Gå til innhold

hva er riktig norsk?

Anbefalte innlegg

Gjest høstløv
Skrevet

Det kommer an på sammenhengen, begge uttrykkene kan brukes men i forskjellig sammenheng.

Gjest ikke norsk
Skrevet

Det kommer an på sammenhengen, begge uttrykkene kan brukes men i forskjellig sammenheng.

i invitasjon til dåp: du vil få servert varm mat og god drikke/godt drikke. ???

Gjest ikke norsk
Skrevet

i hvilken sammenheng brukes de to variantene?

Skrevet

Cola er en god drikk.

Godt drikke til god mat er viktig.

Mitt svar er altså at hvis du snakker om drikke, altså med e til slutt, heter det godt. Da er det et mer generelt begrep.

Men er jeg sikker? Nei.

Gjest høstløv
Skrevet

Og noe godt å drikke.

mva

Skrevet

Varm mat og godt drikke.

Skrevet

Cola er en god drikk.

Godt drikke til god mat er viktig.

Mitt svar er altså at hvis du snakker om drikke, altså med e til slutt, heter det godt. Da er det et mer generelt begrep.

Men er jeg sikker? Nei.

Jeg er heller ikke sikker, men har sett "god mat og godt drikke" flere ganger, men jeg må si at det skjærer i både øyne og ører;-)

Skrevet

Jeg er heller ikke sikker, men har sett "god mat og godt drikke" flere ganger, men jeg må si at det skjærer i både øyne og ører;-)

Jeg synes ikke det skjærer, og jeg tror det innebærer at man blir servert både det ene og det andre. Og da snakker vi ikke om brus eller saft. Godt drikke får du promille av.

Skrevet

Enten god drikk (av en drikk (hankjønnsord))

eller godt drikke (av et drikke (intetkjønnsord))

Sistnevnte vil jeg anse som mer boklig og kanskje litt høytidelig. Første variant er mest nøytral

Skrevet

Men kanskje det er litt beslektet med

god fisk/godt fiske?

Nå betyr jo sistnevnte riktignok at det er mye fisk å få, men likheten er at det første er mer konkret og spesifikt enn det andre.

Skrevet

god drikk

godt drikke

drikke er et intetkjønn-substantiv og betyr væske som drikkes.

Skrevet

Godt drikke,

som i god mat og godt drikke, jeg skjønner egentlig ikke at det kan bli så mye diskusjon ut av det jeg, men...

Gjest ikke norsk
Skrevet

Jeg synes ikke det skjærer, og jeg tror det innebærer at man blir servert både det ene og det andre. Og da snakker vi ikke om brus eller saft. Godt drikke får du promille av.

så hvir det ikke er snakk om promille, bør det stå god drikke?!

Skrevet

så hvir det ikke er snakk om promille, bør det stå god drikke?!

Jeg synes det er mer naturlig å skrive konkret hva det er, hvis det er alkoholfritt. Kaffe, brus, saft osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...