Gå til innhold

Hofteleddsdysplasi og symptomer på slitasjegikt


Gjest Dinala

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 32 år. Mamma til to barn i skolealder. Jeg har gjennom hele oppveksten hatt vond rygg og fikk som tenåring beskjed av lege at jeg hadde svak rygg og et ben som er 0,5 cm kortere enn det andre. Fikk også behandling hos fysioterapeut. Etter fødslene la jeg litt på meg og begynte å trene. Jeg gikk ned til min trivselsvekt på ca 60 kg (1,68 cm høy) og ryggproblemene ble borte. Trente tidligere hovedsaklig styrke og Spinning. Løp litt. Jeg jobber i barnehage og spiller nå innebandy på fritiden. Fikk for noen måneder veldig vond i venstre hofte. Stivnet og fikk problemer med å stå oppreist eller gå når jeg hadde sittet. Det blir bedre etter en liten stund med aktivitet for deretter å bli vondt igjen. Var også øm i hofteleddet. Legen sendte meg på røntgen og jeg fikk samtidig betennelsesdempende medisiner. På røntgen ble det avdekket hofteleddsdysplasi på begge hofter. Nå venter jeg på time hos ortoped (vil ta ca 4 mnd) og opplever at venstre hofte fort blir værre og høyre hofte nå er like vond som venstre var ved legekonsultasjon for ca halvannen måned siden. Jeg er også plaget med verking kroppen. Urolige ben. Trøtt og uopplagt. Det er tungt å gå opp trappa til annen etasje. Musklene verker. Dårlig utholdenhet på trening. Etter legens oppfordring har jeg holdt samme aktivitetsnivå som tidligere. Trener ca 3 dager i uka, jobber 100% som avd.leder på avdeling for barn mellom 0 og 2 år, følger opp barn, gjør husarbeid og er dønn sliten. Fikk bivirkning med svimmelhet og kvalme av medisinene legen foreskrev og fikk beskjed om da å gå over på vanlig smertestillende ved behov. Har kraftig allergi for pollen og kryssallergi. Går på medisiner og til akupunktur for dette. Kan slitenheten være en direkte følge av hoftesmertene? Finnes det behanling for denne typen slitasjegikt, eller vil jeg måtte gå med smertene resten av livet, eventuelt måtte bytte hofteledd? Verkingen i kroppen har vært der noen år, men økt veldig denne høsten. Merker minimalt på sommeren. Hva kan dette komme av? Jeg er i jobb nå og ønsker å fortsette med dette, men kjenner at det begynner å bli tungt. Hva kan jeg gjøre for å forebygge? Eventuelt komme tidligere inn til diagnostisering og behandling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Har vondt for å tro at de smertene du har i hoftene nå skyldes slitasjegikt, eller artrose. Plagene kommer ikke så raskt. Det vanlige er at det øker på veldig gradvis over flere år. De færreste får det før 50-60 årsalder. Synes også at det er rart at diagnosen "hofteleddsdysplasi" stilles direkte ut fra et røntgenbilde av en voksen person, særlig om denne ikke har hatt hofteplager siden barneårene. Trolig er det sett noe grunn hofteskål, eller at hoftekulene står litt skjevt i skålen. Hadde det vært etablert artrose, ville det også vært kommentert på bildene. Dette kan på sikt gi noe økt tendens til artrose, men ikke alle med dette får slitasje i leddene.

Artrose i hoftene kjennes vanligvis som lyskesmerter, strålende til innside av lår ned mot knærne. Det skal være enkelt for en allmennlege å undersøke om leddbevegeligheten er nedsatt slik som er typisk for artrose. Mange typer smerte rundt hofteområdet er forårsaket av andre ting enn artrose; f.eks slimposebetennelser, nerver i klem eller senebetennelser. Stråling fra korsrygg kan også gi hoftesmerter, men oftere baktil.

Dersom legen din hadde skjønt at du var såpass sliten, hadde han nok ikke anbefalt "samme aktivitetsnivå". Plagene dine kan f.eks ha kommet etter en virusinfeksjon du ikke har fått hvilt nok etter. Viktig at eventuell artrose skal behandles med fysioterapi og trening, men enkelte øvelser bør unnværes. Innebandy bør du kanskje ta pause fra en periode; tøft for både sener og slimposer. Endel forebyggende medisiner kan også forsøkes ved artrose . Vanligst er kombinasjonen Paracet, Ibux-liknende medisiner og eventuelt glukosaminer ( ekstrakt fra rekeskall). Enkelte vitamin/oljetilskudd kan også virke gunstig på smertene. De færreste med artrose behøver å gå rundt med slike smerter som du gjør nå. Trening skal spesialtilpasses, ulik for allle nevnte diagnoser over. Hvis det viser seg at det er begynnende artrose, vil det nok ta flere tiår før ortopedene vurderer kirurgi. Smerter som holder deg våken om nettene, eller som hindrer deg i daglige aktiviteter samtidig med uttalt stivhet vil kunne peke i retning operasjon. De fleste som får operasjon vil bli tilnærmet bra i 10-15 år fremover, før man eventuelt må operer påny.

Regner med at fastlegen din har utredet seg mtp andre infeksjonstilstander og andre gikt-typer, lavt stoffskifte og lavt stoffskifte. Hvis ikke bør det gjøres. En flink fysioterapeut ( gjerne manuell terapeut) vil trolig kunne hjelpe deg i ventetiden, kanskje kunne undersøke vel så bra som en ortoped. De vil også kunne prøve ulike behandlinger/treninger for å se effekt. ventetiden på ortoped vil neppe endre utfallet av eventuell artrose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...