Gå til innhold

Kattebitt

Anbefalte innlegg

Gjest pusehater
Skrevet

Noen som har erfaring med kattebitt..

pus bet hardt og dypt i handa i dag..flere kutt..Det verker i handa, området er stivt. Bør man ta stivkrampesprøyta

Gjest Nattevaktssykepleieren
Skrevet

Kommer an på hvor lenge siden du tok stivkrampesprøyta sist. Er det mer enn 8 år siden, ville jeg tatt en tur til legen ja. Men du kan jo se det an over natten. Du merker det fort på hånda di i morgen tidlig om du bør få deg en sprøyte eller ei. Området rundt bittet vil gjerne være svært hovent og blå/sort.

Skrevet

Problemet er ikke stivkrampe, men alle de andre bakteriene du får inn i såret.

Du trenger nok ikke stivkrampesprøyte, men derimot antibiotika.

PS: Kverk katta!

Skrevet

Jeg ville renset godt, og sett det litt ann :0)

Og ang sprøyten, kommer det vel ann på hvor lenge det er siden siste sprøyte :0)

Skrevet

ALLE dyreeiere bør ta stivkrampesprøyte minst hvert tiende år!

Skrevet

Jeg fikk i hvert fall beskjed om å ta den da katten min bet meg skikkelig tre ganger for en mnd siden

Skrevet

Ja ta stivkrampesprøyte med en gang(hvis det er flere år siden sist du tok den). Og ikke bli pusehater av en slik grunn som dette.

1. Ble pus redd

2. Var du hardhendt/tvang du den til noe den ikke ville

3. Har den vondt noe sted - er det lenge siden du tok den med til dyrlegen?

Husk katter er selvstendige dyr og gjør det de selv ønsker og vil. Vær snill mot pusen din. Hvis ikke, så gi den bort til noen som er glad i katter.

Skrevet

Problemet er ikke stivkrampe, men alle de andre bakteriene du får inn i såret.

Du trenger nok ikke stivkrampesprøyte, men derimot antibiotika.

PS: Kverk katta!

Du dreper ikke en katt bare fordi den biter en gang. Hvis den "klikker" og blir aggressiv - da bør en sjekke den hos dyrlegen om den har vondt noe sted(for da kan katter midlertidig bli mannevonde). Har den ikke noen skade noe sted og fortsatt biter og er rabiat, da er det ok å avlive den.

Men du foreslår ikke å drepe en katt etter et bitt. Da er en i så fall helt sprengt i hodet og burde ikke ha dyr i det hele tatt.

Skrevet

Du dreper ikke en katt bare fordi den biter en gang. Hvis den "klikker" og blir aggressiv - da bør en sjekke den hos dyrlegen om den har vondt noe sted(for da kan katter midlertidig bli mannevonde). Har den ikke noen skade noe sted og fortsatt biter og er rabiat, da er det ok å avlive den.

Men du foreslår ikke å drepe en katt etter et bitt. Da er en i så fall helt sprengt i hodet og burde ikke ha dyr i det hele tatt.

"Men du foreslår ikke å drepe en katt etter et bitt. Da er en i så fall helt sprengt i hodet og burde ikke ha dyr i det hele tatt."

Det er tradisjon her på DOL å foreslå kverking i tråder om dyr og evt problemer. Bare å overse! :-)

Skrevet

Alltid greit å ha oppdatert stivkrampevaksine, men du må først og fremst ha en antibiotikakur. Ring legen :)

Skrevet

Alltid greit å ha oppdatert stivkrampevaksine, men du må først og fremst ha en antibiotikakur. Ring legen :)

Hva slags antibiotikakur? Jeg gikk allerede på antibio.tika da katten bet meg og jeg fikk sprøyte, men det var ingen som nevnte det.

Skrevet

Hva slags antibiotikakur? Jeg gikk allerede på antibio.tika da katten bet meg og jeg fikk sprøyte, men det var ingen som nevnte det.

Jeg fikk Apocillin da jeg ble bitt av katt for ei uke siden. Tok en tredagers kur. Har gått helt fint, sårene gror fint.

Skrevet

Dattera mi fikk Apocillin 660 mg. Hun skulle være "snill" og redde en villkatt... Fikk en stygg infeksjon i fingrene/hånda, det gikk bare noen timer fra hun ble bitt til det hovna opp og ble blått/misfarga. Det er ikke det at katten har flere eller sintere bakterier i munnen (tror hunden og ikke minst mennesket har flere), men katten har tynne, spisse tenner som kommer langt ned i vevet. God bedring i alle fall :)

Gjest Astroide
Skrevet

Ble sendt på legevakta og fikk stivkrampesprøyte og beskjed om å rense sårene i grønnsåpebad..

Skrevet

Dattera mi fikk Apocillin 660 mg. Hun skulle være "snill" og redde en villkatt... Fikk en stygg infeksjon i fingrene/hånda, det gikk bare noen timer fra hun ble bitt til det hovna opp og ble blått/misfarga. Det er ikke det at katten har flere eller sintere bakterier i munnen (tror hunden og ikke minst mennesket har flere), men katten har tynne, spisse tenner som kommer langt ned i vevet. God bedring i alle fall :)

Mitt har grodd helt nå, det skjedde da katten hadde vært borte i 2 mnd :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...