Gå til innhold

Sykemelding, trenger litt hjelp her...

Anbefalte innlegg

Gjest huff, den sykemeldingen!
Skrevet

Jeg har nettopp vært langtidssykemeldt, nesten 1 år. Jeg hadde igjen 3 uker før det gikk et år. Dette gjorde jeg bevisst fordi jeg regnet med at jeg kommer til å gå på noen smeller til, og jeg har ikke råd til å være på attføring, desverre.

Nå har jeg akkurat vært sm en uke til og har da to uker å være sm på før det har gått et år.

Spørsmålet mitt er: Når er det jeg har rett på full sykemelding igjen? Det er vel slik at det er et halvt år etter man har vært sykemeldt et år, er det ikke det??

Men hvis jeg blir sykemeldt de siste to ukene om en mnd eller to, er det et halvt år fra den datoen da eller???

Håper noen skjønte hva jeg mente?

Skrevet

Skjønner ikke helt hva du driver med. Du prøver bevisst å lure til deg en ny sykemelding? Du skriver at du ikke har råd til å leve på attføring. Det er vel mange som gjerne skulle ønske seg mer penger når de ikke er i jobb, men det er nå engang sånn at man faktisk må jobbe, eventuelt bevege seg mot en jobb, med mindre man er uføretrygdet, noe du ikke er.

Jeg anbefaler deg å iallfall prøve neste skritt på veien, som jeg regner med er attføring, i stedet for å snike til deg en ny sykemelding.

Gjest ChiengMai
Skrevet

''jeg har ikke råd til å være på attføring, dessverre.''

Det er det vel ingen som har, strengt tatt? Men er man av en eller annen grunn så syk at man ikke kan jobbe, så er dessverre rehabilitering/attføring neste. Greier du jobbe det halve året som kreves for å unngå attføring, så kan det ikke være så ille at du har rett på sykemelding?

Og ja, det halve året du må være friskmeldt for å ha opptjent rettigheter til Nye sykepenger gjelder fra siste dato med sykemelding.

Skrevet

Jeg reagerer på hvordan du framstiller problemet ditt. Det er mulig jeg tar det i verste mening, men det høres ut som du klarer å jobbe om du må.

Det er ingen som tar seg råd til attføring. Det er noe man rett og slett er nødt til, fordi det er veien etter sykemelding. Om du har en jobb du rett og slett ikke fungerer i, så må du begynne å se etter andre løsninger. Snakk med fastlegen din og NAV.

Skrevet

Jeg forklarte meg nok litt dumt isted, ser at det ser veldig søkt ut på den måten jeg skrev et på...

Jeg skjønner at ingen har råd til å gå ned i lønn, men at det er noe man bare må om man må... Jeg ønsket å prøve meg i jobb først for å se hvordan det fungerer, men det ser desverre dårlig ut, og jeg har da tre uker igjen av "denne periodens sykemelding".

Nå er jeg veldig redd det ikke kommer til å fungere i 100% stilling og lurer da på om jeg kan søke rehab pernger mens jeg nå jobber? Eller er det slik at jeg må vente til min neste rett på sykepenger om et halvt år, gå et år til sykemeldt og så søke rehab??

Eller kan jeg nå på nyåret søke om rehab selv om jeg har jobbet 100% i mellomtiden?

Glem det jeg sa om ikke å ha råd til attføring, det var ikke slik ment, jeg klarer meg nok, men ønsket og prøve 100% først.

Håper dette var mere forståelig?

Skrevet

Jeg forklarte meg nok litt dumt isted, ser at det ser veldig søkt ut på den måten jeg skrev et på...

Jeg skjønner at ingen har råd til å gå ned i lønn, men at det er noe man bare må om man må... Jeg ønsket å prøve meg i jobb først for å se hvordan det fungerer, men det ser desverre dårlig ut, og jeg har da tre uker igjen av "denne periodens sykemelding".

Nå er jeg veldig redd det ikke kommer til å fungere i 100% stilling og lurer da på om jeg kan søke rehab pernger mens jeg nå jobber? Eller er det slik at jeg må vente til min neste rett på sykepenger om et halvt år, gå et år til sykemeldt og så søke rehab??

Eller kan jeg nå på nyåret søke om rehab selv om jeg har jobbet 100% i mellomtiden?

Glem det jeg sa om ikke å ha råd til attføring, det var ikke slik ment, jeg klarer meg nok, men ønsket og prøve 100% først.

Jeg blir helt forvirret av det du skriver, det høres spekulativt ut. Selv om jeg har sympati for at du lever med problemer osv..

Selv om nav er en litt håpløs instans, må du vel rådføre deg med dem. Og selv om leger også kan være håpløse, må du vel snakke med fastlegen din.

Gjest høstløv
Skrevet

Er du fortsatt sykemeldt, kan rehabiliteringspenger være alternativ for deg, det får du når du har vært sykemeldt i 52 uker sammenhengende.

http://www.nav.no/page?id=291

Hvis du kan greie å jobbe mer enn 50% faller retten til rehabiliteringspenger bort.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Kanskje det du gjør nå bare er dumt? Så vidt jeg husker da jeg gikk over på rehab, så måtte jeg ha vært sykemeldt sammenhengende i et år først for å komme over på rehab. Det beste hadde nok vært at du i god tid før året var omme fikk sjekket ut hvor mye du greide å jobbe og så få resten på rehab?

