Gå til innhold

Bok

Gjest mandolina

Anbefalte innlegg

Gjest mandolina
Skrevet

Jeg holder på med å lese "Tusen strålende soler" av Khaled Hosseini.

Hvor er jeg glad for at jeg er født, oppvokst og lever i et nordisk land, hvor kvinner har frihet i likhet med menn.

Hilsen

Skrevet

Det er jeg òg;)

Men husker vi på å minne barna våre om hvor heldige _de_ er?

Gjest mandolina
Skrevet

Det er jeg òg;)

Men husker vi på å minne barna våre om hvor heldige _de_ er?

Ja, jeg sørger for at datteren min leser slike bøker, for at hun skal kunne forstå hvor stor kulturforskjellen er, slik hun ikke skal forelske seg i en mann med en slik kulturbakgrunn, som er skildret i denne boken.

Hilsen

Skrevet

Ja, jeg sørger for at datteren min leser slike bøker, for at hun skal kunne forstå hvor stor kulturforskjellen er, slik hun ikke skal forelske seg i en mann med en slik kulturbakgrunn, som er skildret i denne boken.

Hilsen

Jeg òg driver litt propeganda mot datteren min. Er livredd for at hun skal havne i klørne på en ekstremistisk muslim:(

Hun er 14 og veldig utsatt, hun har muslimske venner, men med mine input, blir det ikke noe mer, håper jeg desperat.

Gjest mandolina
Skrevet

Jeg òg driver litt propeganda mot datteren min. Er livredd for at hun skal havne i klørne på en ekstremistisk muslim:(

Hun er 14 og veldig utsatt, hun har muslimske venner, men med mine input, blir det ikke noe mer, håper jeg desperat.

Ja, jeg var også veldig redd, og har proppet henne med litteratur som forteller om holdningene til muslimer.

De er som regel meget inntagende og oppvartende inntil pikene har giftet seg med de, og fra da av blir det til at pikene må gå rundt i svarte lakener.

Det er situasjonen satt litt på spissen, men det er ikke til å komme fra at kulturbakgrunnen er meget forskjellig.

Kjøp den boken og få datteren din til å lese den. Jeg har flere av samme type, som forteller om kulturforskjellene, Deborah Rodriguez har skrevet "Kabul skjønnhetsskole", det er en lærerik bok.

Hilsen

Gjest SaltBag
Skrevet

Ja, jeg var også veldig redd, og har proppet henne med litteratur som forteller om holdningene til muslimer.

De er som regel meget inntagende og oppvartende inntil pikene har giftet seg med de, og fra da av blir det til at pikene må gå rundt i svarte lakener.

Det er situasjonen satt litt på spissen, men det er ikke til å komme fra at kulturbakgrunnen er meget forskjellig.

Kjøp den boken og få datteren din til å lese den. Jeg har flere av samme type, som forteller om kulturforskjellene, Deborah Rodriguez har skrevet "Kabul skjønnhetsskole", det er en lærerik bok.

Hilsen

Den siste du nevnte, roman? eller dokumentasjonsbok?

Gjest mandolina
Skrevet

Det er en skamgod bok.

Ja, jeg har lest "Drageløperen" og har ventet på at denne skulle komme på salg, og nå kjøpte jeg den med en gang.

Boken er utrolig fint skrevet og satt inn i riktig tidsperspektiv i tråd med historien i Afghanistan. Jeg er bare halvferdig, men har gledet meg over å lese hver eneste side, selv om det kommer en tåre eller to og hjertet blør over kvinnenes skjebne.

Hilsen

Gjest mandolina
Skrevet

Den siste du nevnte, roman? eller dokumentasjonsbok?

Det er en dokumentar, men personer og steder er forsøkt gjort ugjenkjennelige.

Hilsen

Skrevet

Hilsen

Min datter er allerede indoktrinert.... Av meg;)

Så hun interesserer seg "null i muslimer", hennes egne ord, fordi hun selv er forskrekket over alle avisartiklene, om å bære heldekkende slør og mishandling. Jeg støtter slike artikler fullt opp, uansett om det kan sees på som umoralsk, men jeg elsker min datter, og vil henne tusen millioner ganger bedre enn en muslim!

Gjest ChiengMai
Skrevet

Den er enda finere enn Drageløperen.

Og Drageløperen var en ualminnelig fin bok. Kanskje jeg må lese fler av denne forfatteren, altså?

Skrevet

Ja, jeg ble også veldig grepet av både Tusen strålende soler og Drageløperen, og skremt over hvor lite jeg har visst om de sosiale og politiske forholdene i Afghanistan, og da speiselt om kvinners rettigheter.

Etter de to bøkene leste jeg boka "Der Gud gråter" av en kvinnelig forfatter som jeg ikke husker navnet på. Veldig god bok den også, om kvinners liv i Afghanistan og som afghansk flyktning i Pakistan og Iran. Etter det leste jeg ennå en bok av henne som het noe sånt som "Sahira og Sahir" (det var ikke akkurat de navnene, men noe som liknet) - også den god!

Skrevet

Den er veldig gripende.

har du lest "Ingen i verden" av Hisham Matar? Litt samme sjanger, også fin bok (synes jeg)

Skrevet

Og Drageløperen var en ualminnelig fin bok. Kanskje jeg må lese fler av denne forfatteren, altså?

Tusen strålende soler er et must :o)

Gjest mandolina
Skrevet

Den er veldig gripende.

har du lest "Ingen i verden" av Hisham Matar? Litt samme sjanger, også fin bok (synes jeg)

Den har jeg ikke lese, men har notert tittel og forfatternavn. Skal prøve om jeg får tak i den på biblioteket til uken.

Hilsen

Gjest mandolina
Skrevet

Ja, jeg ble også veldig grepet av både Tusen strålende soler og Drageløperen, og skremt over hvor lite jeg har visst om de sosiale og politiske forholdene i Afghanistan, og da speiselt om kvinners rettigheter.

Etter de to bøkene leste jeg boka "Der Gud gråter" av en kvinnelig forfatter som jeg ikke husker navnet på. Veldig god bok den også, om kvinners liv i Afghanistan og som afghansk flyktning i Pakistan og Iran. Etter det leste jeg ennå en bok av henne som het noe sånt som "Sahira og Sahir" (det var ikke akkurat de navnene, men noe som liknet) - også den god!

De skal jeg prøve å få tak i for det er interessant å lese om kultur, som er helt forskjellig fra vår, men trist at kvinners liv er så hårdt i de landene.

Hilsen

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Har også lest alle de bøker du nevnte, og likte dem godt.

Interessant å få innblikk i en hverdag som er så totalt ulik vår egen.

Gjest mandolina
Skrevet

Den er enda finere enn Drageløperen.

Ja, den gir større innblikk i kulturen og historien til det afghanske folket, særlig om kvinners kår.

Hilsen

Skrevet

En fantastisk bok hvor jeg virkelig lærte mye. Jeg vil anbefale boka "bare en datter" om du ikke har lest den tidligere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...