Gå til innhold

Dere som spør om råd her

Anbefalte innlegg

Gjest SaltBag
Skrevet

Bruker dere rådene dere får? Eller driter dere i dem? Ser det er mange her som skriver inn om det ene problemet etter det andre og folk svarer velvillige. Så, bruker dere rådene dere får?

Skrevet

Av produksjonen av innlegg fra visse gjengangere, kan man konkludere at i alle fall ikke alle bruker de rådene de får her inne.

Jeg starter sjelden innlegg selv, men gjør det hvis det er noe jeg lurer på, og det er som regel veldig konkrete spørsmål som jeg får konkrete svar på, så er "problemet" løst....

Skrevet

Om jeg hadde et konkret spørsmål, så ville jeg fulgt konkrete svar;)

AneM1365380603
Skrevet

Jeg følger ofte råd og tips til meg og andre. Bl annet har jeg sjekket ut endel farver jeg fikk tips om nylig til stueveggene. Jeg spurte om oppskrift på pizzasaus, og testa tre oppskrifter tre fredager etter hverandre. Tilsammen har jeg laga fem forskjellige pizzaer som jeg har fått oppskrift på av dolere.

Gjest SaltBag
Skrevet

Jeg følger ofte råd og tips til meg og andre. Bl annet har jeg sjekket ut endel farver jeg fikk tips om nylig til stueveggene. Jeg spurte om oppskrift på pizzasaus, og testa tre oppskrifter tre fredager etter hverandre. Tilsammen har jeg laga fem forskjellige pizzaer som jeg har fått oppskrift på av dolere.

En ting er sånne praktiske ting, men alle dem som skriver inn om alvorlige ting som samlivsbrudd, ekser, kjærester, penger osv, tar de til seg rådene? Eller blir det bare "jaha, ha".

AneM1365380603
Skrevet

En ting er sånne praktiske ting, men alle dem som skriver inn om alvorlige ting som samlivsbrudd, ekser, kjærester, penger osv, tar de til seg rådene? Eller blir det bare "jaha, ha".

Jeg vet ikke hva andre gjør, men jeg har testa ut mange tips om barneoppdragelse. Jeg synes jeg har lært utrolig mye av å se en sak fra mange synsvinkler, og slik er det jo her inne :)

Skrevet

Ja, det gjør jeg. Jeg plukker ut noen jeg synes virker bra.

Det kan være ett eller 2 av mange, hvis rådene spriker.

Det er ikke alltid jeg følger det som flertallet sier. Det kommer an på hvordan rådene faller sammen med hva jeg selv mener.

Et eksempel er et spørsmål jeg stilte på tenåringsforumet før skolestart.

Jeg visste ikke hva jeg ville gjøre før jeg spurte, men fikk tenkt gjennom det underveis som svarene kom. Etterhvert som svarene kom og de var ganske likelydene, ble jeg mer og mer klar over at jeg ikke var enig. Så kom det et par svar etterhvert som jeg følte var riktigere å prøve ut.

Noen ganger spør jeg også bare for å finne ut om det jeg selv tenker er fornuftig eller om jeg er helt på jorde.

Skrevet

Ja, det gjør jeg. Jeg plukker ut noen jeg synes virker bra.

Det kan være ett eller 2 av mange, hvis rådene spriker.

Det er ikke alltid jeg følger det som flertallet sier. Det kommer an på hvordan rådene faller sammen med hva jeg selv mener.

Et eksempel er et spørsmål jeg stilte på tenåringsforumet før skolestart.

Jeg visste ikke hva jeg ville gjøre før jeg spurte, men fikk tenkt gjennom det underveis som svarene kom. Etterhvert som svarene kom og de var ganske likelydene, ble jeg mer og mer klar over at jeg ikke var enig. Så kom det et par svar etterhvert som jeg følte var riktigere å prøve ut.

Noen ganger spør jeg også bare for å finne ut om det jeg selv tenker er fornuftig eller om jeg er helt på jorde.

''Noen ganger spør jeg også bare for å finne ut om det jeg selv tenker er fornuftig eller om jeg er helt på jorde.''

Akkurat den biten tror jeg faktisk er den mest brukte form for "problemløsning" her inne. Man "vet" egentlig svaret selv, men tviler litt på om det er riktig. Sjelden har vel folk hatt så liten tro på seg selv og sine egne vurderinger, som i dagens samfunn, dessverre. Enten det gjelder barneoppdragelse, matoppskrifter eller samlivsproblemer.

Det er nå i hvert fall mitt inntrykk.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Det er ikke så ofte jeg spør om råd her. Men når jeg gjør det så er det for å få kjennskap til andres erfaringer eller tanker om forskjellige ting.

Om jeg bruker det? Ja/nei. Det avhenger av svaret jeg får. :-) Men jeg verdsetter ethvert svar- for de er med meg på veien til å ta et standpunkt til hva å gjøre.

Gjest gode svar
Skrevet

Jeg har ofte stilt spørsmål og fått gode svar når det gjelder mat, barn og sykdom.

Helt topp og mye av svarene virker perfekt.

Skrevet

Jeg får endel svar og ja, jeg har bakt kaKer etter oppskrifter herfra :)Jeg synes folk kommer med fine svar når noen spør om noe her. Det å se en sak fra flere sider er til hjelp ved avgjørelser.

