morsan Skrevet 5. november 2008 Skrevet 5. november 2008 Ja det var det da - hvordan i alle dager skal man kunne si at mannen er neger på en helt umulig å misforstå-måte som er politisk svelgbar og som er mulig å bruke ellers i verden også. En amerikansk neger kan kalles afro-amerikaner. Men om han er vokst opp på Otta før han flyttet til USA - er han da afro-ottaner, skifter han rasebetegnelse idet han flytter eller hva? Litt nysgjerrig her nå - kanskje vi finner Det Store Universelle Begrepet her etterhvert :-) Man kunne si at "hans far kom fra Kenya", og håpe de skjønner tegninga, men selv ikke dette er utvetydig, da eventuelle barn av personen på bildet nedenfor også kan si at faren deres kommer fra Kenya...;-) http://www.haendler-portal.net/news/1166127071.jpg 0 Siter
morsan Skrevet 5. november 2008 Skrevet 5. november 2008 Og er det i det hele tatt minoritetsbakgrunn? Jeg vet ikke om negere (sorry) er noen minoritet i USA - jeg tror ikke det? Jo, det er det. Mener de sa på TV at 12-13% av amerikanerne er "african american". 0 Siter
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 5. november 2008 Skrevet 5. november 2008 Når man først er inne på dette med betegnelser.... I Norge er vi ikke konsekvent mht hvilken "herkomst" vi setter først. For eksempel vil vi med "norsk-amerikaner" mene en utflyttet nordmann som bor i USA (evt etterkommer av en). Men med norsk-pakistaner mener vi IKKE en nordmann bosatt i Pakistan, men en pakistaner bosatt i Norge (eller etterkommer av en). Forvirra? Ikkje etter denne vekas episode av FORVIKLINGAR!! Det har du jammen rett i - en norsk-pakistaner er en pakistanskfarget (beklager PUK, jeg tar det rett fra levra i dag) men som snakker norsk og vet hvor Oslo S er tror jeg. En Amerikaner bosatt i Norge er fremdeles Amerikaner, men en norsk- Amerikaner er en amerikaner som en gang har vært nordmann. Men - hvis en norsk-pakistaner flytter til USA - hva blir _det_? Håh... Tungen rett i tastaturet ja.... 0 Siter
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 5. november 2008 Skrevet 5. november 2008 Man kunne si at "hans far kom fra Kenya", og håpe de skjønner tegninga, men selv ikke dette er utvetydig, da eventuelle barn av personen på bildet nedenfor også kan si at faren deres kommer fra Kenya...;-) http://www.haendler-portal.net/news/1166127071.jpg For ikke å snakke om at "hans far kom fra Kenya" enten antyder at mora var lett på tråden på ferie - eller at faren var...... neger...... Nei - det er ikke enkelt :-) Ser for meg mr Bean prøve å finne en workaround på denne problemstillingen....... *lol* 0 Siter
morsan Skrevet 5. november 2008 Skrevet 5. november 2008 Det har du jammen rett i - en norsk-pakistaner er en pakistanskfarget (beklager PUK, jeg tar det rett fra levra i dag) men som snakker norsk og vet hvor Oslo S er tror jeg. En Amerikaner bosatt i Norge er fremdeles Amerikaner, men en norsk- Amerikaner er en amerikaner som en gang har vært nordmann. Men - hvis en norsk-pakistaner flytter til USA - hva blir _det_? Håh... Tungen rett i tastaturet ja.... ''Men - hvis en norsk-pakistaner flytter til USA - hva blir _det_?'' Skal Jølsen flytte??? 0 Siter
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 5. november 2008 Skrevet 5. november 2008 Jo, det er det. Mener de sa på TV at 12-13% av amerikanerne er "african american". Hva er kravet til minoritet da? Det er jo ganske mange det? Og hvor setter de grensen på african american tro? 0 Siter
