Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Aimabel
Skrevet

Så ikke dette programmet, men jeg så litt av ett annet program for en god stund siden hvor et ungt par tjente ca. 20.000 i måneden og brukte 60.000,-

Det er helt utrolig, enda så det ikke helt ut til at de skjønte hvorfor de hadde dårlig råd.

Noen er økomiske amøber.

Selv om man ikke har peiling på matte og økonomi så bør akkurat det være et enkelt regnestykke ja

• Svar 129
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• silo

21

• Bookworm

19

• morsan

11

• Lillemus

10

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Aimabel
Skrevet

Jada, de aller fleste her i landet er da heldigvis normalt fornuftige på økonomifronten, så det er da ikke noe å skryte av ;)

;-)

Skrevet

Ja det er utrolig sært! Sikkert et psykologisk fenomen som trer ikraft etterhvert med fornektelse og depresjon som fører til mer forbruk osv- men rart at ikke konsekvensene føles på kroppen før det har gått så langt?

Er folk mer bortskjemte nå enn før muligens? Selv kan jeg ikke fordra rike 60 åringer som fordømmer "dagens unge" når de selv så inflasjonen spise opp studielån og sitter på eiendommer som har steget i verdi med 300 % de siste 15 åra, men...

Joda, men det var nok ikke så lett å være 20 åring for 40 år siden heller. Det er nok lett å se på 60 åringer som om at de ikke hadde problemer og jeg tror det er lett for 60 åringer å tro at dagens ungdom har det lett.

Gjest Aimabel
Skrevet

Apropos det å bli provosert av dette programmet:

Jeg har ikke sett så mye på dette, etter at det første programmet jeg så handlet om noen som mente man bare _måtte_ drikke sjampis til hverdags, og dama mente at så&så mye kostbare klær g sko bare _måtte_ hun ha. Dama ville ikke ta opp studielån, "for det var så dyrt", og istedet hadde hun banklån der moren hennes var kausjonist....

DA ble jeg utrolig provosert av at det går an å være så dum, og dette var den "virkelige" luksusfellen.

Paret på TV i går levde jo i utgangspunktet ikke noe voldsomt ekstragavant liv _generelt sett _ - men det var jo selvsagt for høyt forbruk i forhold til _deres_ eget inntektsnivå, de tok opp ny gjeld for å betale den gamle med osv osv.

Om det var ekstravagant eller ikke er vel ikke relevant, man bruker ikke penger man ikke har.

Skrevet

Selv om man ikke har peiling på matte og økonomi så bør akkurat det være et enkelt regnestykke ja

Hehe, ja det mener jeg også. Hun hadde forøvrig 100 par sko og kunne ikke kvitte seg med noen av dem. Jeg tror hun kom frem til at hun med nød kunne fjerne ett par eller to tilslutt.

Skrevet

Jeg vet om et par som hadde vært perfekte til å være med i dette programmet. Slik de holder på, tar virkelig kaka. La oss kalle de Per og Kari.

Per og Kari er gift og har barn. De har et vanvittig forbruk, stadig vekk blir strømmen kutta ut etc. Nå har det seg slik at Kari sine foreldre har veldig god økonomi og bor et stykke unna Per og Kari. Nå har Per og Kari lurt foreldrene til Kari ved å si at de har flyttet fra hverandre, slik at foreldrene skal syns synd på Kari og hjelpe henne økonomisk. Kari sitter liksom igjen alene i huset, og foreldrene hennes betaler nå huslånet hennes hver måned, i tillegg til at de ga henne en halv mill for å komme på beina.

Men Per og Kari bor altså fortsatt sammen. Når foreldrene kommer på besøk så drar Per til _sine_ foreldre og bor der til Karis foreldre har reist.

Hva sier dere om dette??

Helt utrolig. Jeg håper i alle fall at hun er enebarn, så ikke dette gå utover de andre barna.

Jeg håper de blir avslørt til slutt.

Skrevet

Om det var ekstravagant eller ikke er vel ikke relevant, man bruker ikke penger man ikke har.

