Gå til innhold

Hva gjør dere når

Anbefalte innlegg

Skrevet

dere er tomme for penger?

Jeg har 20 kroner. I kronestykker. De skal "vare" ganske lenge, til hele familien. (ikke tulleinnlegg).

Skrevet

Så blakk har jeg heldigvis aldri vært, men samle tomflasker? Selge noe på finn.no? Låne litt av venner og/eller familie? (ikke så mye da, da blir det fort en vond sirkel) Tømme fryseren? Av erfaring pleier den ofte å bli full av saker og ting man ikke gidder spise.

Be seg selv og familien på middag hos andre?

Skrevet

Så blakk har jeg heldigvis aldri vært, men samle tomflasker? Selge noe på finn.no? Låne litt av venner og/eller familie? (ikke så mye da, da blir det fort en vond sirkel) Tømme fryseren? Av erfaring pleier den ofte å bli full av saker og ting man ikke gidder spise.

Be seg selv og familien på middag hos andre?

Nå fikk jeg faktisk tårer i øynene. Hadde vel egentlig ikke ventet at noen trodde det var sant. Dessverre er det ikke første gangen jeg er så blakk. Kontoen viser - 468 kroner, og jeg har regninger jeg ikke klarte å betale denne måneden heller. Og jeg sløser ikke med penger.

Jeg har faktisk tomflasker liggende. Da får jeg ihvertfall doblet formuen min :-/ (Må ha litt ironi, for dette er til å bli virkelig deprimert av).

Vi har litt i fryseren ja, tok ut brød og kjøtt i går, så skolemat og middag klarer vi i dag. Takk for at du tok deg tid å svare meg.

mil1365380270
Skrevet

Ikke så mye hokus-pokus å gjøre. Selg noe. Spis det dere har. De 20 kronene burde du vel bruke på melk til ungene. Vann til voksne. Pant flasker. Samle flasker. Spør etter daggammelt brød på butikken ved stengetid. Kanskje kan du få noe grønnsaker også. Poteter er billig og bra. Gratis epler er det mye av nå, det er god mat.

Også må du sørge for at neste måned ikke blir på samme måte, om det krever en tur i banken, eller hva.

Skrevet

Nå fikk jeg faktisk tårer i øynene. Hadde vel egentlig ikke ventet at noen trodde det var sant. Dessverre er det ikke første gangen jeg er så blakk. Kontoen viser - 468 kroner, og jeg har regninger jeg ikke klarte å betale denne måneden heller. Og jeg sløser ikke med penger.

Jeg har faktisk tomflasker liggende. Da får jeg ihvertfall doblet formuen min :-/ (Må ha litt ironi, for dette er til å bli virkelig deprimert av).

Vi har litt i fryseren ja, tok ut brød og kjøtt i går, så skolemat og middag klarer vi i dag. Takk for at du tok deg tid å svare meg.

Det er flere som hår dårlig råd, så det er ikke vanskelig å tro på.

Siden dette tydeligvis er et kronisk problem, må du rett og slett se på dine inntekter og utgifter. Har du rett på noen former for støtte? Kan du jobbe mer? Har du utgifter du kan kutte? Dersom du ikke klarer å tjene mer MÅ du kutte utgiftene. Det kan være å selge TVen, flytte til et billigere sted, selge bilen osv. Kjipt, men av og til bare må man.

Lykke til.

Skrevet

Ikke så mye hokus-pokus å gjøre. Selg noe. Spis det dere har. De 20 kronene burde du vel bruke på melk til ungene. Vann til voksne. Pant flasker. Samle flasker. Spør etter daggammelt brød på butikken ved stengetid. Kanskje kan du få noe grønnsaker også. Poteter er billig og bra. Gratis epler er det mye av nå, det er god mat.

Også må du sørge for at neste måned ikke blir på samme måte, om det krever en tur i banken, eller hva.

Takk for gode tips. Vi spiser sunt, og ungene kommer absolutt først. Jeg er ganske tynn for tiden ;)

Aner ikke hva jeg skal si i banken. Jeg har rett og slett alt for lite penger til å klare faste utgifter + livsopphold.

Det med å spørre i butikken etter utgått mat er en god idé, men jeg vet ikke om jeg får meg til å gjøre det. Lite lokalsamfunn - kjenner alle. Handler litt om stolthet. Selv om den selvsagt ikke går foran det å gå sulten.

