henrikke71 Skrevet 8. november 2008 Skrevet 8. november 2008 Ja, jeg forstår jo at det er en form for å få uttrykk for forskjellige meninger, men syns dere ikke det er forvirrende? Er det ikke bedre å ha en mening om en sak og "stick to it"? 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 8. november 2008 Skrevet 8. november 2008 Helt enig! Men jeg kan forstå hvorfor enkelte er anonyme til tider. :0) 0 Siter
henrikke71 Skrevet 8. november 2008 Forfatter Skrevet 8. november 2008 Helt enig! Men jeg kan forstå hvorfor enkelte er anonyme til tider. :0) Men man er jo anonym i utgangspunktet...eller er det meg som ikke fatter noe her? Så er man dobbelt anonym da, eller anonym i anden;-) 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 8. november 2008 Skrevet 8. november 2008 Men man er jo anonym i utgangspunktet...eller er det meg som ikke fatter noe her? Så er man dobbelt anonym da, eller anonym i anden;-) Hehe, ikke sant! Jeg føler meg også anonym, selv om flere vet hvem jeg er i RL. Uansett, jeg kan stå for alt jeg skriver. Og drittet preller av meg ;0) Men mange her som kjenner hverandre i RL, og mange her som har skrevet så mye om seg selv at man har skjønt hvem de er... Og ved spesielle situasjoner, som er lett å gjenkjenne, forstår jeg at folk velger et annet nick, for å beholde sin anonymitet. :0) 0 Siter
Gjest Bjølsen Skrevet 8. november 2008 Skrevet 8. november 2008 Hehe, ikke sant! Jeg føler meg også anonym, selv om flere vet hvem jeg er i RL. Uansett, jeg kan stå for alt jeg skriver. Og drittet preller av meg ;0) Men mange her som kjenner hverandre i RL, og mange her som har skrevet så mye om seg selv at man har skjønt hvem de er... Og ved spesielle situasjoner, som er lett å gjenkjenne, forstår jeg at folk velger et annet nick, for å beholde sin anonymitet. :0) Eg skifte aldri nick. 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 8. november 2008 Skrevet 8. november 2008 Eg skifte aldri nick. Hehe, så flott :0) 0 Siter
Gjest zilja Skrevet 8. november 2008 Skrevet 8. november 2008 Jeg tror det er fordi at mange har vært her så lenge at de føler de kjenner hverandre. Så hvis man skal spørre om noe "pinlig" e.l. så vil man ikke at de man "kjenner" skal vite hvem man er. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 8. november 2008 Skrevet 8. november 2008 Men man er jo anonym i utgangspunktet...eller er det meg som ikke fatter noe her? Så er man dobbelt anonym da, eller anonym i anden;-) ''Men man er jo anonym i utgangspunktet.'' Problemet er kanskje at innimellom kommer det påstander der det virker som om noen dolere med veldig god tid "samler" informasjon som kommer fra ett nick, og ved å legge sammen 1+2+3 forsvinner anonymiteten mer og mer. Jeg som har problemer med å huske far frokost til middag skjønner ikke denne interessen for meddolere, men jeg kan skjønne at noen ikke føler seg trygge på at de er anonyme når det er slik. Selv bruker jeg annet nick når jeg kommer med råd i spesielle emner der jeg ikke vil at folk skal vite at dette også gjelder meg. 0 Siter
org Skrevet 8. november 2008 Skrevet 8. november 2008 Men man er jo anonym i utgangspunktet...eller er det meg som ikke fatter noe her? Så er man dobbelt anonym da, eller anonym i anden;-) Jo, det er så. Men la oss si at tenåringssønnen til *nickelick* (he-he - kreativ i dag) får vite nicket. Det er ikke sikkert sønnen til nickelick vil like å vite alt mora og faren foretar seg i laknene... 0 Siter