morsan Skrevet 5. november 2008 Skrevet 5. november 2008 For ikke å snakke om at "hans far kom fra Kenya" enten antyder at mora var lett på tråden på ferie - eller at faren var...... neger...... Nei - det er ikke enkelt :-) Ser for meg mr Bean prøve å finne en workaround på denne problemstillingen....... *lol* ''For ikke å snakke om at "hans far kom fra Kenya" enten antyder at mora var lett på tråden på ferie '' Ikke enig! Hadde det vært snakk om _grekere_, derimot....;-) 0 Siter
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 5. november 2008 Skrevet 5. november 2008 ''Men - hvis en norsk-pakistaner flytter til USA - hva blir _det_?'' Skal Jølsen flytte??? HAHAHAHA!!!!!!! Ønsketenke..... 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 5. november 2008 Skrevet 5. november 2008 Og er det i det hele tatt minoritetsbakgrunn? Jeg vet ikke om negere (sorry) er noen minoritet i USA - jeg tror ikke det? Minoritet vil vel si at de er under halvparten - eller? Og det er de vel - ennå. 0 Siter
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 5. november 2008 Skrevet 5. november 2008 ''For ikke å snakke om at "hans far kom fra Kenya" enten antyder at mora var lett på tråden på ferie '' Ikke enig! Hadde det vært snakk om _grekere_, derimot....;-) Jeg tenkte mer "Faren kan vi stadfeste med nasjonalitet ut fra fargen på barnet (uten å på noe vis antyde at barnet har farge)" :-) 0 Siter
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 5. november 2008 Skrevet 5. november 2008 Minoritet vil vel si at de er under halvparten - eller? Og det er de vel - ennå. Jeg vet ikke om det blir riktig. I et land med tre folkeslag er det da bare minoriteter? 0 Siter
morsan Skrevet 5. november 2008 Skrevet 5. november 2008 Hva er kravet til minoritet da? Det er jo ganske mange det? Og hvor setter de grensen på african american tro? Til det første: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=minoritet&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=nynorsk&alfabet=n&renset=j 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 5. november 2008 Skrevet 5. november 2008 Det hørtes ut oppi her som om det heller var fordi begrepene vestlig og ikke vestlig signaliserte at man var første- eller annenrangs fordi "vestlig" ble oppfattet som ensbetydende med "best". Dermed skulle man visst ikke bruke det mer heller. FrP har jo prøvd seg med fremmedkulturell - men alle som har smakt surstrømming (eller luktet det) vet at svensker på alle måter faller inn i definisjonen der - med mindre man skal peke på hudfarge i tillegg, men da blir det jo rasisme igjen da. ''FrP har jo prøvd seg med fremmedkulturell '' De har vel også lansert uttrykket "våre nye landsmenn" - jeg vet bestandig det kommer noen sure oppstøt om [de fremmedkulturelle] når jeg hører noen innlede med den betegnelsen 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 5. november 2008 Skrevet 5. november 2008 Ved nærmere ettertanke kan vi jo ikke si at han er brun heller - den fargen er jo reservert til å beskrive nazister når det gjelder politikk. (Uvisst av hvilken grunn) ''(Uvisst av hvilken grunn)'' Nazistene ble kalt brune på grunn av fargen på skjortene (derav brunskjorter). 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 5. november 2008 Skrevet 5. november 2008 ''Og de aller færreste svarte i USA har 100% afrikansk blod. Så hvor mener du grensen skulle gå for å kalles "svart"?'' Nei, det er jo umulig å lage en absolutt grense for når en kan kalles svart. Er jo lett å tenke at svart mor (eller far) + hvit far (eller mor) = mulatt. Altså 50% av hver. Men som du sier, så har de færreste i USA 100% afrikansk blod, så da faller den tenkemåten gjennom. ''Mer eller mindre alle som har afrikanske aner omtales som svarte.'' Men genene kan jo slå slik ut at et avkom med både f. eks. afrikansk far og norsk mor, blir seende lys ut, med blå øyne og lyst hår. Litt rart å kalle en slik person svart, da. ) Dette blir en litt ekkel diskusjon som gir meg assisiasjoner til rasediskusjoner under 2. verdenskrig :/. