Gå til innhold

Gratulerer PRESIDENT OBAMA!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du lest selvbiografien hans? Det er ikke bare såkalt "erkehvit" påvirkning der.

Helt enig. Han er for alle amerikanere en afroamerikaner.

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Shova

14

• Jølsen

9

• morsan

4

• Lillemus

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''USA`s første afroamerikanske PRESIDENT;)''

Som er oppvokst i et erkehvitt hjem, that is. Ser ut til at folk glemmer at oppdragelse er minst like avgjørende som farge for hvem vi blir.

Ja, men symbolverdien er likevel het enorm.

Jeg husker en "fra barnemunn"-historie jeg leste for ørten år siden, på den tiden da Gro var statsminister her og Thatcher ditto i UK.

Thatcher hadde vært på besøk i Norge, og i denne familien hvor dette barnet da ytret seg satt og snakket om denne begivenheten. En av de voksne sier noe omtrent som "Han som var statsminister før Thatcher, han..."

Da kommer det et svært overrasket utrbudd fra en jente i familien: "Går det an for en MANN å være statsminister, altså??!"

Denne historien synes jeg viser tydelig hvor stor betydning det har å se kvinner, fargede osv i viktige posisjoner i samfunnet.

Skrevet

Så flott;)

Jeg er dog veldig redd for at hudfargen hans (som forøvrig er nydelig!) virkelig vekker harme i en del miljøer der borte og at det bare er kort tid før det første attentatforsøket finner sted. *Sukk*

Skrevet

Jeg er dog veldig redd for at hudfargen hans (som forøvrig er nydelig!) virkelig vekker harme i en del miljøer der borte og at det bare er kort tid før det første attentatforsøket finner sted. *Sukk*

Jeg tror også på attentat, dessverre :(

Stakkars amerikanere om det skjer....

Gjest ChiengMai
Skrevet

Ja, men symbolverdien er likevel het enorm.

Jeg husker en "fra barnemunn"-historie jeg leste for ørten år siden, på den tiden da Gro var statsminister her og Thatcher ditto i UK.

Thatcher hadde vært på besøk i Norge, og i denne familien hvor dette barnet da ytret seg satt og snakket om denne begivenheten. En av de voksne sier noe omtrent som "Han som var statsminister før Thatcher, han..."

Da kommer det et svært overrasket utrbudd fra en jente i familien: "Går det an for en MANN å være statsminister, altså??!"

Denne historien synes jeg viser tydelig hvor stor betydning det har å se kvinner, fargede osv i viktige posisjoner i samfunnet.

''Ja, men symbolverdien er likevel het enorm.''

Jeg er ikke uenig i det, jeg bare syns det er rart det ser ut til å være glemt at han vokste opp hos en hvit mor og en hvit mormor og morfar. Disse må selvsagt ha påvirket ham til å bli det mennesket han er. Muligens dette doble kan gjøre ham enda mer egnet, ikke vet jeg. Men han er uansett en farget fra et hvitt hjem.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Har du lest selvbiografien hans? Det er ikke bare såkalt "erkehvit" påvirkning der.

Nei, den har jeg ikke lest, så interessert er jeg nok ikke i Obama. Og det var sikkert feil å bruke ordet erkehvit, ser det kan bli for mye av det gode. Det jeg mente var å få frem at han er en farget mann oppvokst med en hvit mor og hos hvite besteforeldre.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Har ikke glemt det! Uansett, så er mannen fremdeles farget;)

Håper bare at de aller fattigste i Amerika, kan få det litt bedre. Men, vi vet alle at en president er en president, og at de fort blir slukt av de rundt dem....;(

''Men, vi vet alle at en president er en president, og at de fort blir slukt av de rundt dem....;(''

Til syvende og sist kan nok ikke Barack Obama heller sette i gang pengepressene eller trylle frem penger. Men vi kan jo håpe at litt mer kommer de fattige til gode og at pengene kan fordeles litt annerledes enn nå.

Skrevet

''Men, vi vet alle at en president er en president, og at de fort blir slukt av de rundt dem....;(''

Til syvende og sist kan nok ikke Barack Obama heller sette i gang pengepressene eller trylle frem penger. Men vi kan jo håpe at litt mer kommer de fattige til gode og at pengene kan fordeles litt annerledes enn nå.

Det er akkurat hva jeg håper på!

Skrevet

Nei, den har jeg ikke lest, så interessert er jeg nok ikke i Obama. Og det var sikkert feil å bruke ordet erkehvit, ser det kan bli for mye av det gode. Det jeg mente var å få frem at han er en farget mann oppvokst med en hvit mor og hos hvite besteforeldre.

Ja, men han er også oppvokst i Indonesia med en indonesisk stefar i flere år.

Skrevet

Det er helt fantastisk, jeg blir helt rørt over det historiske elementet her..

Tror nok han vant mye pga misnøye med Bush - nå ville folk virkelig ha noe helt nytt - men det spiller forsåvidt liten rolle.

Dette er en stor dag for USA, Afro-amerikanere og verden forøvrig.

Hurra! :o)

Skrevet

''USA`s første afroamerikanske PRESIDENT;)''

Som er oppvokst i et erkehvitt hjem, that is. Ser ut til at folk glemmer at oppdragelse er minst like avgjørende som farge for hvem vi blir.

Jeg mener nå at det er mest oppdragelse og ikke farge som bestemmer hvem man blir. Det er jo nettopp der problemet ligger, nemlig at en del folk mener at fargen har størst betydning. Det er vel derfor det er så flott at en farget mann kunne vinne.

Skrevet

Det er helt fantastisk, jeg blir helt rørt over det historiske elementet her..

Tror nok han vant mye pga misnøye med Bush - nå ville folk virkelig ha noe helt nytt - men det spiller forsåvidt liten rolle.

Dette er en stor dag for USA, Afro-amerikanere og verden forøvrig.

Hurra! :o)

Det håper jeg også:)))

Skrevet

''Ja, men symbolverdien er likevel het enorm.''

Jeg er ikke uenig i det, jeg bare syns det er rart det ser ut til å være glemt at han vokste opp hos en hvit mor og en hvit mormor og morfar. Disse må selvsagt ha påvirket ham til å bli det mennesket han er. Muligens dette doble kan gjøre ham enda mer egnet, ikke vet jeg. Men han er uansett en farget fra et hvitt hjem.

Og jeg er den eneste døve, oppvokst i et hørende hjem. Allikevel er jeg mye mer døv enn hørende (snakker nå om identitetsspekteret ved "døv"-"hørende" og ikke om manglende hørsel). Folk ser på meg som døv og jeg kjenner jeg har noe spesielt til felles med andre som er døve, selv om vi kan ha helt ulike personligheter.

Jeg vil tro at dette kan overføres til fargede som er oppvokst i "hvite" hjem? De får nok tidlig en følelse av at folk ser på dem som "farget" og vil bli påvirket av dette?

Uansett, dette kan man sikkert diskutere i det uendelige - og folk er forskjellige ;)

Poenget er at Obama _ser_ farget ut, og dette har positiv signaleffekt som kan komme andre fargede til gode :)

Skrevet

Oj, han har fortsatt humor til tross for at han er spikra til kjøkkengulvet, gir seg ikke så lett nei.

Er lov å spørre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...