Gjest uten nick i denne tråd Skrevet 8. november 2008 Skrevet 8. november 2008 ''Men man er jo anonym i utgangspunktet.'' Problemet er kanskje at innimellom kommer det påstander der det virker som om noen dolere med veldig god tid "samler" informasjon som kommer fra ett nick, og ved å legge sammen 1+2+3 forsvinner anonymiteten mer og mer. Jeg som har problemer med å huske far frokost til middag skjønner ikke denne interessen for meddolere, men jeg kan skjønne at noen ikke føler seg trygge på at de er anonyme når det er slik. Selv bruker jeg annet nick når jeg kommer med råd i spesielle emner der jeg ikke vil at folk skal vite at dette også gjelder meg. Jeg opplevde, at en med et eengangsnick, hadde samlet en del informasjon om meg ved å søke opp nicket mitt, og brukte denne informasjonen til å sjikanere meg. Det var ubehagelig, og derfor skiftet jeg nick. 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 8. november 2008 Skrevet 8. november 2008 De fleste bruker nok ett nick her inne, men noen ganger er det greit å være anonym. Spesielt om en har et problem som angår familie og venner. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 8. november 2008 Skrevet 8. november 2008 Tror det er de færreste som har flere "personligheter" her inne, selv om de antakelig finnes. Men mange av oss bruker jo anonyme nick ved noen kommentarer og innlegg. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 8. november 2008 Skrevet 8. november 2008 Jeg opplevde, at en med et eengangsnick, hadde samlet en del informasjon om meg ved å søke opp nicket mitt, og brukte denne informasjonen til å sjikanere meg. Det var ubehagelig, og derfor skiftet jeg nick. ''Jeg opplevde, at en med et eengangsnick, hadde samlet en del informasjon om meg ved å søke opp nicket mitt, og brukte denne informasjonen til å sjikanere meg.'' Jeg har flere ganger lest om dette, men heldigvis ikke opplevd det selv. Men ut fra det bl.a. du skriver så er det nok grunn til å si at anonymitet og _anonymitet_ er minst to forskjellige ting. Og at enkelte ikke er så anonyme som de tror bare fordi de bruker nick. 0 Siter
Babette Skrevet 8. november 2008 Skrevet 8. november 2008 Jeg tror det er mange årsaker til dette. Noen skifter til et fast, nytt nick, kanskje for å slippe å bli konfrontert med tidligere utsagn og meninger, starte på nytt uten heftelser. Noen av oss husker veldig godt, og jeg klarer f. eks. ikke når jeg ser et bestemt nick å la være å tenke på at "der er hun som ikke vil ha en mann med dialekt". For det var ærlig talt noe av det særeste og mest sneversynte jeg noensinne har lest, og det gjorde et uutslettelig inntryk på meg. Akkurat nå er det bare et eksempel. En ser også at noen bruker åpenbare engangsnick f. eks. når de skal si sin mening i kontroversielle spørsmål med mange sterke meninger. Kanksje de er redd for å bli alene om sitt standpunkt, eller for å få slengbemerkninger om dette senere. At de færreste velger å bruke det faste nicket sitt i sensitive spørsmål er vel såpass innlysende at det ikke var det du siktet til? 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 8. november 2008 Skrevet 8. november 2008 Jeg tror det er mange årsaker til dette. Noen skifter til et fast, nytt nick, kanskje for å slippe å bli konfrontert med tidligere utsagn og meninger, starte på nytt uten heftelser. Noen av oss husker veldig godt, og jeg klarer f. eks. ikke når jeg ser et bestemt nick å la være å tenke på at "der er hun som ikke vil ha en mann med dialekt". For det var ærlig talt noe av det særeste og mest sneversynte jeg noensinne har lest, og det gjorde et uutslettelig inntryk på meg. Akkurat nå er det bare et eksempel. En ser også at noen bruker åpenbare engangsnick f. eks. når de skal si sin mening i kontroversielle spørsmål med mange sterke meninger. Kanksje de er redd for å bli alene om sitt standpunkt, eller for å få slengbemerkninger om dette senere. At de færreste velger å bruke det faste nicket sitt i sensitive spørsmål er vel såpass innlysende at det ikke var det du siktet til? Bra svar fra Babette. Det stemmer for min del, i hvert fall. Det er mer interessant å stille motsatt spørsmål: Hvorfor velger mange å bruke fast nick, og som i tillegg er ganske lett å identifisere i RL, å stille sensitive spørsmål eller komme med idiotiske kommentarer og bruke fast nick... 0 Siter