Skrevet

Kanskje det du gjør nå bare er dumt? Så vidt jeg husker da jeg gikk over på rehab, så måtte jeg ha vært sykemeldt sammenhengende i et år først for å komme over på rehab. Det beste hadde nok vært at du i god tid før året var omme fikk sjekket ut hvor mye du greide å jobbe og så få resten på rehab?

Det er ikke riktig, de legger sammen sykmeldingperioder som er kortere enn 1 år, hvis du ikke har rukket å opptjene deg ny rett til sykmelding (26 uker) mellom hver av sykmeldingene - kan legge sammen perioder de siste 3 årene...

Skrevet

Jeg kan ikke svare på det du spør om. Men det jeg vet er at under de 6 mnd du må jobbe for å få rett til sykepenger igjen, så har du lov til å bruke egenmelding, så lenge du holder deg innenfor den perioden arbeidsgiver betaler for, dvs inntil 16 dager i strekk. Jeg sjekket dette med NAV i dag, da jeg har kommet inn på et rehabiliteringsopphold etter kreft, og ikke har jobbet de 6 månedene ennå, og heller ikke har feriedager da jeg bare hadde midlertidig ansettelse da jeg ble syk.

Jeg skjønner godt at du forsøker å unngå å gå ned på 66%-inntekt samtidig som du er syk, totalbelastningen er enorm. Attføringspenger tar jo heller ikke hensyn til om man er en eller to voksne i samme husholdning eller om man har barn å forsørge (hvis man ser bort fra de 19.- ekstra man får per barn per dag).

Jeg håper det ordner seg for deg og at du blir frisk! :)

Skrevet

Jeg kan ikke svare på det du spør om. Men det jeg vet er at under de 6 mnd du må jobbe for å få rett til sykepenger igjen, så har du lov til å bruke egenmelding, så lenge du holder deg innenfor den perioden arbeidsgiver betaler for, dvs inntil 16 dager i strekk. Jeg sjekket dette med NAV i dag, da jeg har kommet inn på et rehabiliteringsopphold etter kreft, og ikke har jobbet de 6 månedene ennå, og heller ikke har feriedager da jeg bare hadde midlertidig ansettelse da jeg ble syk.

Jeg skjønner godt at du forsøker å unngå å gå ned på 66%-inntekt samtidig som du er syk, totalbelastningen er enorm. Attføringspenger tar jo heller ikke hensyn til om man er en eller to voksne i samme husholdning eller om man har barn å forsørge (hvis man ser bort fra de 19.- ekstra man får per barn per dag).

''(hvis man ser bort fra de 19.- ekstra man får per barn per dag).''

Håhå, jeg får hele 27,- dagen jeg da:-)

Skrevet

''(hvis man ser bort fra de 19.- ekstra man får per barn per dag).''

Håhå, jeg får hele 27,- dagen jeg da:-)

Du har rett, jeg fikk vel 27.- jeg også. :)

Det er fortsatt bedre å være rik&frisk enn syk&fattig. Ü

Skrevet

Du har rett, jeg fikk vel 27.- jeg også. :)

Det er fortsatt bedre å være rik&frisk enn syk&fattig. Ü

''Det er fortsatt bedre å være rik&frisk enn syk&fattig.''

Kunne ikke vært mer enig med deg:-(

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

''Det er fortsatt bedre å være rik&frisk enn syk&fattig.''

Kunne ikke vært mer enig med deg:-(

Eller:

Det er bedre å være frisk og lang enn psykoglog.

Skrevet

Eller:

:-)

Skrevet

Takk! Du forstod meg, og det betyr MYE!!! Det er nettopp slik det er, at min "sykdom" er mye smerter og mye psykisk (som ofte henger sammen), og ved å tjene mindre (har nesten minstelønn allerede) vil jeg ikke ha mye igjen å leve av, og må bl annet kutte ut behandlinger og medisiner som hjelper meg litt...

Er så vanskelig for folk og forstå og jeg skjønner jo det, men som det blir nevnt her, så er det bedre og jobbe, tjene "egene" penger og ha grei økonomi enn å være syk, ha smerter, "snylte på staten" og være fattig...

Ikke tvil om hva jeg ville valgt om jeg kunne:o)

Skrevet

Eller:

Tørrvittigheter er morsomme ;D

Blir rent imponert. hihi

Skrevet

Du må jobbe sammenhengende i 26 uker før du har krav på sykepenger.

Jeg forstår deg veldig godt, men tenke deg om noen ganger før du presser deg for langt.

Jeg gjorde det, det er ganske hardt å gå ned opptil 40% i lønn. som det er på rehabilitering. Trosset alle kroppens signaler og klarte å jobbe i 28 uker og to dager før det smalt og da var jeg sykere enn første gangen jeg ble sykemeldt. Det var ikke verd det, for veien tilbake ble mye lenger denne gangen.

Lykke til!

Skrevet

Eller:

Snøft! ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...