Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Shira :o)
Skrevet

"giddet å komme seg ut av trøgda" er vel også drøy...?

''"giddet å komme seg ut av trøgda" er vel også drøy...?''

Jeg synes den var vel drøy. Jeg skulle gjerne "giddet" jeg... Ting hadde vært en del enklere for meg og flere med, om det var om vi gadd eller ikke det stod på.

• Svar 129
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• silo

21

• Bookworm

19

• morsan

11

• Lillemus

10

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Aimabel
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1223556560' post='3981837]

Evt. brukt sykkel!

Ja, jeg er overasket over hva de mener er nøkternt i dette tilfelle.

Gjest Aimabel
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1223556935' post='3981847]

''"giddet å komme seg ut av trøgda" er vel også drøy...?''

Jeg synes den var vel drøy. Jeg skulle gjerne "giddet" jeg... Ting hadde vært en del enklere for meg og flere med, om det var om vi gadd eller ikke det stod på.

Det finnes flere nyanser og det er ikke så enkelt som vedkommende påstår. Det er heller ikke så enkelt som at alle kan ta en utdannelse og så tjene fett.

Skrevet

Er du heelt sikker? Jeg synes h*n minner så mye om en som skrev mye her for noen år siden, (men som ble utestengt merkelig nok) og det var en kvinne, men det kan godt hende jeg tar veldig feil her:)

Hehe, kan hende du har rett også, jeg har bare fått for meg at Jølsen er mann, ifbm diverse mannsjåvinistiske uttalelser...Men samma det, jeg orker ikke å bruke energi på personen...

Skrevet

I utgangspunktet bør alle betale sin gjeld. Men i enkelte tilfeller er gjeldssanering en god løsning. Enkelte er så nedsyltet i gjeld at de aldri vil klare å komme seg på beina dersom de skal betale på gjelda (fordi renta gjør at de aldri klarer å redusere gjelda).

Men dette skal ikke være en lettvint utvei for de som har levd over evne. Det er helt greit med gjeldssanering for dem som f.eks. har mistet jobben, blitt syke eller har opplevd andre uforutsette ting som har endret økonomien deres totalt.

Det bør ikke gis til de som kun har levd over evne. Jeg så ikke programmet og kan ikke uttale meg om denne saken spesifikt.

Skrevet

I utgangspunktet bør alle betale sin gjeld. Men i enkelte tilfeller er gjeldssanering en god løsning. Enkelte er så nedsyltet i gjeld at de aldri vil klare å komme seg på beina dersom de skal betale på gjelda (fordi renta gjør at de aldri klarer å redusere gjelda).

Men dette skal ikke være en lettvint utvei for de som har levd over evne. Det er helt greit med gjeldssanering for dem som f.eks. har mistet jobben, blitt syke eller har opplevd andre uforutsette ting som har endret økonomien deres totalt.

Det bør ikke gis til de som kun har levd over evne. Jeg så ikke programmet og kan ikke uttale meg om denne saken spesifikt.

''Det bør ikke gis til de som kun har levd over evne. Jeg så ikke programmet og kan ikke uttale meg om denne saken spesifikt.''

Disse levde over evne. De hadde en million - 1 MILL! - i innkassokrav og kortsiktige, svinedyre lån som de brukte på dritt og tull og på å betale andre lån... Meget vond sirkel med andre ord.

Håper de klarer å holde økonomien i orden nå da.

Skrevet

Det finnes flere nyanser og det er ikke så enkelt som vedkommende påstår. Det er heller ikke så enkelt som at alle kan ta en utdannelse og så tjene fett.

Nei, men da skal man heller ikke misunne naboen som har råd til å reise til syden en gang i året. Ei jeg jobber sammen med reiser til syden fire ganger i året. Tar fri uten lønn også. Regner med at de har råd til det. Men jeg er ikke misunnelig av den grunn.

Vi ligger som vi reder. Sånn er det bare. En av livets harde realiteter.

Nå framover vil det bli vanskeligere for de som lever på lånte penger. De vil få problemer med å refinansiere gjelda si. Da vil nok forbruket også gå ned. Er det ikke dekning på kontoen, så er det ikke det.

