Gå til innhold

Hva bør klassestyrer gjøre i dette tilfellet?

Anbefalte innlegg

Gjest best wishes
Skrevet

En ungdomsskoleklasse skal på klassetur. Elevene skal innkvarteres på rom to to eller tre. En av jentene er mindre populær og såkalt sosialt tilbakestående. Hun kan si og gjøre ting som de andre synes er rart. Ingen av de andre jentene vil dele rom med henne.

Dette er en vond situasjon for jenta som ikke helt skjønner hvorfor hun blir holdt utenfor.

Skal læreren tvinge igjennom at jenta skal ligge på rom med de andre, eller bør hun få eget rom?

Eller hva gjør man? Min far som er lærer har dette problemet.

Gjest best wishes
Skrevet

Syns hun skal ligge på rom med de andre...

Skal da læreren tvinge noen til å dele rom med henne?

Skrevet

Jeg vil også si hun bør ligge med de andre..Men det kan kanskje bare gjøre vondt verre for henne selv...

Skrevet

Skal da læreren tvinge noen til å dele rom med henne?

Ja det syns jeg,ellers blir det jo urettferdig mot jenta,hun må jo få lov å dele rom med noen som alle andre.

Skrevet

En av damene i følget kan vel ha henne på rommet? Eller så bør hun legges på et treer-rom.

Gjest på et tremannsrom
Skrevet

Hvis det er mulig, er det kanskje best å legge henne på et rom med to andre jenter, to som har det hyggelig sammen, og som samtidig er såpass fornuftige at de gjøre sitt til at alle tre får en hyggelig tur.

Gjest best wishes
Skrevet

Hvis det er mulig, er det kanskje best å legge henne på et rom med to andre jenter, to som har det hyggelig sammen, og som samtidig er såpass fornuftige at de gjøre sitt til at alle tre får en hyggelig tur.

problemet er at ingen av de andre jentene er så fornuftige.

Bør læreren her stille et ultimatium: altså enten så deler noen rom med henne eller så blir det ingen tur?

Gjest mandolina
Skrevet

Bør læreren her stille et ultimatium: altså enten så deler noen rom med henne eller så blir det ingen tur?

Hvis det er plass i de andre rom, er det hjerteløst å la en seng stå tom og legge piken på eget rom, fordi noen jenter er så tåpelige at de ikke skjønner at denne piken må være en del av fellesskapet i klassen. Det grenser til mobbing.

Hilsen

Gjest mener jeg
Skrevet

Hun bør ikke ha eget rom. I ungdomsskolen skal en ha kommet så langt i utviklingen av empati til at elevene skal få være slike egoister. Og er de ikke kommet dit ville det være et farlig signal å sende. Å lære seg til å leve i et samfunn som inkluderer er blant skolens viktigste oppgaver.

Gjest mener jeg
Skrevet

På spørsmålet om det ikke bør bli tur hvis ingen vil ligge med henne, så synes jeg det ja. Jeg husker hvordan det var å være ung, opptatt med sitt og egoistisk. Men de voksne skal regulere at det ikke går for langt. At hun skal bo alene er å la det gå for langt. Om det kjennes ut som å måtte bite litt i det sure eplet for de som skal ha henne på rom, så er det en del av livet. Snart er de i et arbeidsliv hvor de garantert må forholde seg til mennesker de liker men også mennesker de nesten ikke utholder.

Skrevet

Han bør sette denne jenta på rom sammen med to andre. På forhånd bør han gjøre det helt klart for klassen at _han_ bestemmer hvem som skal sove på samme rom og at det er strengt forbudt med surmuling. Her skal ALLE ha det kjekt sammen og ingen skal holde noen utenfor. Hvis han merker at noen klager, så kan de risikere å ikke få være med på tur!

Sikkert strengt, men jeg satser på at alle skjønner alvoret og innser at de faktisk kan bli utestengt dersom de lager trøbbel.

Skrevet

Ja! Helt klart!

Gjest best wishes
Skrevet

Han bør sette denne jenta på rom sammen med to andre. På forhånd bør han gjøre det helt klart for klassen at _han_ bestemmer hvem som skal sove på samme rom og at det er strengt forbudt med surmuling. Her skal ALLE ha det kjekt sammen og ingen skal holde noen utenfor. Hvis han merker at noen klager, så kan de risikere å ikke få være med på tur!

Sikkert strengt, men jeg satser på at alle skjønner alvoret og innser at de faktisk kan bli utestengt dersom de lager trøbbel.

Høres klokt ut:)

Gjest mener jeg
Skrevet

I gamle dager når jeg var ung hadde vi den angsten rundt hvilket rom en skulle ligge på. Lærerne betsemte ikke slikt i min klasse i hvert fall. Mye posisjonering i siste liten. Har inntrykk av at det bestemmes på forhånd slike ting nå. Min 7.klassing skal på elevskole, og da er det en selvfølge at romplasseringern gjøres på forhånd. Det er som oftes flere som gruer seg for den biten.

Skrevet

I gamle dager når jeg var ung hadde vi den angsten rundt hvilket rom en skulle ligge på. Lærerne betsemte ikke slikt i min klasse i hvert fall. Mye posisjonering i siste liten. Har inntrykk av at det bestemmes på forhånd slike ting nå. Min 7.klassing skal på elevskole, og da er det en selvfølge at romplasseringern gjøres på forhånd. Det er som oftes flere som gruer seg for den biten.

Ja, jeg er helt imot at elevene selv skal velge slikt (jeg er selv lærer). Det samme gjelder mht gymnastikken på skolen. Tenk så vondt å være en av de som aldri blir valgt ut :-(

Nei, slike ting synes jeg læreren skal avgjøre og elevene må bare lære seg at de ikke kan få bestemme alt ;-)

Skrevet

En lærer kan ikke akseptere at noen holdes utenfor. Læreren bestemmer at alle skal dele rom med noen, og foretar romfordelingen. Den stakkars upopulære jenta blir plassert på et tremanns-rom, med to sosiale og hyggelige jenter, som garantert ikke vil være ekkel mot henne. Læreren må ikke tillate noen som helst diskusjon med elevene om dette.

Skrevet

Jeg forstår ikke at en lærer kan ha tillatt at det har blitt noen diskusjon i det hele tatt. Læreren bestemmer rom-fordelingen. Jeg syns ikke klassen virker moden nok til å dra på tur. Kontaktlæreren bør jobbe med klassemiljøet først.

Skrevet

Hvis det er plass i de andre rom, er det hjerteløst å la en seng stå tom og legge piken på eget rom, fordi noen jenter er så tåpelige at de ikke skjønner at denne piken må være en del av fellesskapet i klassen. Det grenser til mobbing.

Hilsen

Utestenging er mobbing!

Gjest mandolina
Skrevet

Utestenging er mobbing!

Ja, og læreren blir med på mobbingen, hvis han ikke griper inn og tar tak i saken og bestemmer hvilke jenter som skal dele rom.

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...