordan regnet du ut dette?

Gjest Megleren
Skrevet

Du ganger målene med hverandre,

svaret du får er: 3,78 mål, tilnærmet 4 altså

Skrevet

Ikke hør på Megleren. Det er feil.

Rekkefølgen på målene er sentral her. Dette er jo ikke en firkant med rette vinkler. Du må sette deg ned og tegne tomten. Del så opp figuren du får i en rettvinklet firkant, og resten trekanter.

Arealet av en rettvinklet firkant er den ene siden ganger den andre. Arealet av en trekant er grunnlinjen ganger høyden delt på to. Så legger du sammen.

Skrevet

Ikke hør på Megleren. Det er feil.

Rekkefølgen på målene er sentral her. Dette er jo ikke en firkant med rette vinkler. Du må sette deg ned og tegne tomten. Del så opp figuren du får i en rettvinklet firkant, og resten trekanter.

Arealet av en rettvinklet firkant er den ene siden ganger den andre. Arealet av en trekant er grunnlinjen ganger høyden delt på to. Så legger du sammen.

Nå fikk jeg det til :-) Nesten. Tusen hjertelig takk til deg, Atene.

Kan jeg få spørre om en liten ting til? Når en skal regne ut trekanter, som er i forskjellige vinkler (tre trekanter her), hvor regner man høyden i fra? Fra midten på grunnlinjen, eller der hvor trekanten er høyest? Og er grunnlinjen den lengste av linjene i en trekant..?

Skrevet

Nå fikk jeg det til :-) Nesten. Tusen hjertelig takk til deg, Atene.

Kan jeg få spørre om en liten ting til? Når en skal regne ut trekanter, som er i forskjellige vinkler (tre trekanter her), hvor regner man høyden i fra? Fra midten på grunnlinjen, eller der hvor trekanten er høyest? Og er grunnlinjen den lengste av linjene i en trekant..?

Høyden er fra der trekanten er høyest, altså fra den øverste av de tre vinklene og ned til den motstående linjen, som er grunnlinjen. Hvilken linje du velger som grunnlinje er likegyldig, så lenge du regner høyden som avstanden mellom denne og den motstående vinkelen.

Skrevet

Høyden er fra der trekanten er høyest, altså fra den øverste av de tre vinklene og ned til den motstående linjen, som er grunnlinjen. Hvilken linje du velger som grunnlinje er likegyldig, så lenge du regner høyden som avstanden mellom denne og den motstående vinkelen.

Jeg forstår! Endelig :-) Vil bruke dette som mal, og er veldig takknemlig!!

Ha en fortreffelig dag!! :-)

Skrevet

Hm.... Tegne den ned, dele opp i rettvinklede trekanter + kvadrat/rektangel, regne ut arealene av disse og legge sammen?

Firkant areal = sidexside

Trekant areal = grunnlinje x høyde \ 2

Skrevet

Hm.... Tegne den ned, dele opp i rettvinklede trekanter + kvadrat/rektangel, regne ut arealene av disse og legge sammen?

Firkant areal = sidexside

Trekant areal = grunnlinje x høyde \ 2

Tusen hjertelig takk til deg også, Lillemus! Nå har jeg endelig forstått det - og det rare er at plutselig virker det nesten enkelt :-) Tenk om all matematikk kunne ha blitt lært bort så greit som du og Atene har lært meg her. Da ville jeg (og alle andre :-)) ha vært riktig flinke på skolen!! :-)

Ha en fortreffelig dag du også! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...