Skrevet

Det er flere som hår dårlig råd, så det er ikke vanskelig å tro på.

Siden dette tydeligvis er et kronisk problem, må du rett og slett se på dine inntekter og utgifter. Har du rett på noen former for støtte? Kan du jobbe mer? Har du utgifter du kan kutte? Dersom du ikke klarer å tjene mer MÅ du kutte utgiftene. Det kan være å selge TVen, flytte til et billigere sted, selge bilen osv. Kjipt, men av og til bare må man.

Lykke til.

Ja, jeg har tenkt dithen. Men er avhengig av bilen, lang skolevei. Ikke buss. Om tv'en fyker, tørner barna.. Ja, det er et kronisk problem. Jeg må kutte utgifter. Prøver å spare der det er mulig, men tydeligvis er det ikke nok. Tusen takk for godt svar!

mil1365380270
Skrevet

Takk for gode tips. Vi spiser sunt, og ungene kommer absolutt først. Jeg er ganske tynn for tiden ;)

Aner ikke hva jeg skal si i banken. Jeg har rett og slett alt for lite penger til å klare faste utgifter + livsopphold.

Det med å spørre i butikken etter utgått mat er en god idé, men jeg vet ikke om jeg får meg til å gjøre det. Lite lokalsamfunn - kjenner alle. Handler litt om stolthet. Selv om den selvsagt ikke går foran det å gå sulten.

Forstår det med butikken er absolutt siste man vil. Du kan jo finne på en historie med at ungene skal mate ender, eller noe?

Petter Smart har løsningen om du har så dårlig økonomi....

Skrevet

'' Jeg har rett og slett alt for lite penger til å klare faste utgifter + livsopphold.''

Sosialkontoret. Jeg vet det er veldig tungt for mange å gå dit, men for ungenes skyld så...

Skrevet

Ja, jeg har tenkt dithen. Men er avhengig av bilen, lang skolevei. Ikke buss. Om tv'en fyker, tørner barna.. Ja, det er et kronisk problem. Jeg må kutte utgifter. Prøver å spare der det er mulig, men tydeligvis er det ikke nok. Tusen takk for godt svar!

''Men er avhengig av bilen, lang skolevei. Ikke buss.''

Flytte nærmere skolen og deretter selge bilen?

Skrevet

Huff, huff, det er ikke greit å ha det sånn. Dette er svært slitsomt.

Det er nok mange fler enn hva du er klar over som har det sånn, det er mye bak fasaden vi ikke ser.

Men hvis dette er en langvarig situasjon, så må du få gjort noe.

Ønsker deg lykke til.

Gjest ikke flytte på denne siden av jul
Skrevet

''Men er avhengig av bilen, lang skolevei. Ikke buss.''

Flytte nærmere skolen og deretter selge bilen?

i dagens usikre boligmarked kan man risikere å tape mye i en boligssalgs/kjøps-prosess, så man skal ha _store_ transportutigfter før man bør anbefale noen å flytte nå som en løsning.

Skrevet

Huff, huff, det er ikke greit å ha det sånn. Dette er svært slitsomt.

Det er nok mange fler enn hva du er klar over som har det sånn, det er mye bak fasaden vi ikke ser.

Men hvis dette er en langvarig situasjon, så må du få gjort noe.

Ønsker deg lykke til.

Det er litt rart det der. Jeg _vet_ jo at vi er mange som virkelig sliter med økonomien. Likevel føles det ensomt, jeg kjenner ingen som har det som meg/oss. Men det kan jo, som du beskriver, ha noe med fasaden å gjøre. Noe må gjøres ja. Er bare usikker på hvordan jeg skal gripe det fatt. Tusen takk for konstruktivt og oppmuntrende svar.

Gjest jamvold
Skrevet

Kjøp alltid inn havregryn så du kan lage havregrøt på vann.Det er billig, godt og sunt og mettende.

Skrevet

Kjøp alltid inn havregryn så du kan lage havregrøt på vann.Det er billig, godt og sunt og mettende.

''Kjøp alltid inn havregryn så du kan lage havregrøt på vann.Det er billig, godt og sunt og mettende''

Billig - ja.

Sunt - ja.

