Gå til innhold

Skuepilleren Varg Veum

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva var det nå han het igjen?

På forhånd takk for svar

Skrevet

Trond Espen Seim?

Det var det ja.

Jeg fikk helt jernteppe. :-)

Tusen takk.

Skrevet

Det var det ja.

Jeg fikk helt jernteppe. :-)

Tusen takk.

Heter det egentlig hjerneteppe eller jernteppe?

Skrevet

Heter det egentlig hjerneteppe eller jernteppe?

Jeg har iallefall alltid trodd det het jernteppe, men ble noe usikker nå...

Skrevet

Jeg vet ikke jeg heller. Det er jo hjernen det er snakk om, men har sett folk skriver jernteppe.

Skrevet

Det heter jernteppe.

Skrevet

Jeg vet ikke jeg heller. Det er jo hjernen det er snakk om, men har sett folk skriver jernteppe.

Jeg har alltid relatert "Jernteppe" til tilstanden i det tidligere Sovjetunionen (sikkert fordi jeg, før jeg var gammel nok til å vite noe spes. om Sovjet, så en dritkjedelig film på kino som omhandlet dette;-)). "Jernteppe" betydde altså at man "stengte av" for alt, så den betegnelsen kan kanskje passe på den type "jernteppe" vi her snakker om?

candyqueen_83
Skrevet

Det heter jernteppe. :o)

Skrevet

Jeg har alltid relatert "Jernteppe" til tilstanden i det tidligere Sovjetunionen (sikkert fordi jeg, før jeg var gammel nok til å vite noe spes. om Sovjet, så en dritkjedelig film på kino som omhandlet dette;-)). "Jernteppe" betydde altså at man "stengte av" for alt, så den betegnelsen kan kanskje passe på den type "jernteppe" vi her snakker om?

Det kan høres logisk ut. Så da er det altså jernteppe. Takk!

Skrevet

Det kan høres logisk ut. Så da er det altså jernteppe. Takk!

Ingen årsak :)

Skrevet

Men før jernetppe ble benyttet som en betegnelse på delingen av Europa, be det brukt om noe man hadde (har?) på teatere av brannsikkerhetshensyn.

Mener å huske at dette ble vanlig i teatre etter en stor brann ved et europeisk teater sist på 1800-talet (i Wien, kanskje?)

Her burde man nesten googlet fram hele storyen...;-)

Skrevet

Men før jernetppe ble benyttet som en betegnelse på delingen av Europa, be det brukt om noe man hadde (har?) på teatere av brannsikkerhetshensyn.

Mener å huske at dette ble vanlig i teatre etter en stor brann ved et europeisk teater sist på 1800-talet (i Wien, kanskje?)

Her burde man nesten googlet fram hele storyen...;-)

Ok, høres jo logisk ut at man brukte ordet "Jernteppe" før Sovjet-tiden også :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...