Gå til innhold

Penger og livet

Anbefalte innlegg

Gjest Magnart
Skrevet

Tilsammen med studielån har vi ca 2,8 i gjeld. Inntekt ca 1.000.000,-

Når vi har betalt alle regninger og satt av 7000 til klær og rent forbruk, har vi fortsatt 10 000 igjen. Huslånet er for tiden avdragsfritt.

Problemet er at disse 10.000 burde vi sikkert betalt ned på gjeld med(vi har noen forbrukslån), men har samtidig lyst til å pusse opp litt mer i huset først.

Synes det er litt tøft både å skjære ned på forbruk, og samtidig å bo i et hus vi ikke er fornøyd med.

Blir litt fristende å tenke at om vi ikke tar opp mer gjeld, vil det gå bra til slutt, grunnet verdistigning på lang sikt. På den annen siden kunne jeg tenke meg å nedbetale forbrukslånene raskt. Men fruen mener ikke at vi klarer to-tre år uten å pusse opp.

Hva hadde dere gjort?l

Gjest luksusfellen
Skrevet

Etter å ha sett på luksusfellen i dag hadde jeg valgt å betale ned forbrukslån. Aldri bruk mer enn du har, er mitt motto.

Gjest Magnart
Skrevet

Eg ville brukt litt av de 10 000.- til mat.

Mat er dekket inn før de 10.000. De 10.000 er altså noe vi ikke trener i det daglige virke. Men kan brukes til oppussing eller nedbetale gjeld.

Gjest Magnart
Skrevet

Etter å ha sett på luksusfellen i dag hadde jeg valgt å betale ned forbrukslån. Aldri bruk mer enn du har, er mitt motto.

Ja vi så det programmet i dag.

Men hvis man sier at man bruker mer enn man har, da tenker jeg at man øker gjeldsbyrden sin. Det vil vi da ikke gjøre i dette tilfellet, men det vil ta lengre tid å få nedbetalt gjeld.

Gjest luksusfellen
Skrevet

Ja vi så det programmet i dag.

Men hvis man sier at man bruker mer enn man har, da tenker jeg at man øker gjeldsbyrden sin. Det vil vi da ikke gjøre i dette tilfellet, men det vil ta lengre tid å få nedbetalt gjeld.

Dere kan jo betale ned litt gjeld og spare litt til oppussing, f.eks. I skrekkeksempelet fra luksusfellen i dag hadde de regnet ut at paret måtte betale 250.000 bare i renter pr.år på forbrukslånene, (om jeg ikke husker feil). Du må nesten se an hva dere har råd til.

Hvis dere vil ta opp lån til oppussing går det muligens an å legge til mer lån på huslånet istedet for å ta opp forbrukslån.

Skrevet

Dere må nesten finne en felles verdibase - økonomisk frihet eller hus dere trives i (definer standard for trivsel i huset som kan være felles for dere begge).

Mine tanker...

Skrevet

Se et par episoder av Luksusfellen på TV3 på onsdager.... Betal ned på lånet. Gjør evt. det aller nødvendigste av oppussing om det er noe dere virkelig ikke kan leve med. Man kommer langt med litt maling.

Skrevet

Dere kan jo betale ned litt gjeld og spare litt til oppussing, f.eks. I skrekkeksempelet fra luksusfellen i dag hadde de regnet ut at paret måtte betale 250.000 bare i renter pr.år på forbrukslånene, (om jeg ikke husker feil). Du må nesten se an hva dere har råd til.

Hvis dere vil ta opp lån til oppussing går det muligens an å legge til mer lån på huslånet istedet for å ta opp forbrukslån.

''I skrekkeksempelet fra luksusfellen i dag hadde de regnet ut at paret måtte betale 250.000 bare i renter pr.år på forbrukslånene, (om jeg ikke husker feil).''

Det var 250.000 til sammen, 100.000 i rente på boliglån og 150.000 i året på forbrukslånene..

Skrevet

Jeg hadde prioritert forbrukslån, det er det noe av det dyreste dere kan dra på dere. Betal ned det først, det kan da ikke ta så lang tid, dere kan ikke ha såååå stort forbrukslån vel?

Så kan dere pusse opp etter på.

Skrevet

Det er galskap og ikke nedbetale forbrukslånet. Betal ned det først - når det er gjort vil dere sitte igjen med mye mer til oppussing.

En annen ting er at dere må se å få begynt nedbetalingen på boligen. Ved bare å betjene renter kunne man like så godt leid.

Skrevet

Jeg er enig med de som anbefaler å prioritere forbrukslånene. Det er ingen grunn til å ha dem hvis dere ikke er blakke

synes

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

Puss opp for fem tusen, betal ned forbrukslånene og puss opp resten etterpå. Med så mye penger til overs hver måned så går det jo fort å få til alt sammen uansett.

Skrevet

Det er galskap og ikke nedbetale forbrukslånet. Betal ned det først - når det er gjort vil dere sitte igjen med mye mer til oppussing.

En annen ting er at dere må se å få begynt nedbetalingen på boligen. Ved bare å betjene renter kunne man like så godt leid.

Enig!

Skrevet

Puss opp for fem tusen, betal ned forbrukslånene og puss opp resten etterpå. Med så mye penger til overs hver måned så går det jo fort å få til alt sammen uansett.

Det tenkte jeg også :o)

Gjest Josssefine
Skrevet

Som alle de andre sier. Betal ned forbrukslånene så fort som mulig.

Jeg ville også begynt å betale ned på lånene. I disse tider er det vanskelig å vite hvordan verdistigningen på boligen vil bli. Det kan ta lang tid før tidene snur igjen.

Hvis dere setter dere i en økonomisk krise nå, kan dere bli nødt å selge. Kanskje med tap til og med. Det høres vel ikke fristende ut?

Gjest Magnart
Skrevet

Bortsett fra at på bolig man eier selv, bestemmer man alt selv og får med verdistigning.

Skrevet

''Hva hadde dere gjort?''

Reist på ferie og håpet at ting ville ordne seg av seg selv i mellomtiden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...