Det jeg tror mange vil brenne seg på er store, dyre hus. Himmel og hav det bygges mange fine, kjempestore hus rundt her. Vi tenkte også å bygge, men syns det ble for dyrt. Skjønner ikke at folk med vanlige lønninger kan bygge seg hus til 3-4 millioner. Og da får du kun et vanlig bolighus. Riktignok et stort et.

Vi kan ikke gå rundt å misunne andre. Det er vår egen fortjeneste eller feil at økonomien er som den er. kan ikke skulde på noen andre.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Ting er sjelden sort-hvitt.

Jeg kjenner jeg får piggene litt ute jeg når jeg leser slikt som den uttalelsen. Verden er ikke så enkel, og vi skal passe oss for å dømme alle.

Vi to er enige da :o)

Skrevet

Ehhh.. Den var vel litt drøy??

Vi liker også å reise, men det er ikke for at naboen skal bli misunnelig. Det er fordi det er godt å komme seg bort fra hverdagen og gi ungene opplevelser for livet.

Vi har også ny bil, men det er fordi vi har råd til det. Og fordi vi jobber hardt og har behov for en driftssikker bil.

Misunnelse går begge veier, tror jeg. Utrolig hvor mye bedre råd man får når man bare gidder å komme seg ut fra "trøgda" og begynne å jobbe. Vi høster fruktene av lange, kostbare utdannelser.

Hvis man ikke har giddet å utdanne seg, så bør man heller ikke syte og misunne de som faktisk har råd til å kose seg litt ekstra.

Stor forskjell på luksusfelle og et stort forbruk hvis man faktisk har råd til det.

"Utrolig hvor mye bedre råd man får når man bare gidder å komme seg ut fra "trøgda" og begynne å jobbe."

Så du mener de som har trygd ikke gidder å jobbe?

Skrevet

Joda, men det var nok ikke så lett å være 20 åring for 40 år siden heller. Det er nok lett å se på 60 åringer som om at de ikke hadde problemer og jeg tror det er lett for 60 åringer å tro at dagens ungdom har det lett.

Kloke ord;)

Skrevet

Ja, noen av oss har laange utdannelser og tjener likevel slett ikke fett...:)

Skrevet

Selvsagt, hvilket jeg jo også sa.

Men jeg merket at jeg ble mye mer irritert av det forrige paret enn gårsdagens, selv om de også selvsagt levde over deres egen evne.

He he, bra jeg ikke så forrige program da, da hadde jeg vel flydd i flint!

Skrevet

Ehhh.. Den var vel litt drøy??

Vi liker også å reise, men det er ikke for at naboen skal bli misunnelig. Det er fordi det er godt å komme seg bort fra hverdagen og gi ungene opplevelser for livet.

Vi har også ny bil, men det er fordi vi har råd til det. Og fordi vi jobber hardt og har behov for en driftssikker bil.

Misunnelse går begge veier, tror jeg. Utrolig hvor mye bedre råd man får når man bare gidder å komme seg ut fra "trøgda" og begynne å jobbe. Vi høster fruktene av lange, kostbare utdannelser.

Hvis man ikke har giddet å utdanne seg, så bør man heller ikke syte og misunne de som faktisk har råd til å kose seg litt ekstra.

Stor forskjell på luksusfelle og et stort forbruk hvis man faktisk har råd til det.

''Utrolig hvor mye bedre råd man får når man bare gidder å komme seg ut fra "trøgda" og begynne å jobbe.''

Unnskyld!!!??? Jeg skal love deg at jeg hadde _giddet_ hvis jeg bare hadde _klart_. Prøve med litt empati, kanskje?

Skrevet

"Utrolig hvor mye bedre råd man får når man bare gidder å komme seg ut fra "trøgda" og begynne å jobbe."

Så du mener de som har trygd ikke gidder å jobbe?

Nei, men man må justere forbruket etter inntekt.Hvis du er trygdet kan du se langt etter to sydenturer i året, ny flattv osv. Kommer man seg i jobb, får man raskere bedre råd, og trenger ikke misunne naboen.