Selvsagt, hvilket jeg jo også sa.

Men jeg merket at jeg ble mye mer irritert av det forrige paret enn gårsdagens, selv om de også selvsagt levde over deres egen evne.

Skrevet

Hehe, ja det mener jeg også. Hun hadde forøvrig 100 par sko og kunne ikke kvitte seg med noen av dem. Jeg tror hun kom frem til at hun med nød kunne fjerne ett par eller to tilslutt.

Ja, det er akkurat den dama jeg kommenterer lenger ned her. Hun var usannsynlig fjern og dertil provoserende. Gårsdagens dame hadde i det minste - omsider - innsett at forbruket hadde gått for langt og at de måtte kvitte seg med bilene og kanskje også huset.

(men hun var litt for sta på røyken...)

Gjest lammelår
Skrevet

Jada, de aller fleste her i landet er da heldigvis normalt fornuftige på økonomifronten, så det er da ikke noe å skryte av ;)

Virker ikke som om de fleste er fornuftige, flere rundt meg tar opp forbrukslån, låner på huset, kjøper seg nye biler - med lån, kjøper seg merkeklær, reiser til Syden hvert år bare for å misunne naboen virker det som...

Skrevet

Virker ikke som om de fleste er fornuftige, flere rundt meg tar opp forbrukslån, låner på huset, kjøper seg nye biler - med lån, kjøper seg merkeklær, reiser til Syden hvert år bare for å misunne naboen virker det som...

Hvis de reiser til syden hvert år, så er det ikke for å misunne naboen, men for at naboen skal misunne dem. ;o)

*pirk, pirk, ert, ert*

Skrevet

Hvordan vet du egentlig dette?

Jeg påstår ikke at du tar feil, jeg synes bare det er merkelig at folk vet om "naboens" forbrukslån osv.

Ny bil forstår jeg er synlig, men det er neimen ikke mange mennesker som vet noe om vår økonomi, og ikke vet jeg noe særlig om andres, heller. Dvs. jeg antar at min svoger og svigerinne har dårlig råd, for de er hjernedøde på den fronten. Ellers vet jeg ikke engang om søsteren min har gjeld på huset.

Vi er glade i å reise, og både familie og enkelte andre vet jo om det hvis vi drar utenlands, men jeg håper da ikke folk tror vi står med foten i luksusfella av den grunn.

Er det normalt å "skryte" av forbrukslånene sine?

Skrevet

Fikk du med deg hvordan de klarte bruke 15000 i transport? Kjører de taxi til og fra jobb og bhg?

Det lurte jeg også fælt på! Om jeg legger sammen forsikring, årsavgift og forbruk så kommer jeg ut på ca. 20.000,- i året....

Skrevet

Det lurte jeg også fælt på! Om jeg legger sammen forsikring, årsavgift og forbruk så kommer jeg ut på ca. 20.000,- i året....

4 ubetjente billån monner nok litt.

Skrevet

Jeg er så glad jeg og mannen min er fornuftige.

Vi kjøper aldri på krita. Vi har alminnelige inntekter, men klarer likevel å legge til side litt penger. Jeg var heldig å arve et lite beløp, så jeg fikk betalt ned studielånet. Andre ufornuftige hadde kanskje brukt pengene til å kjøpe ny bil, men for å slippe utgiften til studielån prioriterte jeg den. Vi har begge solgt hver vår leilighet og har derfor vært heldig stilt. I stedet for å sløse bort pengene vi fikk til overs på masse dyre møbler, nye biler, sydentur osv, valgte vi å sette pengene inn i lånet på nyhuset, så nå har vi bare litt over en mill i lån, noe vi fint greier. Vi har fleksilån så vi velger litt selv hvordan vi vil betale, vi betaler så mye vi klarer, så med det tempoet nå er lånet betalt ned innen 12 år.... Vi har leilighet i kjelleren som vi har mulighet til å leie ut om det skulle bli dårlige tider. Vi har to biler, en litt eldre hverdagsbil og en litt finere som er et par år gammel. Vi ville aldri kjøpt en splitter ny bil, de taper seg så fort. Og aldri ta opp billån. Vi kjøpte fra sparepengene. Og enda har vi sparepenger.

