Gå til innhold

FU: Har du varmepumpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har veldig god erfaring, men det kostet jo skjorta, og var snakk om rehabilitering av hus hvor vi måtte tenke helt nytt, ergo antakelig noe helt annet enn du er ute etter.

Det er nok det, eg har revet ned nok no!

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• pekkaline

6

• AneM1365380603

4

• Åsemor

3

• Babette

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Luft-dusj, da.

Vi har innedelen under taket på kjøkkenet i første etasje. Den er hovedvarmekilde til begge etasjer. Vi har ekstra panelovner i de mest fjerntliggende sonene. De bruker vi bare i ekstra kalde perioder, og håper å vente noen uker enda før de må kobles inn.

Ok, slik å forstå.

Eg vurderer å demontere _alle_ panelovnene, og ha to oljefyllte flyttbare ovner og peisen i nødsfall.

Skal ha varmepumpa mellom kjøkken og spisestue/stue, mot trappa til andre etage.

AneM1365380603
Skrevet

14 000.- ja, det er jo nesten 5 000.- under det eg må betale...

Hm...

Nå har jeg funnet papirene på varmepumpa. Den heter Hiyasu Inverter. Vi kjenner selgeren, og han har til nå ikke hatt reklamasjoner på den.

Jeg kjenner noen som kjøpte varmepumpe for et par år siden, og de betalte 25 000,-. Prisene varierer veldig, men er nok på vei ned nå som det er flere pumper på markedet.

Skrevet

Jøss, det hørtes billig ut.

Ja jeg ser det at andre har betalt endel mere...Jeg er veldig fornøyd da :)

Skrevet

Nå har jeg funnet papirene på varmepumpa. Den heter Hiyasu Inverter. Vi kjenner selgeren, og han har til nå ikke hatt reklamasjoner på den.

Jeg kjenner noen som kjøpte varmepumpe for et par år siden, og de betalte 25 000,-. Prisene varierer veldig, men er nok på vei ned nå som det er flere pumper på markedet.

''Vi kjenner selgeren, og han har til nå ikke hatt reklamasjoner på den.''

Det sa han som eg antagelig kommer til å kjøpe hos også.

Skrevet

Ja jeg ser det at andre har betalt endel mere...Jeg er veldig fornøyd da :)

Hva brukte du de 10 000.- du sparte (ved å kjøpe så billig) til da?

Skrevet

Hva brukte du de 10 000.- du sparte (ved å kjøpe så billig) til da?

Hadde jeg hatt dem så kunne de blitt brukt på så mye rart ;) Isolering i kjellertaket tenker jeg. Vi har murkjeller og spesielt kjøkkengulvet kan bli kaldt når kuldegradene blir mange. Det snakker vi om å gjøre nå, aner ikke hva isolasjon og takplater kan komme på jeg...

Skrevet

Ok, slik å forstå.

Eg vurderer å demontere _alle_ panelovnene, og ha to oljefyllte flyttbare ovner og peisen i nødsfall.

Skal ha varmepumpa mellom kjøkken og spisestue/stue, mot trappa til andre etage.

Hadde vi bodd i mildere strøk, så hadde vi nok klart oss uten oljepanelene. Men vi har kutta ut de fleste, og har fastmontert bare i det innerste, borteste rommet.

I fhd til pris, så er det ikke tvil om at du kan få rimeligere pumper på markedet. Men effektmessig kommer den du har sett på godt ut.

AneM1365380603
Skrevet

''Vi kjenner selgeren, og han har til nå ikke hatt reklamasjoner på den.''

Det sa han som eg antagelig kommer til å kjøpe hos også.

Da håper jeg du får en god pumpe for den prisen :) Jeg synes det er betryggende å kjenne selgeren, for da vet du nå hvor du skal klage om det er noe galt. Vi fikk også forsikringer om at det går kjapt å få tak i deler hvis noe skulle skje.

Skrevet

Hadde jeg hatt dem så kunne de blitt brukt på så mye rart ;) Isolering i kjellertaket tenker jeg. Vi har murkjeller og spesielt kjøkkengulvet kan bli kaldt når kuldegradene blir mange. Det snakker vi om å gjøre nå, aner ikke hva isolasjon og takplater kan komme på jeg...

Er inne på tilsvarende tanke, har "krypkjeller" under kjøkken, spisestue/stue og her er det veldig gulvkaldt.

Eg trodde isolasjon var omtrent gratis, men det koster omtrent 30 kroner kvadraten.

Skrevet

Hadde vi bodd i mildere strøk, så hadde vi nok klart oss uten oljepanelene. Men vi har kutta ut de fleste, og har fastmontert bare i det innerste, borteste rommet.

I fhd til pris, så er det ikke tvil om at du kan få rimeligere pumper på markedet. Men effektmessig kommer den du har sett på godt ut.

''Men effektmessig kommer den du har sett på godt ut.''

Ja, det har eg fått med meg (er elektriker sjøl).

Ved +7 grader har den (ifølge reklamen) en COP på 5,1, altså 450 watt strømforbruk gir 2 300 watt varmeeffekt ut.

http://www.varmepumpeservicen.no/pdf/IVT%20Prodf%20FR%2012%20pdf.pdf

Kan du spørre "han i bransjen" om prisen er ok??

Skrevet

Er inne på tilsvarende tanke, har "krypkjeller" under kjøkken, spisestue/stue og her er det veldig gulvkaldt.