Man ligger som man reder. Nytter ikke at det ikke er noen sin "feil" at man er blitt syk og trygdet. sånn er det, og så får man innrette økonomien sin etter det.

Skrevet

Nei, men da skal man heller ikke misunne naboen som har råd til å reise til syden en gang i året. Ei jeg jobber sammen med reiser til syden fire ganger i året. Tar fri uten lønn også. Regner med at de har råd til det. Men jeg er ikke misunnelig av den grunn.

Vi ligger som vi reder. Sånn er det bare. En av livets harde realiteter.

Nå framover vil det bli vanskeligere for de som lever på lånte penger. De vil få problemer med å refinansiere gjelda si. Da vil nok forbruket også gå ned. Er det ikke dekning på kontoen, så er det ikke det.

Det jeg tror mange vil brenne seg på er store, dyre hus. Himmel og hav det bygges mange fine, kjempestore hus rundt her. Vi tenkte også å bygge, men syns det ble for dyrt. Skjønner ikke at folk med vanlige lønninger kan bygge seg hus til 3-4 millioner. Og da får du kun et vanlig bolighus. Riktignok et stort et.

Vi kan ikke gå rundt å misunne andre. Det er vår egen fortjeneste eller feil at økonomien er som den er. kan ikke skulde på noen andre.

''Det er vår egen fortjeneste eller feil at økonomien er som den er.''

Det er ikke nødvendigvis det, vet du - hva du enn måtte tro, så er de fleste trygdede det av en grunn, SYKDOM, og ikke fordi de ikke gidder å jobbe....

Skrevet

''Utrolig hvor mye bedre råd man får når man bare gidder å komme seg ut fra "trøgda" og begynne å jobbe.''

Unnskyld!!!??? Jeg skal love deg at jeg hadde _giddet_ hvis jeg bare hadde _klart_. Prøve med litt empati, kanskje?

Utsagnet var ikke rettet mot noen. og empati er det landet vårt kommer til å gå under på. Vi er så runde i kantene og forståelsesfulle, at vi til slutt triller.

Det jeg mente var at hver og en er sin egen lykkes smed. Javel, du er sikkert syk og klarer ikke å jobbe. Vel, da får du leve et nøkternt liv da.

Jeg har jobbet og slitt meg gjennom mange år med utdannelse og jobb. Jeg fortjener faktisk å ha det mer økonomisk romslig enn en person på trygd. Så ond går det faktisk an å bli.

Skrevet

Utsagnet var ikke rettet mot noen. og empati er det landet vårt kommer til å gå under på. Vi er så runde i kantene og forståelsesfulle, at vi til slutt triller.

Det jeg mente var at hver og en er sin egen lykkes smed. Javel, du er sikkert syk og klarer ikke å jobbe. Vel, da får du leve et nøkternt liv da.

Jeg har jobbet og slitt meg gjennom mange år med utdannelse og jobb. Jeg fortjener faktisk å ha det mer økonomisk romslig enn en person på trygd. Så ond går det faktisk an å bli.

Du kan bli syk eller få en skade som gjør at du blir trygdet du også. Tenkt på det?

Skrevet

''Det er vår egen fortjeneste eller feil at økonomien er som den er.''

Det er ikke nødvendigvis det, vet du - hva du enn måtte tro, så er de fleste trygdede det av en grunn, SYKDOM, og ikke fordi de ikke gidder å jobbe....

Hva forventer du da? to mill i året for å være trygdet? hvis du er trygdet, så er du trygdet og da må du innrette forbruket etter det. Med verdens beste trygdeordning bør det gå bra. Neppe mye til overs, men det er jo ikke meningen heller.

Når/hvis du en gang begynner å jobbe, så får du bedre økonomi. Men også mindre tid til DOL. Sånn er livet. Ferdig med det.

Skrevet

uff, dette var ureflektert og tyder på at du har hatt det lett i livet...

Skrevet

Du kan bli syk eller få en skade som gjør at du blir trygdet du også. Tenkt på det?

Ja, men jeg har jobbet såpass mye og er godt forsikret, så det går nok bra :-) grunnlaget for tryda er da ganske god. Bedre føre var, vettu :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...