Gå til innhold

Dine beste tips for å holde det i orden i huset

Anbefalte innlegg

Gjest rotehuet
Skrevet

Jeg er et stort rotehue og samboeren er det samme. Vi har to rom i huset som ikke kan vises fram. Soverom og et roterom. Når vi får besøk blir det panikkrydding og panikkvasking. Jeg vil så gjerne ha det fint hele tida, men vi roter og møkker til på null komma niks.

candyqueen_83
Skrevet

Har dessverre ingen tips, ettersom vi har det helt likt

Skrevet

Det aller beste rådet er rett og slett å sørge for å ha nok skapplass, og gi stæsjet 'sin plass'. Dernest: Sett ting på på plass etterhvert som det har vært i bruk. Dette har hjulpet meg stort!

I tillegg er det visstnok effektivt å kaste/ gi bort en ting for hver ting man drar i hus, men siden jeg er utstyrt med et hamstergen har jeg aldri greid dette, og har derfor til enhver tid stappfulle boder på loft og i kjeller...

Gjest mandolina
Skrevet

Legg tingene på plass med en gang du er ferdig med å bruke dem.

Ha skapplass nok, hvis det er for lite plass i skapene, så rydd bort noe av alt det gamle, som du aldri bruker.

Still skoene pent ved siden av hverandre, når du tar dem av. Ikke gå inne med utesko.

Sett oppvasken i oppvaskmaskinen, med en gang dere er ferdige med å spise, og tørk over bordene.

Legg sammen klær med engang de er ferdig tørket og legg de pent i skap og skuffer.

Ha skittentøykurv til de skitne klærne. Heng opp våte håndklær etter bruk.

Listen er lang, og det er bare å bruke sunn fornuft, for at omgivelsene skal se ryddige og pene ut.

Det er lov å ha ett rom til rot, hvor ingen andre får lov å komme inn, men hold gang, kjøkken, toalett/bad og stue ryddig til enhver tid, da blir trivselen mye bedre.

Hilsen

Gjest Ryddarert
Skrevet

Alle ting må ha en plass de skal være på. Så må man smårydde litt hver dag for å jage tingene på plass.

Da er det bare å handle inn for uka og dra over gulv og smått og stort og skifte på sengene på fredag - så er det helg og ryddig og pent :.)

Skrevet

Rydd opp i det du roter til etterhvert som du roter, eller rettere sagt legg på plass igjen det du har brukt når du er ferdig med å bruke det.

Jeg lever etter det, her er det aldri rotete (Barn leker selvfølgelig, det er ikke betegnet som rot i den forstand) og hvertfall ikke skittent.

Skrevet

Dere får begynne å pirke på hverandre når dere glemmer noe. Jeg var ute og handlet meg et garderobeskap nå og tre store bokser med lokk. Soverommet vårt er kaos av ting. Boksene skal jeg fylle og sette inn på kottet. Tidligere har vi hatt mus i hus, så ting har derfor stått på vårt rom. Skal bli deilig. Tipset mitt blir å ha bokser og skuffer til div ting som ikke brukes daglig.

Dersom du mener det daglige rotet med oppvask,klær og sko, så er det nok den pirkingen på hverandre som kan hjelpe. Det er såå mye koseligere hvis det er ryddig når det kommer besøk.

Skrevet

Det er egentlig bare to måter å gjøre det på. Regelmessig oralsex holder kjerringa fornøyd = rent hus. Alternativt så får mannfolka krangle med kjerringa regelmessig. Forbanna husmødre rengjør som hvite tornadoer, det er elementært.

Skrevet

Rydde to ganger hver dag. Jeg er ekstremt rotete av meg, og er nødt til å rydde flere ganger daglig for å holde det sånn halvveis ålreit her hjemme. Men måtte sjaue ordentlig før jeg satt i gang, for å ha inspirasjon til å holde det sånn.

Skrevet

Jeg hater rot, så her rydder jeg etter hver ting jeg tar frem. Rot er en uting, rydd opp etter dere!

God natt!

Skrevet

Jeg har funnet metoden som funker best hos oss, og det er å aldri være hjemme. Dessverre kan det være litt vanskelig å få til i praksis.

Persille1365381127
Skrevet

Det enkleste svaret er; ta en skikkelig sjau - så det blir ryddig, og alt har en plass.

Når det er gjort må dere gjøre det til en vane å sette alt tilbake på plass MED EN GANG det er brukt! Da blir det ikke rot :)

Og så er det noen ting som alltid slenger rundt, de lager dere egne esker til: f.eks Skrivesaker, skruer & ting, kvitteringer, ting å ta vare på. Ikke så store bokser, sånn ca A4-størrelse, og 15 cm høye eller noe.

Og så må dere ha plasser til alt da. Nok av hyller og skap.

Det siste rådet er også lettere sagt en gjort. HIV DET DERE IKKE TRENGER! Det er ikke alt man trenger å spare på :)

AneM1365380603
Skrevet

Det enkleste svaret er; ta en skikkelig sjau - så det blir ryddig, og alt har en plass.

Når det er gjort må dere gjøre det til en vane å sette alt tilbake på plass MED EN GANG det er brukt! Da blir det ikke rot :)

Og så er det noen ting som alltid slenger rundt, de lager dere egne esker til: f.eks Skrivesaker, skruer & ting, kvitteringer, ting å ta vare på. Ikke så store bokser, sånn ca A4-størrelse, og 15 cm høye eller noe.

Og så må dere ha plasser til alt da. Nok av hyller og skap.

Det siste rådet er også lettere sagt en gjort. HIV DET DERE IKKE TRENGER! Det er ikke alt man trenger å spare på :)

Akkurat sånn prøver vi å ha det. Legg merke til at jeg skreiv "prøver" :o)

Gjest ligner meg
Skrevet

Du er lik meg du.

Skjønner ikke hvordan det blir så fort rotete...

Jeg tror tipset er å rydde etter seg med en gang og ha faste plasser for ting.

Spis på kjøkkenet, ikke i stua, og vask kopper/sett i oppvaskmaskinen med en gang! Og rydd ut av oppvaskmaskinen med en gang den er ferdig.

Skitne klær legges straks i skittentøyskurv, ikke la dem ligge i en haug her og der.

Skrevet

Første bud er at alle ting har sin plass, dvs nok oppbevaingsplass til klær, sko, ting og tang.

Så må man rett og slett starte på scratch, og legge alt der det skal være og være konsekvent på at ting skal tilbake på sin plass hver gang det ikke er i bruk.

Skrevet

Jeg er også rotehode av rang - samt at jeg har mange hobbier og er forferdelig glad i gadgets. Da blir det MYE som ligger rundt. Alle tips om skap, system, osv, bare glem dem! Det eneste som funker er å rydde ofte. Sett av en dag og to i uka da dere ALLTID rydder, uansett faen! Da kommer ofte systemet av seg selv også. Lykke til:-)

Skrevet

Det er egentlig bare to måter å gjøre det på. Regelmessig oralsex holder kjerringa fornøyd = rent hus. Alternativt så får mannfolka krangle med kjerringa regelmessig. Forbanna husmødre rengjør som hvite tornadoer, det er elementært.

*hehe*

Gjest Tatjana
Skrevet

Det aller aller viktigste er å gi alle ting sin faste plass, og hver gang du har brukt noe legger du det på plass. Med en gang.

I tillegg setter du av en fast, overkommelig tid hvor dere rydder sammen. Her i huset tar vi ti minutter etter Barne-tv hvor alle rydder. Da rydder dere effektivt, sammen. Ti minutter er overkommelig og etterhvert vil det bli ryddig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...