Vi er ikke rike, men vi lever nøkternt. Handler for toppen 1000 i mat i uka, får mye bra mat til det, så vi sulter ikke. Shopper ikke klær hele tiden men klarer oss på det vi har.

Det er fornuftig, men høres skikkelig kjedelig ut..

Skrevet

Ja, det er akkurat den dama jeg kommenterer lenger ned her. Hun var usannsynlig fjern og dertil provoserende. Gårsdagens dame hadde i det minste - omsider - innsett at forbruket hadde gått for langt og at de måtte kvitte seg med bilene og kanskje også huset.

(men hun var litt for sta på røyken...)

Jeg så bare litt av programmet så jeg husker ikke detaljer lenger. Men noen er totalt økonomisk blåst. Det er helt utrolig.

Skrevet

Ehhh.. Den var vel litt drøy??

Vi liker også å reise, men det er ikke for at naboen skal bli misunnelig. Det er fordi det er godt å komme seg bort fra hverdagen og gi ungene opplevelser for livet.

Vi har også ny bil, men det er fordi vi har råd til det. Og fordi vi jobber hardt og har behov for en driftssikker bil.

Misunnelse går begge veier, tror jeg. Utrolig hvor mye bedre råd man får når man bare gidder å komme seg ut fra "trøgda" og begynne å jobbe. Vi høster fruktene av lange, kostbare utdannelser.

Hvis man ikke har giddet å utdanne seg, så bør man heller ikke syte og misunne de som faktisk har råd til å kose seg litt ekstra.

Stor forskjell på luksusfelle og et stort forbruk hvis man faktisk har råd til det.

Skrevet

Jeg vet om et par som hadde vært perfekte til å være med i dette programmet. Slik de holder på, tar virkelig kaka. La oss kalle de Per og Kari.

Per og Kari er gift og har barn. De har et vanvittig forbruk, stadig vekk blir strømmen kutta ut etc. Nå har det seg slik at Kari sine foreldre har veldig god økonomi og bor et stykke unna Per og Kari. Nå har Per og Kari lurt foreldrene til Kari ved å si at de har flyttet fra hverandre, slik at foreldrene skal syns synd på Kari og hjelpe henne økonomisk. Kari sitter liksom igjen alene i huset, og foreldrene hennes betaler nå huslånet hennes hver måned, i tillegg til at de ga henne en halv mill for å komme på beina.

Men Per og Kari bor altså fortsatt sammen. Når foreldrene kommer på besøk så drar Per til _sine_ foreldre og bor der til Karis foreldre har reist.

Hva sier dere om dette??

Det er stygt gjort! Fytti, jeg håper noen har vett til å fortelle foreldrene hennes sannheten!!!!

Gjest Aimabel
Skrevet

Vi liker også å reise, men det er ikke for at naboen skal bli misunnelig. Det er fordi det er godt å komme seg bort fra hverdagen og gi ungene opplevelser for livet.

Vi har også ny bil, men det er fordi vi har råd til det. Og fordi vi jobber hardt og har behov for en driftssikker bil.

Misunnelse går begge veier, tror jeg. Utrolig hvor mye bedre råd man får når man bare gidder å komme seg ut fra "trøgda" og begynne å jobbe. Vi høster fruktene av lange, kostbare utdannelser.

Hvis man ikke har giddet å utdanne seg, så bør man heller ikke syte og misunne de som faktisk har råd til å kose seg litt ekstra.

Stor forskjell på luksusfelle og et stort forbruk hvis man faktisk har råd til det.

"giddet å komme seg ut av trøgda" er vel også drøy...?

Gjest jallahballah
Skrevet

Jeg mener folk som later som de er rikere enn hva de er...

jeg kjenner flere av de...

Skrevet

Ja, det er klart. Koster å holde tre biler. kanskje de kunne spart litt ved å kjøre taxi i stedet for å ha de tre bilene....? ;-)

Evt. brukt sykkel!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...