Gå til innhold

FU: Har du varmepumpe?

Anbefalte innlegg

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• pekkaline

6

• AneM1365380603

4

• Åsemor

3

• Babette

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Vi har varmepumpe, betalte 12500 med montering, tilbud på elkjøp. Fornøyd og fornøyd. Det er ikke det samme som parafinfyring, liksom. Men litt billigere, da. Ullteppet er fortsatt mye i bruk, for å si det sånn. ;) Og vi må ha flere andre varmeovner i tillegg når det er på det kaldeste.

Men helt fantastisk på de varme dagene på sommeren, da.

Skrevet

Vi har den nyeste og største panasonic. Den går ned til over 20 minusgrader, noe som er viktig i norge med kalde vintrer.

Den går stillere enn vanlige varmvifter som man har stående på gulvene. (Tilogmed pc bråker mer når vifta går i den).

Fordelen med pumpa er at den stopper opp å gå når temperaturen er nådd. Dvs. hvis du fyrer til 30 grader og slår den ned til 20 grader så stopper den opp slik at varmen i rommet synker normalt ned til 20 igjen.

Noen venner av oss kjøpte den flotteste toshibaen og den spyr ut kaldluft for å nå nå tempen i rommet som du har satt i forhold til det jeg skrev over. De er ikke så fornøyde som oss.fordi dem ser at det er en fordel hos oss at ikke man får ut kaldluft. Man ønsker at vifta skal gå minst mulig slik at trekken blir minimal.

Vær nøye med hvor du setter pumpa, trekken reagerer mange på så ikke ha den nærme sittegruppa du oppholder deg mest i!

Fordelen med dyre pumper er at viftene er større og jobber "saktere". En billigere pumpe arbeider hardere og oftere. Og ikke alle klarer store kuldetemperaturer ute om vinteren!

Våre to typer med pumper som jeg har nevnt her koster 23000,-.(ca) inkl. motering

På vår stopper den opp/blåser mindre når det er varmt nok, hvis den står på "warm". Hvis den står på "auto" blåser den kald luft hvis det er for varmt i forhold til innstilingen. Så det kan godt hende det går an å stille på det på vennene dine sin.

Skrevet

Ja, jeg er godt fornøyd med vår særdeles stillegående toshiba. Og det er supert å tørke ting under varmluften, f. eks. BHer som jeg skyller opp for hånd. De tørker utrolig fort.

Her er det også brukt som tørking. Vinterdresser som blir vasket på kvelden og skal være tørre dagen etter, f.eks. Og cherrox som har blitt fylt med vann. ;)

Skrevet

Takk.

Og da er 18 900.- ferdig innstallert en god pris?

I utgangspunktet er ikke prisen noe å si på. Det som er viktigere er hvor bra varmepumpa er. Får du ei dårlig pumpe til denne prisen så blir jo dette noe annet.

Gjest ViViola
Skrevet

Tenker du varmepumpe luft-luft, eller luft-vann?

Har erfaringer med IVT, og har erfaring med luft-vann-pumpe. Men jeg orker ikke skrive mye om det er luft-luft du er ute etter.

:-)

Skrevet

''Fordelen med pumpa er at den stopper opp å gå når temperaturen er nådd. Dvs. hvis du fyrer til 30 grader og slår den ned til 20 grader så stopper den opp slik at varmen i rommet synker normalt ned til 20 igjen.''

Det gjør vel alle varmepumper .....

''Noen venner av oss kjøpte den flotteste toshibaen og den spyr ut kaldluft for å nå nå tempen i rommet som du har satt i forhold til det jeg skrev over. De er ikke så fornøyde som oss.fordi dem ser at det er en fordel hos oss at ikke man får ut kaldluft.''

Ha-ha-ha da må du be vennene dine om å lese bruksanvisningen, for da er ikke pumpa riktig innstilt, det ser de fort på fjernkontrollen ....

De har prøvd alle varianter og den stopper aldri opp med å blåse luft ut. Det er selvsagt ikke iskald luft, men den lager mindre varme for å nå innetempen som er satt ned.

Vår pumpe stopper å blåse og det er veldig behagelig for da blir det jo helt stille og ingen vibrering i innelufta.

Skrevet

Ok, slik å forstå.