Mettende - ja.

Men godt?! Nei! Havregrøt må kokes på melk! :o)

Skrevet

Har du smakt boffaris? Det er både sundt o mettende, men veldig vanseklig å få tak. Vet ikek hva det koster heller..

Men prøv om du får tak i.

Skrevet

Har vært der du er. Ønsker deg alt godt og håper at dere finner en måte å få økonomien under kontroll.

Heng opp en lapp i butikken om noen har epler de ikke får plukket.

Har du søkt om bostøtte?

Selv om veien til sosialkontoret er tung er det faktisk en del av velferdsstaten vår som skal være der når økonomien ikke strekker til. Hvis du eventuelt ikke får penger, kan du få hjelp til å gå igjennom økonomien din, kanskje du får noen tips som hjelper.

Skrevet

Huff, jeg får helt vondt.... Om dette er noe som har vart en stund og ikke ser ut til å endre seg så synes jeg du skal spørre om å få en samtale med noen på sosialkontoret. De kan kanskje hjelpe deg å se hva som kan gjøres. Du har kanskje lån flere steder, mulig en refinansiering er på sin plass? Får du bostøtte?

Poteter og pasta er ganske rimelig. Dersom du kjøper frossen kjøttdeig så sparer du litt der. Rema har frossen til 20kr tror jeg?

Jeg synes du skal kjøpe multivitaminer slik at du får i deg det i det minste.

Gjest unngå kredittkort hvis du kan
Skrevet

Vi har ikke like dårlig råd som dere, men har også for liten inntekt til å dekke utgiftene.

Mine sparetips er: Kjøp datostemplet mat og putt i frysen, jeg bruker mindre kjøtt i mat og mere gulrøtter,poteteter osv, jeg kjøper ingen blad, bøker og dvd, men låner/leser på biblioteket. Jeg handler på 10 kr marked, men bare det som koster mye mere enn 10 kr til vanlig.

Akkurat nå er 5 kg poteter ganse rimelig på Rema.

Gjest entristtilværelse
Skrevet

Huff jeg kjenner meg godt igjen akkurat der. Var enslig mor med tre barn etpar år og det var håpløst å få pengene til å strekke til..så satt man der da, med kanskje en hundrelapp og to uker til "lønningsdag". Hva gjør man?

Jeg fikk meg aldri til å snakke med noen om min dårlige økonomi, jeg synes det var virkelig deprimerende. Ikke minst når det ble helg og man ikke hadde noe å spise. Løsningen ble noen ganger å dra på besøk, kanskje ble man bedt på middag eller i det minste ble traktert med vafler eller noe. Å låne penger har jeg aldri gjort, rett og slett slett fordi jeg ikke torde å spørre.

Og når man er blakk synes det som om alt rundt en koster penger. Ja, verden stopper nesten opp...selvsagt kommer poden hjem med invitasjon til bursdag og man må kanskje sende den siste 50 lappen til et barn som sikkert har alt. Og bensinmålern går mot rødt så det er utelukkende å kjøre mer en høyst nødvendig.

Jeg vet etpar ganger at ungene har kommet hjem med lapper om turdag og diverse og jeg ikke har hatt råd til verken pølse eller tursjokolade. Hva gjør man da? For unger er jo en maten nesten halve turen. Jo, jeg tok turen innom ei venninne på ettermiddagen og lot som jeg plutselig husket skoleturen og så ergerlig, nå har jeg glemt å kjøpe pølse...min venninne er typen som har velfylt fryser og selvsagt gikk jeg hjem med både pølser og litt annet godt til turen.

Ellers slår det oftest til med vakum både her og der når man først blir blakk..det er tomt for dopapir, vaskepulver og sjampoo. Hvor man enn vender og snur seg merker man at man er blakk..

Kanskje ikke så mange gode råd til deg desverre, men du skal vite at jeg har medfølelse og vet presis hvordan du har det. Jeg har så absolutt prøvd å gå sulten til sengs og hatt vond samvittighet for at ungene ikke har fått middag. Å spare på det ene og andre er ikke så enkelt når regnestykket rett og slett ikke går opp.

Håper det ordner seg snart for dere. Jeg ble nesten syk av å ha så dårlig økonomi. Idag har jeg det ikke slik heldigvis.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...