Gå til innhold

"Husker faen ikke hva han heter"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt enig i at det umiddelbart høres sært ut at hun ikke kjente navnet. Men jeg bladde veldig lite i aviser og så lite på nyheter jeg også før jeg var 20... (At jeg likevel visste hvem Gerhardsen var dengang, kom nok av at han var et _stort_ navn den gang.) Og jeg tror ikke Gerhardsen har vært mye framme de siste årene? Med mindre man kjenner navnet fra før, og har en knagg å henge det på?

Pluss at man jo ikke skal se helt bort i fra det at man i en slik situasjon der man tror man er på tv er lit tmer stresset og bare hilser pen og kanskje ikke legger merke til navnet helt heller.

Men når dette gjentar seg flere ganger, blir det jo litt pussig;-)

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

13

• Katt-ja

11

• Mirabell

3

• bustebeisa

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

esker?

Det er en rullesteinsås, dannet under istiden. Typisk at man har en elv som renner i et hulrom under isen, og i tidens løp legges det igjen stein, grus og sand på "elvebunnen". Når så isen smelter, fremstår elvebunnen som en lang ås.

Skrevet

Pluss at man jo ikke skal se helt bort i fra det at man i en slik situasjon der man tror man er på tv er lit tmer stresset og bare hilser pen og kanskje ikke legger merke til navnet helt heller.

Men når dette gjentar seg flere ganger, blir det jo litt pussig;-)

Hehe,- ja jeg er sånn at når jeg hilser på folk (uten at det er en stresset setting), så klarer jeg ikke å oppfatte navnet deres. Helt håpløs. Men om det hadde vært et velkjent navn, hadde jeg nok lagt merke til det ;-)

Skrevet

Det er en rullesteinsås, dannet under istiden. Typisk at man har en elv som renner i et hulrom under isen, og i tidens løp legges det igjen stein, grus og sand på "elvebunnen". Når så isen smelter, fremstår elvebunnen som en lang ås.

Oj! Det har jeg aldri hørt om.

Da lærte jeg jammen noe i dag :-)

Skrevet

Husker bare morene og ra...

Skrevet

Oj! Det har jeg aldri hørt om.

Da lærte jeg jammen noe i dag :-)

:-)

Det uttales forresten med annet tonem enn når man snakker om esker i betydningen bokser.

Boksene uttales med samme tonem som bønner, mens rullesteinsåsen med samme tonem som bønder.

Skrevet

:-)

Det uttales forresten med annet tonem enn når man snakker om esker i betydningen bokser.

Boksene uttales med samme tonem som bønner, mens rullesteinsåsen med samme tonem som bønder.

Det ante meg at det var sånn det uttales, ja...

Gjest ViViola
Skrevet

Jeg er helt enig i at det umiddelbart høres sært ut at hun ikke kjente navnet. Men jeg bladde veldig lite i aviser og så lite på nyheter jeg også før jeg var 20... (At jeg likevel visste hvem Gerhardsen var dengang, kom nok av at han var et _stort_ navn den gang.) Og jeg tror ikke Gerhardsen har vært mye framme de siste årene? Med mindre man kjenner navnet fra før, og har en knagg å henge det på?

Hm... Jeg kan da tydelig huske at både jeg og mine venner fulgte med i nyhetsbildet fra i alle fall videregående. Kanskje vi var over gjennomsnittelig samfunnsinteresserte?

Mine unger er 6 og 7 år, men de har allerede interesse for aviser og nyheter på TV.

Ja-ja, ingen tvil om at vi folk er forskjellige! (Men jeg mener fortsatt at en 23-åring burde vite endel mer enn det denne glamourdama visste, altså.)

Skrevet

Hm... Jeg kan da tydelig huske at både jeg og mine venner fulgte med i nyhetsbildet fra i alle fall videregående. Kanskje vi var over gjennomsnittelig samfunnsinteresserte?

Mine unger er 6 og 7 år, men de har allerede interesse for aviser og nyheter på TV.

Ja-ja, ingen tvil om at vi folk er forskjellige! (Men jeg mener fortsatt at en 23-åring burde vite endel mer enn det denne glamourdama visste, altså.)

Godt mulig at jeg var _langt_ under gjennomsnittet samfunnsinteressert i mine unge dager ;-) Men jeg visste faktisk veldig mye om alt mulig,- bare ikke samfunnsstoff/politikk.

Og jeg tviler ikke på at modelldama gjorde et dårlig inntrykk :-) (så det ikke selv)

Skrevet

''Det er veldig mye sånne "det-vet-man-bare"-ting som de unge ikke vet.''

Ja, det er jeg helt enig i. Men Gerhardsen hadde jo sluttet som aktiv politiker lenge før jeg hørte om han, og likevel fikk vi jo høre mye om han. Han var jo riktignok i live helt til jeg ble voksen, men jeg hørte jo også om forlengst avdøde personer som f eks Tranmæl, Nygaardsvoll, Christian Michelsen, Kong Haakon etc.

Tranmæl ja, det var vel han som fant opp Møllers tran det?

Skrevet

Har du tatt for mye Möllers tran nå igjen? ;-)

Möllers tran ble "funnet opp" av Möller, med fornavnet Peter.

http://no.wikipedia.org/wiki/Peter_M%C3%B8ller

Tranmæl derimot var AP-mann:

http://no.wikipedia.org/wiki/Martin_Tranm%C3%A6l

''Möllers tran ble "funnet opp" av Möller, med fornavnet Peter. ''

Rigtig ja, men da Møllers tran blei oppkjøpt av Orkla (Røkla) med Stein Erik "Rimi" Hagen i spissen så slutta Peter Møller i protest og begynte å trene Norges landslag (herrer) på skøyter.

Ps! Eg tar Møllers Total! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...