Eg vurderer å demontere _alle_ panelovnene, og ha to oljefyllte flyttbare ovner og peisen i nødsfall.

Skal ha varmepumpa mellom kjøkken og spisestue/stue, mot trappa til andre etage.

Veldig viktig å ta med i beregningen. Hvis du kjøper en stor og litt dyr variant så varmer den opp nesten hele huset ditt.

Vår pumpe varmer hele annen etasje med stue og kjøkken og soverom i tillegg er det nok varme til loftet som inneholder 3 soverom og loftstue.

Den eneste ekstra fyringen vi har er varmekabler i første etasje ved inngangen.

Gjest Panasonic eier med 4,7 i COP
Skrevet

Vi har Hisense varmepumpe og har hatt den nesten ett år nå uten å angre ett sekund! Jeg mener på at de hadde noe tilbud på den da for vi betalte rett i overkant av ti tusen mener jeg på.

Hva er COP'en?

Gjest ThosibaDaisekai
Skrevet

De har prøvd alle varianter og den stopper aldri opp med å blåse luft ut. Det er selvsagt ikke iskald luft, men den lager mindre varme for å nå innetempen som er satt ned.

Vår pumpe stopper å blåse og det er veldig behagelig for da blir det jo helt stille og ingen vibrering i innelufta.

Så rart da, ikke noe trøbbel med det her på vår pumpe iallefall.

Pumpa vår kom ny i fjor, Toshiba Daisekai Polar, som betyr at den er konstruert for "mer nordlige" forhold.

Den stopper opp å blåse når varmen er oppnådd i huset.

Skrevet

Har du varmepumpe?

-nei, men jeg har en blodpumpe.

Og er du fornøyd?

-ja, godt fornøyd med det.

Hvilke merker er bra og hvilke er dårlige?

-ville gått for en med 4 hjertekammer.

Kor mye måtte du betale inkludert montering?

-den fulgte med ferdig montert

Noen som har erfaringer med IVT Nordic Inverter?

-nei, det er helt ukjent for meg.

Skrevet

Jeg har varmepumpe og er kjempefornøyd. Har hatt den siden i fjor høst.

Har kjøpt den av "Varmepumpemannen"! (firmaet heter faktisk det), og vi har en Panasonic luft-luft

Skrevet

Har du varmepumpe?

-nei, men jeg har en blodpumpe.

Og er du fornøyd?

-ja, godt fornøyd med det.

Hvilke merker er bra og hvilke er dårlige?

-ville gått for en med 4 hjertekammer.

Kor mye måtte du betale inkludert montering?

-den fulgte med ferdig montert

Noen som har erfaringer med IVT Nordic Inverter?

-nei, det er helt ukjent for meg.

Men får du ny hvis den gamle stopper?

Skrevet

Men får du ny hvis den gamle stopper?

Nei. Det får da være måte på.

Skrevet

Jeg har varmepumpe og er kjempefornøyd. Har hatt den siden i fjor høst.

Har kjøpt den av "Varmepumpemannen"! (firmaet heter faktisk det), og vi har en Panasonic luft-luft

"Varmepumpemannen" høres ut som tittelen på en (elendig) amerikansk grøsser! :-)

Skrevet

Hva er COP'en?

Jeg er usikker på hva du mener med COP. Capasiteten? 3,5 cooling og 4.0 heat Så ser jeg at det er toshiba compressor.

Skrevet

Jeg er usikker på hva du mener med COP. Capasiteten? 3,5 cooling og 4.0 heat Så ser jeg at det er toshiba compressor.

Det blir en slags form for virkningsgrad, eller utbytte av det du får ut kontra det du putter inn.

Fks. om du satt inn 1 000.- i banken og så kunne du ta ut igjen 4 000.-, her putter du inn 1 000 watt for eksempel og får utigjen (i varmeeffekt) 4 000 watt.

Skrevet

"Varmepumpemannen" høres ut som tittelen på en (elendig) amerikansk grøsser! :-)

Ja, vi flira litt av den.

Men fyren gjorde en flott jobb han!

Skrevet

Takk.

Og da er 18 900.- ferdig innstallert en god pris?

Ja. Det er en god pris. Og ei god varmepumpe. Og ikke minst en god sak at du i det hele tatt investerer i varmepumpe. Så kjør på!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...