Gå til innhold

Paralellkobling av lys

Anbefalte innlegg

Gjest kan ikkje elektro
Skrevet

Hei.

Eg har en omformer 230/12 v og har 12 diodelys.

Seriekobler eg desse vil eg vel få svakere lys ?

Og kan eg koble forbrukere i paralell selv om det totale forbruket blir mer enn 12v ?

Skrevet

Diodene skal ikke ha for høy spenning over seg. Ikke alle dioder tåler så mye. Vet ikke hva slags dioder du har, men ofte er det vanlig med 1 til 5 V for lysdioder. Anbefalt testopplegg: kople sammen 3 eller 4 dioder i serie og lag 3 eller 4 grener på samme vis. Har du f.eks. 3 dioder i serie blir spenningsfallet 12/3 V over hver diode.

Skrevet

Om du seriekobler disse vil du få 1 Volt over hvert diodelys, paralellkobler du de vil du få 12 Volt over hvert diodelys.

Spenningen på sekundærsiden (ut) fra trafoen vil bli 12 Volt uansett.

Gjest Ikke så sjenert alltid
Skrevet

Du må sjekke hvilken spenning diodene dine skal ha, ellers ødelegger du dem.

Men generelt på forbrukere så deler de spenningen som er tilgjengelig mellom seg i samme størrelsesforhold som de har motstand hvis du kobler dem i serie. Da er strømstyrken som går gjennom alle forbrukerne den samme.

Dersom du kobler dem i parallell så får alle samme spenning over seg, men strømstyrken vil fordele seg invertert etter størrelsesordenen på motstanden dem imellom.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...