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 5. november 2008 Skrevet 5. november 2008 Jeg vet ikke om det blir riktig. I et land med tre folkeslag er det da bare minoriteter? ''I et land med tre folkeslag er det da bare minoriteter?'' Det må være en majoritet for at det skal bli en minoritet . 0 Siter
laban Skrevet 5. november 2008 Skrevet 5. november 2008 Det har du jammen rett i - en norsk-pakistaner er en pakistanskfarget (beklager PUK, jeg tar det rett fra levra i dag) men som snakker norsk og vet hvor Oslo S er tror jeg. En Amerikaner bosatt i Norge er fremdeles Amerikaner, men en norsk- Amerikaner er en amerikaner som en gang har vært nordmann. Men - hvis en norsk-pakistaner flytter til USA - hva blir _det_? Håh... Tungen rett i tastaturet ja.... Det KAN ha noe med saken å gjøre at pakistansk-nordmann eller pakistaner-nordmann eller hva det nå blir, er ganske mye tyngre å si enn norsk-pakistaner. Dessuten er det kanskje bare avledet av et kjent begrep (norsk-amerikaner) uten så mye mer PK tankevirksomhet bak. Når det gjelder svart, hvit og nyansene mellom, tror jeg det enkleste er at FN utvikler et fargeskjema på linje med Jotuns fargekoder, og at alle andre begrep blir straffbare og bannlyste. Da kan det til og med stå i passet at man er f.eks. 1204-G93Y som kan bety "hvit, men med en viss mistanke om at en av besteforeldrene var sør-europeer". 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 5. november 2008 Skrevet 5. november 2008 Det KAN ha noe med saken å gjøre at pakistansk-nordmann eller pakistaner-nordmann eller hva det nå blir, er ganske mye tyngre å si enn norsk-pakistaner. Dessuten er det kanskje bare avledet av et kjent begrep (norsk-amerikaner) uten så mye mer PK tankevirksomhet bak. Når det gjelder svart, hvit og nyansene mellom, tror jeg det enkleste er at FN utvikler et fargeskjema på linje med Jotuns fargekoder, og at alle andre begrep blir straffbare og bannlyste. Da kan det til og med stå i passet at man er f.eks. 1204-G93Y som kan bety "hvit, men med en viss mistanke om at en av besteforeldrene var sør-europeer". ''Da kan det til og med stå i passet at man er f.eks. 1204-G93Y som kan bety "hvit, men med en viss mistanke om at en av besteforeldrene var sør-europeer".'' *LOL* - god idé! *ser for meg ymse rare fargekoder og mistanker på nordvestlandet* 0 Siter
Luska Skrevet 5. november 2008 Skrevet 5. november 2008 Dette blir en litt ekkel diskusjon som gir meg assisiasjoner til rasediskusjoner under 2. verdenskrig :/. I en perfekt verden hadde vi ikke følt behov for å spesifisere om en person var neger, asiat eller hvit. Hvis vi skulle forklare noen hvem vi mente, kunne vi i stedet for neger, afrikansk etc., sagt "han med mørtkt, krøllete hår, brune øyne, med ganske brun hud og ganske store lepper, vet du..." Kanskje er vi der en dag? ) 0 Siter
morsan Skrevet 5. november 2008 Skrevet 5. november 2008 ''Da kan det til og med stå i passet at man er f.eks. 1204-G93Y som kan bety "hvit, men med en viss mistanke om at en av besteforeldrene var sør-europeer".'' *LOL* - god idé! *ser for meg ymse rare fargekoder og mistanker på nordvestlandet* ...for ikke å snakke om dem som bor nære riksgrensa og kan ha et snev av _svenske_ i seg!! ;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.