Gå til innhold

Dialektisk terapi NHD?

Anbefalte innlegg

Jeg søkte på dette og fant et svar fra deg i fjor som lød slik:

Marsha Linehan er en amerikansk kvinne som har

utviklet en systematisk terapi for borderline pf. Hun

er en av de få som vitenskapelig har dokumentert

effekt av terapi på denne pasientgruppen.

Hennes behandling vil av andre betegnes som

kognitiv adferdsterapi - CBT. Selv har hun valgt å

betegne sin terapiform som dialektisk

adfersterapi.

Mitt spørsmål er følgende:

Siden andre betegner dette som kognitiv terapi, vet du hva Marsha selv mener er forskjell fra hennes dialektiske terapi og kognitiv terapi. Det har jo gått et år siden dette innlegget, har andre nå forandret mening om hennes terapi?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31693-dialektisk-terapi-nhd/
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg kom plutselig på svaret på ditt spørsmål.

Jeg var for noen år siden deltager på et kurs vedr. borderline der M. Linehan var hovedforeleser.

Hun fortalte at det var så mye skepsis i miljøet til kognitiv adferdsterapi dengang. Spesielt til B-en i CBT. Derfor måtte hun finne på en ny og annen betegnesle som var mer salgbar. Selv mente hun at hun drev CBT.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/31693-dialektisk-terapi-nhd/#findComment-133851
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...