Skrevet

''Noen ganger spør jeg også bare for å finne ut om det jeg selv tenker er fornuftig eller om jeg er helt på jorde.''

Akkurat den biten tror jeg faktisk er den mest brukte form for "problemløsning" her inne. Man "vet" egentlig svaret selv, men tviler litt på om det er riktig. Sjelden har vel folk hatt så liten tro på seg selv og sine egne vurderinger, som i dagens samfunn, dessverre. Enten det gjelder barneoppdragelse, matoppskrifter eller samlivsproblemer.

Det er nå i hvert fall mitt inntrykk.

Jeg synes det er helt greit jeg å spørre selv om en tror en vet svaret, men er litt usikker. Å lese andres synspunkter, setter i gang en tankeprosess og det hender jo at man kan skifte mening også.

Skrevet

Jeg antar at det er på dol som ellers her i landet. Folk spør mest for å få tømt seg og for å få klapp på ryggen, men gjør som de allerede hadde bestemt seg for før de trakk en haug med folk inn i det. Dolspørring handler mest om å få oppmerksomhet, tror jeg.

Skrevet

Jeg synes det er helt greit jeg å spørre selv om en tror en vet svaret, men er litt usikker. Å lese andres synspunkter, setter i gang en tankeprosess og det hender jo at man kan skifte mening også.

Jeg mener ikke at det ikke er greit å spørre når man er i tvil. Det er fullt ut forståelig:-) Men det er mengden spørsmål, og hva slags spørsmål det er tvil om, jeg sikter til. Det virker på meg som om mange mennesker må ha svar på om de gjør det riktige, ned i minste detalj.

Jeg tror kanskje at dette er et utslag at at vi lever i et samfunn hvor det egentlig bare er eksperisen som har svar/vet. Uansett hva i lurer på, så vet vi egentlig ikke. Fordi vi ikke er eksperter. Og dette synes jeg er bekymringsfult.

Skrevet

Jeg antar at det er på dol som ellers her i landet. Folk spør mest for å få tømt seg og for å få klapp på ryggen, men gjør som de allerede hadde bestemt seg for før de trakk en haug med folk inn i det. Dolspørring handler mest om å få oppmerksomhet, tror jeg.

Det kan handle om oppmerksomhet. Ihverfall hvis man spør om samme tingen mange ganger, kan det virke som det er det det handler om.

Men det kan handle om vilje til å forandre noe som ikke fungerer.

Det kan handle om enke ting som en kakeoppskrift.

Det finnes mange grunner. Uansett grunn kan det være svært nyttig å lese svarene og for dem som ikke stilte spørsmålet.

Skrevet

Det tror jeg du har helt rett i :-) De aller fleste gjør som de har bestemt seg for i utgangspunktet. Vi er ikke dummere enn det, de fleste av oss. Oppmerksomhet er heller ikke å kimse av :-)

AneM1365380603
Skrevet

Kom bare på noe en venninne en gang sa : "Æ spør aldri om råd - tenke kan æ gjøre sjøl!".

Skrevet

Jeg mener ikke at det ikke er greit å spørre når man er i tvil. Det er fullt ut forståelig:-) Men det er mengden spørsmål, og hva slags spørsmål det er tvil om, jeg sikter til. Det virker på meg som om mange mennesker må ha svar på om de gjør det riktige, ned i minste detalj.

Jeg tror kanskje at dette er et utslag at at vi lever i et samfunn hvor det egentlig bare er eksperisen som har svar/vet. Uansett hva i lurer på, så vet vi egentlig ikke. Fordi vi ikke er eksperter. Og dette synes jeg er bekymringsfult.

Slik føler jeg det noen ganger også. Spesielt når jeg leser på småbarn, så tenker at det er svært så usikre mange er da. Det er foresten grunnen til at jeg sluttet å gå på barselmøter også etter få ganger. Jeg synes mange av spørsmålene var tåpelige og jeg tenkte at Herregud da, går det ikke an å bruke hodet selv?

Men, vi er forskjellige og det er ikke min oppgave og dømme hva slags spørsmål som er meningsfylte og Dol er i grunnen ganske lærerikt.

Skrevet

Det kan handle om oppmerksomhet. Ihverfall hvis man spør om samme tingen mange ganger, kan det virke som det er det det handler om.

Men det kan handle om vilje til å forandre noe som ikke fungerer.

Det kan handle om enke ting som en kakeoppskrift.

Det finnes mange grunner. Uansett grunn kan det være svært nyttig å lese svarene og for dem som ikke stilte spørsmålet.

DET har du helt rett i. Dette hadde ikke vært mye til forum uten folk som lurer på alt mellom himmel og jord:)

Da jeg leste hovedinnlegget tenkte jeg straks på enkelte dolveteraner som til tross for at de framstår som veldig bestemte og fornuftige damer har det med å kontakte dol før de kan bestemme seg for om de skal ha grønn eller blå genser på seg den dagen. Det handler om oppmerksomhet, tror jeg. De er blitt avhengig av dagens dose.

Skrevet

Joda det er vel en grunn til at folk oppsøker forum og blir værende over flere år. Oppmerksomhet og avbrekk fra jobb og andre sysler. Jeg synes det er greit her, og noen ganger lager man tråder kun for samtalens skyld. Og det er ikke helt dødfødt å være på forum, det er alltids noe å lære her også innimellom fjaset :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...