Gå til innhold

Har lyst på denne jobben, men...

Anbefalte innlegg

Gjest ex-student
Skrevet

Jeg er nettopp ferdig på universitetet, har to barn, og en samboer som har så lang reisetid til jobben sin at han ikke kan levere barna i barnehage og på skolen. Altså faller det på meg. Jeg har ganske høyt studielån, har ikke helt oversikten hva det vil utgjøre pr måned når jeg starter nedbetaling.

Jeg har funnet en jobb med kort arbeidstid, fri en dag i uken, men jobb hver andre helg (museum). Stillingen er bare ca 75 %, og i dag har jeg funnet ut at lønnen ikke akkurat var noe å rope hurra for. Arbeidsoppgavene er ganske spennende og arbeidsgiver er en anerkjent institusjon. Men det var det med lønn, da. Jeg vil ikke få uttelling for utdannelsen min. Samtidig er jeg arbeidsledig nå, og har egentlig ikke råd tilå være kresen. Så hva hadde dere gjort?

Skrevet

Da ville jeg tatt den jobben, i påvente av en bedre en. Du kan fremdeles søke etter ny jobb mens du har den. Det ser også bedre ut på en jobbsøknad at man er i jobb.

Skrevet

I din situasjon ville jeg nok tatt den. Det er ikke alltid så lett å finne noe som er perfekt på alle måter.

Gjest felles økonomi
Skrevet

Jeg ville tatt jobben, hvis du liker den.

Så ville jeg samtidig gått nøye igjennom felles økonomi, rettigheter og plikter, og sørget for at dere har en god, gjensidig og respektfull avtale, som sikrer at ikke en av dere kommer dårligere ut ved et samlivsbrudd eller andre vanskelige situasjoner (uførhet, lanvarig sykdom). Er dere en familie, står dere sammen, og hvis du tar en jobb som er dårligere betalt enn det utdannelsen din egentlig gir mulighet for, blant annet for å få hverdagen til å gå i hop og muliggjør at samboeren din har en karrieremessig bedre jobb, så skal ikke du ha dårligere økonomi enn ham, hverken i det daglige eller på lang sikt. Og når / hvis det senere er slik at du tjener mest, står dere last og brast sammen da også.

Skrevet

Ta jobben, og forsett letingen etter drømmejobben.

Det ser også mye bedre ut at du er i jobb når du søker andre jobber. Dessuten er du da mindre desperat:-)

Gjest Gudløkk
Skrevet

Hvis du skal vente på drømmejobben kan jo det gå en stund og da tjener du jo mindre i mellomtiden enn hva du ville gjort om du tok jobben, du får praksis og erfaring, når du søker drømmejobben ser arbeidsgiver at du ikke er prippen eller lat som har ventet så lenge med å få seg jobb og du har litt allsidig erfaring siden du har erfaring innen et annet felt. Er det bare vikariat er det kort oppsigelsestid og, bare en mnd.. så da går det greit når du får en ny jobb :)

Skrevet

Ta jobben og fortsett med å lete etter en med høyre lønn. Jeg hadde ikke vært i tvil. Tenk om det går måneder (eller år) før neste jobbtilbud kommer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...