Gå til innhold

Hva gjør dere når

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff jeg kjenner meg godt igjen akkurat der. Var enslig mor med tre barn etpar år og det var håpløst å få pengene til å strekke til..så satt man der da, med kanskje en hundrelapp og to uker til "lønningsdag". Hva gjør man?

Jeg fikk meg aldri til å snakke med noen om min dårlige økonomi, jeg synes det var virkelig deprimerende. Ikke minst når det ble helg og man ikke hadde noe å spise. Løsningen ble noen ganger å dra på besøk, kanskje ble man bedt på middag eller i det minste ble traktert med vafler eller noe. Å låne penger har jeg aldri gjort, rett og slett slett fordi jeg ikke torde å spørre.

Og når man er blakk synes det som om alt rundt en koster penger. Ja, verden stopper nesten opp...selvsagt kommer poden hjem med invitasjon til bursdag og man må kanskje sende den siste 50 lappen til et barn som sikkert har alt. Og bensinmålern går mot rødt så det er utelukkende å kjøre mer en høyst nødvendig.

Jeg vet etpar ganger at ungene har kommet hjem med lapper om turdag og diverse og jeg ikke har hatt råd til verken pølse eller tursjokolade. Hva gjør man da? For unger er jo en maten nesten halve turen. Jo, jeg tok turen innom ei venninne på ettermiddagen og lot som jeg plutselig husket skoleturen og så ergerlig, nå har jeg glemt å kjøpe pølse...min venninne er typen som har velfylt fryser og selvsagt gikk jeg hjem med både pølser og litt annet godt til turen.

Ellers slår det oftest til med vakum både her og der når man først blir blakk..det er tomt for dopapir, vaskepulver og sjampoo. Hvor man enn vender og snur seg merker man at man er blakk..

Kanskje ikke så mange gode råd til deg desverre, men du skal vite at jeg har medfølelse og vet presis hvordan du har det. Jeg har så absolutt prøvd å gå sulten til sengs og hatt vond samvittighet for at ungene ikke har fått middag. Å spare på det ene og andre er ikke så enkelt når regnestykket rett og slett ikke går opp.

Håper det ordner seg snart for dere. Jeg ble nesten syk av å ha så dårlig økonomi. Idag har jeg det ikke slik heldigvis.

Tror mange kan kjenne oss igjen i dette...

Godt skrevet;)

Skrevet

Jeg ser lengre nede her at du ikke vet hva du evt skal si til banken. Dra til banken og fortell at du har det vanskelig økonomisk og be dem om hjelp til å å sette opp budsjett, endre lånet ditt e.l. Dette er banken vant til og det er til det beste for dem at kundene kan betjene lånene sine (jeg antar du har lån i banken?).

Jeg ville også kontakta sosialkontoret for å be om hjelp og råd. Sånn kan dere ikke ha det i lengden! Jeg skjønner du har problemer med å be om hjelp og jeg tror du føler skam fordi du ikke klarer å rydde opp i dette? Slike tanker skal du absolutt ikke henge deg opp i. Dette er _ingen_ skam! Slik kan dere ikke ha det, så gjør noe med det så fort du kan!

Ps: Det aner meg at du ikke har fortalt foreldrene dine e.a. nære slektninger om dette? I så fall synes jeg du skal bite stoltheten i deg og fortelle at du har det vanskelig nå.

Lykke til:)

Gjest jamvold
Skrevet

''Kjøp alltid inn havregryn så du kan lage havregrøt på vann.Det er billig, godt og sunt og mettende''

Billig - ja.

Sunt - ja.

Mettende - ja.

Men godt?! Nei! Havregrøt må kokes på melk! :o)

Enig at det smaker best med melk. Men her må det spares og da er det i hodet det sitter. Havregrøt på vann er helt ok sier vi da til oss selv.

Gjest mandolina
Skrevet

Takk for gode tips. Vi spiser sunt, og ungene kommer absolutt først. Jeg er ganske tynn for tiden ;)

Aner ikke hva jeg skal si i banken. Jeg har rett og slett alt for lite penger til å klare faste utgifter + livsopphold.

Det med å spørre i butikken etter utgått mat er en god idé, men jeg vet ikke om jeg får meg til å gjøre det. Lite lokalsamfunn - kjenner alle. Handler litt om stolthet. Selv om den selvsagt ikke går foran det å gå sulten.

På sosialkontoret har de egne veiledere, som kan hjelpe deg med å få oversikt over økonomien din.

De kjenner også til forskjellige støtteordninger, som du kanskje kan ha krav på.