Eg trodde isolasjon var omtrent gratis, men det koster omtrent 30 kroner kvadraten.

Ok såpass ja. Men hvorda nvil det egentlig bli om man setter opp takplater i sånn kald kjeller tro? De vil ikke bli fuktige og ødelagt fort pga kulden tro?

Jeg tror nok det vil hjelpe utrolig på gulvvarmen, men vet ikke helt for hvilken type takplate en bør ta.

Skrevet

Som det er nå så er det isolasjon med plast på. Det har blitt revet hull noen steder og de merkes her oppe.

Skrevet

''Men effektmessig kommer den du har sett på godt ut.''

Ja, det har eg fått med meg (er elektriker sjøl).

Ved +7 grader har den (ifølge reklamen) en COP på 5,1, altså 450 watt strømforbruk gir 2 300 watt varmeeffekt ut.

http://www.varmepumpeservicen.no/pdf/IVT%20Prodf%20FR%2012%20pdf.pdf

Kan du spørre "han i bransjen" om prisen er ok??

"Han i bransjen" er absolutt mer på rådgiversiden enn på installatørsiden. Så du kjenner nok installatørprisene bedre enn han.

Jeg skal høre når han kommer hjem, men mener det for halvannet år siden kostet et par og tjue tusen fullpris med installasjon.

Skrevet

"Han i bransjen" er absolutt mer på rådgiversiden enn på installatørsiden. Så du kjenner nok installatørprisene bedre enn han.

Jeg skal høre når han kommer hjem, men mener det for halvannet år siden kostet et par og tjue tusen fullpris med installasjon.

Der kom han inn døra. Jeg hadde huska rett - ca 22.000

Skrevet

Der kom han inn døra. Jeg hadde huska rett - ca 22.000

Takk.

Og da er 18 900.- ferdig innstallert en god pris?

Skrevet

Den der er kjempefin. Er veldig fornøyd! Synes den er genial.

Skrevet

Vi har den nyeste og største panasonic. Den går ned til over 20 minusgrader, noe som er viktig i norge med kalde vintrer.

Den går stillere enn vanlige varmvifter som man har stående på gulvene. (Tilogmed pc bråker mer når vifta går i den).

Fordelen med pumpa er at den stopper opp å gå når temperaturen er nådd. Dvs. hvis du fyrer til 30 grader og slår den ned til 20 grader så stopper den opp slik at varmen i rommet synker normalt ned til 20 igjen.

Noen venner av oss kjøpte den flotteste toshibaen og den spyr ut kaldluft for å nå nå tempen i rommet som du har satt i forhold til det jeg skrev over. De er ikke så fornøyde som oss.fordi dem ser at det er en fordel hos oss at ikke man får ut kaldluft. Man ønsker at vifta skal gå minst mulig slik at trekken blir minimal.

Vær nøye med hvor du setter pumpa, trekken reagerer mange på så ikke ha den nærme sittegruppa du oppholder deg mest i!

Fordelen med dyre pumper er at viftene er større og jobber "saktere". En billigere pumpe arbeider hardere og oftere. Og ikke alle klarer store kuldetemperaturer ute om vinteren!

Våre to typer med pumper som jeg har nevnt her koster 23000,-.(ca) inkl. motering

Gjest ToshibaDaisekai
Skrevet

Vi har den nyeste og største panasonic. Den går ned til over 20 minusgrader, noe som er viktig i norge med kalde vintrer.

Den går stillere enn vanlige varmvifter som man har stående på gulvene. (Tilogmed pc bråker mer når vifta går i den).

Fordelen med pumpa er at den stopper opp å gå når temperaturen er nådd. Dvs. hvis du fyrer til 30 grader og slår den ned til 20 grader så stopper den opp slik at varmen i rommet synker normalt ned til 20 igjen.

Noen venner av oss kjøpte den flotteste toshibaen og den spyr ut kaldluft for å nå nå tempen i rommet som du har satt i forhold til det jeg skrev over. De er ikke så fornøyde som oss.fordi dem ser at det er en fordel hos oss at ikke man får ut kaldluft. Man ønsker at vifta skal gå minst mulig slik at trekken blir minimal.

Vær nøye med hvor du setter pumpa, trekken reagerer mange på så ikke ha den nærme sittegruppa du oppholder deg mest i!

Fordelen med dyre pumper er at viftene er større og jobber "saktere". En billigere pumpe arbeider hardere og oftere. Og ikke alle klarer store kuldetemperaturer ute om vinteren!

Våre to typer med pumper som jeg har nevnt her koster 23000,-.(ca) inkl. motering

''Fordelen med pumpa er at den stopper opp å gå når temperaturen er nådd. Dvs. hvis du fyrer til 30 grader og slår den ned til 20 grader så stopper den opp slik at varmen i rommet synker normalt ned til 20 igjen.''

Det gjør vel alle varmepumper .....

''Noen venner av oss kjøpte den flotteste toshibaen og den spyr ut kaldluft for å nå nå tempen i rommet som du har satt i forhold til det jeg skrev over. De er ikke så fornøyde som oss.fordi dem ser at det er en fordel hos oss at ikke man får ut kaldluft.''

Ha-ha-ha da må du be vennene dine om å lese bruksanvisningen, for da er ikke pumpa riktig innstilt, det ser de fort på fjernkontrollen ....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...