Gjest ikke norsk Skrevet 9. oktober 2008 Skrevet 9. oktober 2008 god drikke eller godt drikke? 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 9. oktober 2008 Skrevet 9. oktober 2008 Det kommer an på sammenhengen, begge uttrykkene kan brukes men i forskjellig sammenheng. 0 Siter
Gjest ikke norsk Skrevet 9. oktober 2008 Skrevet 9. oktober 2008 Det kommer an på sammenhengen, begge uttrykkene kan brukes men i forskjellig sammenheng. i invitasjon til dåp: du vil få servert varm mat og god drikke/godt drikke. ??? 0 Siter
Gjest ikke norsk Skrevet 9. oktober 2008 Skrevet 9. oktober 2008 Det kommer an på sammenhengen, begge uttrykkene kan brukes men i forskjellig sammenheng. i hvilken sammenheng brukes de to variantene? 0 Siter
Babette Skrevet 9. oktober 2008 Skrevet 9. oktober 2008 Cola er en god drikk. Godt drikke til god mat er viktig. Mitt svar er altså at hvis du snakker om drikke, altså med e til slutt, heter det godt. Da er det et mer generelt begrep. Men er jeg sikker? Nei. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 9. oktober 2008 Skrevet 9. oktober 2008 i invitasjon til dåp: du vil få servert varm mat og god drikke/godt drikke. ??? Og noe godt å drikke. mva 0 Siter
Babette Skrevet 9. oktober 2008 Skrevet 9. oktober 2008 i invitasjon til dåp: du vil få servert varm mat og god drikke/godt drikke. ??? Varm mat og godt drikke. 0 Siter
morsan Skrevet 9. oktober 2008 Skrevet 9. oktober 2008 Cola er en god drikk. Godt drikke til god mat er viktig. Mitt svar er altså at hvis du snakker om drikke, altså med e til slutt, heter det godt. Da er det et mer generelt begrep. Men er jeg sikker? Nei. Jeg er heller ikke sikker, men har sett "god mat og godt drikke" flere ganger, men jeg må si at det skjærer i både øyne og ører;-) 0 Siter
Babette Skrevet 9. oktober 2008 Skrevet 9. oktober 2008 Jeg er heller ikke sikker, men har sett "god mat og godt drikke" flere ganger, men jeg må si at det skjærer i både øyne og ører;-) Jeg synes ikke det skjærer, og jeg tror det innebærer at man blir servert både det ene og det andre. Og da snakker vi ikke om brus eller saft. Godt drikke får du promille av. 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 9. oktober 2008 Skrevet 9. oktober 2008 Enten god drikk (av en drikk (hankjønnsord)) eller godt drikke (av et drikke (intetkjønnsord)) Sistnevnte vil jeg anse som mer boklig og kanskje litt høytidelig. Første variant er mest nøytral 0 Siter
Gjest Drekka mer Skrevet 9. oktober 2008 Skrevet 9. oktober 2008 God drikke og godt å spise vil jeg si 0 Siter
Babette Skrevet 9. oktober 2008 Skrevet 9. oktober 2008 Jeg er heller ikke sikker, men har sett "god mat og godt drikke" flere ganger, men jeg må si at det skjærer i både øyne og ører;-) Men kanskje det er litt beslektet med god fisk/godt fiske? Nå betyr jo sistnevnte riktignok at det er mye fisk å få, men likheten er at det første er mer konkret og spesifikt enn det andre. 0 Siter
....AV Skrevet 9. oktober 2008 Skrevet 9. oktober 2008 god drikk godt drikke drikke er et intetkjønn-substantiv og betyr væske som drikkes. 0 Siter
Bookworm Skrevet 9. oktober 2008 Skrevet 9. oktober 2008 Godt drikke, som i god mat og godt drikke, jeg skjønner egentlig ikke at det kan bli så mye diskusjon ut av det jeg, men... 0 Siter
Gjest ikke norsk Skrevet 10. oktober 2008 Skrevet 10. oktober 2008 Jeg synes ikke det skjærer, og jeg tror det innebærer at man blir servert både det ene og det andre. Og da snakker vi ikke om brus eller saft. Godt drikke får du promille av. så hvir det ikke er snakk om promille, bør det stå god drikke?! 0 Siter
Babette Skrevet 10. oktober 2008 Skrevet 10. oktober 2008 så hvir det ikke er snakk om promille, bør det stå god drikke?! Jeg synes det er mer naturlig å skrive konkret hva det er, hvis det er alkoholfritt. Kaffe, brus, saft osv. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.