astridny Skrevet 6. november 2008 Skrevet 6. november 2008 Hva var det nå han het igjen? På forhånd takk for svar 0 Siter
astridny Skrevet 6. november 2008 Forfatter Skrevet 6. november 2008 Trond Espen Seim? Det var det ja. Jeg fikk helt jernteppe. :-) Tusen takk. 0 Siter
Jølsen Skrevet 6. november 2008 Skrevet 6. november 2008 Det var det ja. Jeg fikk helt jernteppe. :-) Tusen takk. Heter det egentlig hjerneteppe eller jernteppe? 0 Siter
Gjest togli Skrevet 6. november 2008 Skrevet 6. november 2008 Heter det egentlig hjerneteppe eller jernteppe? Jeg har iallefall alltid trodd det het jernteppe, men ble noe usikker nå... 0 Siter
Jølsen Skrevet 6. november 2008 Skrevet 6. november 2008 Jeg har iallefall alltid trodd det het jernteppe, men ble noe usikker nå... Jeg vet ikke jeg heller. Det er jo hjernen det er snakk om, men har sett folk skriver jernteppe. 0 Siter
Atene Skrevet 6. november 2008 Skrevet 6. november 2008 Jeg har iallefall alltid trodd det het jernteppe, men ble noe usikker nå... Det heter jernteppe. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 6. november 2008 Skrevet 6. november 2008 Jeg vet ikke jeg heller. Det er jo hjernen det er snakk om, men har sett folk skriver jernteppe. Jeg har alltid relatert "Jernteppe" til tilstanden i det tidligere Sovjetunionen (sikkert fordi jeg, før jeg var gammel nok til å vite noe spes. om Sovjet, så en dritkjedelig film på kino som omhandlet dette;-)). "Jernteppe" betydde altså at man "stengte av" for alt, så den betegnelsen kan kanskje passe på den type "jernteppe" vi her snakker om? 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 6. november 2008 Skrevet 6. november 2008 Jeg har iallefall alltid trodd det het jernteppe, men ble noe usikker nå... Det heter jernteppe. ) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 6. november 2008 Skrevet 6. november 2008 Det heter jernteppe. Det var da enda bra 0 Siter
Jølsen Skrevet 6. november 2008 Skrevet 6. november 2008 Jeg har alltid relatert "Jernteppe" til tilstanden i det tidligere Sovjetunionen (sikkert fordi jeg, før jeg var gammel nok til å vite noe spes. om Sovjet, så en dritkjedelig film på kino som omhandlet dette;-)). "Jernteppe" betydde altså at man "stengte av" for alt, så den betegnelsen kan kanskje passe på den type "jernteppe" vi her snakker om? Det kan høres logisk ut. Så da er det altså jernteppe. Takk! 0 Siter
Gjest togli Skrevet 6. november 2008 Skrevet 6. november 2008 Det kan høres logisk ut. Så da er det altså jernteppe. Takk! Ingen årsak 0 Siter
morsan Skrevet 6. november 2008 Skrevet 6. november 2008 Jeg har alltid relatert "Jernteppe" til tilstanden i det tidligere Sovjetunionen (sikkert fordi jeg, før jeg var gammel nok til å vite noe spes. om Sovjet, så en dritkjedelig film på kino som omhandlet dette;-)). "Jernteppe" betydde altså at man "stengte av" for alt, så den betegnelsen kan kanskje passe på den type "jernteppe" vi her snakker om? Men før jernetppe ble benyttet som en betegnelse på delingen av Europa, be det brukt om noe man hadde (har?) på teatere av brannsikkerhetshensyn. Mener å huske at dette ble vanlig i teatre etter en stor brann ved et europeisk teater sist på 1800-talet (i Wien, kanskje?) Her burde man nesten googlet fram hele storyen...;-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 6. november 2008 Skrevet 6. november 2008 Men før jernetppe ble benyttet som en betegnelse på delingen av Europa, be det brukt om noe man hadde (har?) på teatere av brannsikkerhetshensyn. Mener å huske at dette ble vanlig i teatre etter en stor brann ved et europeisk teater sist på 1800-talet (i Wien, kanskje?) Her burde man nesten googlet fram hele storyen...;-) Ok, høres jo logisk ut at man brukte ordet "Jernteppe" før Sovjet-tiden også 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.