Gå til innhold

RA eller ikke, palindrom eller fibromyalgi??


Gjest Aina E

Anbefalte innlegg

Jeg blir helt ubeskrivelig forvirra av disse legene.

Har hatt smerter siden jeg var liten, men de siste fire årene (etter første sv.skap) har jeg blitt gradvis verre med muskel, rygg, ledd og hodesmerter.

Jeg har alltid vondt, men verst er det om morgenen de første par-tre timene, eller sent på kvelden.

Har vært hos lege gang på gang, tatt alle røntgenbilder (CT, MR og vanlig...) Ingen finner noe, heller ikke på blodprøver. Kun standardprøver er tatt.

Jeg blir merkbart bedre av kortison! Det og en sydentur i mai er det eneste som noensinne har hjulpet meg.

Til slutt fant en lur lege ut at kanskje jeg skulle henvises til revmatolog. Dette har jeg "gledet" meg masse til, fordi jeg trodde jeg endelig skulle få en diagnose og en behandling.

Jeg var nylig hos denne spesialisten og ble dødsskuffa. Han tittet en gang på fingrene mine, ba meg å bøye meg fremover og konkluderte med at jeg ikke hadde RA, verken vanlig eller palindrom, som legen min antydet...

Ikke det at jeg er lei meg for at han mener jeg er frisk, men bør han ikke undersøke noe nærmere?

To dager etter undersøkelsen, hovnet fingrene mine opp og jeg klarte knapt å bøye dem.

Jeg ramset opp alle plagene mine (psoriasis, hevelse i ansikt, fingre, smerter, kortisonkurer, hodepine, alt!)

for denne mannen, som videre mente det var uvesentlig, for så lenge jeg var så myk i korsryggen, hadde jeg ikke leddgikt. Jeg vet utmerket godt at jeg er myk i korsryggen, den er hypermobil som noen kaller det, pga. en skade...!

80% av kvinnene i familien min (tanter, bestemor, osv.) har diagnoser som går på revmatiske sykdommer eller bindevevssykdommer. Dette var også uvesentlig mente han, for det var KUN om min mor eller far hadde det som var av betydning. (Min far har forøvrig Sarkoidose).

Han sa videre at han var professor i revmatologi og kunne se på pasientene før de var kommet inn døra hans om de hadde leddgikt eller ikke.

(Skikkelig høy på pæra).

Da jeg begynte å bli på gråten fordi jeg aldri blir tatt seriøst, nevnte han at det kan jo hende jeg har fibromyalgi.

Fikk videre henvisning til (ytterligere) nye røntgenbilder.

(Hva er vitsen)?

Hvordan kan han ved å se på fingrene mine stille en diagnose? Skal det ikke mere til?

RA må jo starte et sted det også? Han mente at meningen med røntgen var å se om det var slitasje på leddene... Men det kan jo umulig bli slitasje på leddene hvis jeg nå holder på å UTVIKLE en sånn sykdom?

I dag har jeg vært så hoven/stiv i fingrene at jeg knapt har greid å skru opp en kork.

Så: Skal jeg gå ut ifra at jeg har fibromyalgi, eller skal jeg prøve en ny spesialist (som har ventetid i 1/2 år)??

Han jeg var hos nå, mente at han var den som skulle gi meg riktigst diagnose, så hvis jeg ville gå til flere leger, ville de garantert ta feil om de sa noe annet...

Jeg orker snart ikke mer smerter, dessuten blir jeg redd når først den ene fingeren min hovner 1/4 av størrelsen, deretter samme kveld har jeg vondt i en til, dagen etter hele hånden! Nå begynner jeg å bli stiv i den andre hånda osgså. Dette har utviklet seg siden i går.

Føler meg generelt dårlig, trøtt, slapp, svimmel, sliten.

Nå MÅ jeg ha hjelp! Jeg har ventet lenge nok på å komme til han jeg var hos, uten å få vite hva jeg skal gjøre, hvordan, eller når! Alt jeg fikk ut av det var nye røntgenbilder...

Snart tror jeg jeg utvikler depresjoner igjen også.

Si meg, noen, hvordan skal jeg gå frem for å få en hurtig vurdering/behandling?? Først må jeg jo bare ha en sikker diagnose?

Må legge til at jeg kun hadde 20 minutter hos spesialisten jeg aldri har sett før og enda var han skråsikker på at han aldri hadde tatt feil og at han var flinkest av alle spesialistene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Kjære Aina E. Du har hatt vondt siden du var liten,og hvis det var relatert til RA skulle man nok forvente at dette ville synes på diverse røntgenundersøkelser,og på blodprøvene.Revmatiske lidelser blir ofte bedre ved bruk av kortison,og når det er varmt,men det er da litt spesielt at du kun under sydenturen ble bedre,mens du ikke angir generell bedring når sommeren er varm i Norge.Psoriasis kan gi leddplager,og dette kan være en årsak.Du beskriver en hypermobil korsrygg,og dette kan medføre smerter i det området.Hvis du har andre hypermobile ledd vil disse kunne medføre smerter andre steder.Når det gjelder din familiære belastning med bindevevssykdommer,vil dette kunne øke mistanken om det samme hos deg.Fibromyalgi vil ikke synes på røntgen eller blodprøver,og gir slike symptomer som du har med smerter og tretthet.Begge alternativene skal kunne behandles med medisiner hvis nødvendig.Jeg synes du bør drøfte de forskjellige mulighetene med legen din,samt sørge for at andre sykdommer eller mangler utelukkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...