Har du søkt på bostøtte fra Husbanken. Har du kontrollert at skattetrekket ditt ikke er for høyt. Hvis du er aleneforsørger kan du kanskje få tilskudd til barnehageplass eller Sfo gjennom NAV. Kanskje du kan få justert barnebidraget fra faren, hvis du er alene med barna. Kanskje banken kan hjelpe deg ved å få refinansiert lånet ditt, slik at du betaler det ned over en lengre periode og få satt ned de månedlige beløp.

Har du for høye faste utgifter i forhold til inntekten, må du tenke igjennom, hva som dere kan unnvære. Minske bruk av mobiltelefon, si opp kabel-TV, kanskje kjøpe en mindre og billigere bil, det er mange grep, som en kan ta for å få ned de faste utgiftene, slik at inntekter og utgifter går i hop.

Vennlig hilsen

Gjest ViViola
Skrevet

Nå er det heldigvis ÅR siden jeg var i den situasjonen, og da var jeg heldigvis singel.

Har ingen flere tips til deg ut over de du allerede har fått, men helt alvorlig - du må gjøre noe med situasjonen på sikt. Slik kan dere ikke ha det.

"Kvinn" deg opp og gå til banken, sjekk andre banker og finn ut om du kan ha lån et annet sted. Dra lånet ut over så laaaaang tid som mulig, det gir best spillerom i hverdagen.

Sender deg en helgeklem. :-)

Gjest ViViola
Skrevet

Har du smakt boffaris? Det er både sundt o mettende, men veldig vanseklig å få tak. Vet ikek hva det koster heller..

Men prøv om du får tak i.

''boffaris''

Eh, hva er det? Hvis det er det samme som puffet ris, så er det i alle fall ikke sunt - og ikke særlig mettende heller...

Skrevet

''boffaris''

Eh, hva er det? Hvis det er det samme som puffet ris, så er det i alle fall ikke sunt - og ikke særlig mettende heller...

Det er jo noe heeeelt annet enn puffet ris. Har du ikke lest tidligere innlegg om saken?

Gjest ViViola
Skrevet

Det er jo noe heeeelt annet enn puffet ris. Har du ikke lest tidligere innlegg om saken?

HÆ? Hva er boffa ris, da?

Nei, har ikke lest noen annen tråd om dette, jeg. Lenge siden?

Skrevet

HÆ? Hva er boffa ris, da?

Nei, har ikke lest noen annen tråd om dette, jeg. Lenge siden?

Det har vistnok vært noen tråder om dette de siste dagene der vedkommende spør hvor man kan kjøpe boffaris og nekter å innrømme at dette er det samme som puffet ris. Bare et lite forumtroll.

Gjest ViViola
Skrevet

Det har vistnok vært noen tråder om dette de siste dagene der vedkommende spør hvor man kan kjøpe boffaris og nekter å innrømme at dette er det samme som puffet ris. Bare et lite forumtroll.

Å faen... Ja-ja, jeg planter visst gjerne begge beina i salaten, jeg...

Skrevet

Ja, jeg har tenkt dithen. Men er avhengig av bilen, lang skolevei. Ikke buss. Om tv'en fyker, tørner barna.. Ja, det er et kronisk problem. Jeg må kutte utgifter. Prøver å spare der det er mulig, men tydeligvis er det ikke nok. Tusen takk for godt svar!

Elever med lang skolevei har vel fortsatt rett på gratis transport til skolen? Om ikke det går buss, får de taxi. Har de "for kort" skolevei, har de godt av å gå!

Skrevet

Enig at det smaker best med melk. Men her må det spares og da er det i hodet det sitter. Havregrøt på vann er helt ok sier vi da til oss selv.

Det har du helt rett i. Poden min foretrekker forøvrig havregrøt kokt på vann fremfor på melk.

Gjest hønse-Magda
Skrevet

Ser ut som hr. webmaster har slettet to av trådene.

Skrevet

Hvis du har regninger du ikke får betlat innen forfall, så RING DEM! Det er ultramega-viktig. Så slipper du å få enda mer ekstrautgifter på det, liksom.

Håper du klarer å få til noe som gjør at dere kan få det litt romsligere, jeg syns ikke det høres noe gøy ut i det hele tatt.

Og hva jeg gjør? Jeg ringer mamma eller pappa og får litt penger, men det høres jo bare usannsynlig bortskjemt ut da, det ser jeg selvsagt selv... så det var nok ikke et svar du trengte.

Men å selge noe er faktisk en god ide, altså. Har du f.eks et bilsete eller en barnevogn dere ikke bruker lenger, kan det bli litt penger av det. ;)

Skrevet

Går i fryseren og spiser den maten som er der.

Baker brød.

Drikker vann.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...