henrikke71 Skrevet 8. november 2008 Forfatter Skrevet 8. november 2008 Jeg tror det er mange årsaker til dette. Noen skifter til et fast, nytt nick, kanskje for å slippe å bli konfrontert med tidligere utsagn og meninger, starte på nytt uten heftelser. Noen av oss husker veldig godt, og jeg klarer f. eks. ikke når jeg ser et bestemt nick å la være å tenke på at "der er hun som ikke vil ha en mann med dialekt". For det var ærlig talt noe av det særeste og mest sneversynte jeg noensinne har lest, og det gjorde et uutslettelig inntryk på meg. Akkurat nå er det bare et eksempel. En ser også at noen bruker åpenbare engangsnick f. eks. når de skal si sin mening i kontroversielle spørsmål med mange sterke meninger. Kanksje de er redd for å bli alene om sitt standpunkt, eller for å få slengbemerkninger om dette senere. At de færreste velger å bruke det faste nicket sitt i sensitive spørsmål er vel såpass innlysende at det ikke var det du siktet til? Jeg er blitt litt klokere på årsakene nå, går ut i fra at det er sånt man finner ut av med mere erfaring på dol. Det har vært en prinsippsak for meg å skulle stå for sine meninger, uansett, men jeg kan selvfølgelig godt se at i noen tilfeller er det kanskje nødvendig å bruke et annet nick enn normalt. Må innrømme at jeg ikke var klar over at mange her var venner i RL også, kanskje også en grunn til at jeg var litt forvirret.. 0 Siter
henrikke71 Skrevet 8. november 2008 Forfatter Skrevet 8. november 2008 Bra svar fra Babette. Det stemmer for min del, i hvert fall. Det er mer interessant å stille motsatt spørsmål: Hvorfor velger mange å bruke fast nick, og som i tillegg er ganske lett å identifisere i RL, å stille sensitive spørsmål eller komme med idiotiske kommentarer og bruke fast nick... Som sagt, jeg har oppfattet dette som en selvfølge her i starten, fordi jeg mente man var anonym uansett. For en ganske fersk doler som jeg er, så syns jeg dette er et helt naturlig spørsmål å stille. 0 Siter
Babette Skrevet 8. november 2008 Skrevet 8. november 2008 Bra svar fra Babette. Det stemmer for min del, i hvert fall. Det er mer interessant å stille motsatt spørsmål: Hvorfor velger mange å bruke fast nick, og som i tillegg er ganske lett å identifisere i RL, å stille sensitive spørsmål eller komme med idiotiske kommentarer og bruke fast nick... Tja. En synes vel ikke selv at egne kommentarer er idiotiske. Hvis ingen brukte faste nick, ville man aldri føle at man ble kjent med noen her. Noen liker å skravle litt her mellom andre gjøremål, andre har kanskje ingen andre å kommunisere med og har funnet seg gode venner her, enten de treffes utenom nettet eller ikke. Jeg har også inntrykk av at det her inne vanker mange som av ulike årsaker er ute av arbeidslivet for kortere eller lengre tid. For de som ikke er så heldige å ha en jobb å gå til kan et slikt fellesskap være særlig verdifullt. Og noe ordentlig fellesskap blir det ikke hvis man ikke får lov til å bli kjent med hverandre og gjenkjenner et nick. Ikke glem at dette er et helsenettsted. Og vi har alle en psykisk og fysisk helse å ivareta, enten vi er syke eller friske. 0 Siter
henrikke71 Skrevet 8. november 2008 Forfatter Skrevet 8. november 2008 Tja. En synes vel ikke selv at egne kommentarer er idiotiske. Hvis ingen brukte faste nick, ville man aldri føle at man ble kjent med noen her. Noen liker å skravle litt her mellom andre gjøremål, andre har kanskje ingen andre å kommunisere med og har funnet seg gode venner her, enten de treffes utenom nettet eller ikke. Jeg har også inntrykk av at det her inne vanker mange som av ulike årsaker er ute av arbeidslivet for kortere eller lengre tid. For de som ikke er så heldige å ha en jobb å gå til kan et slikt fellesskap være særlig verdifullt. Og noe ordentlig fellesskap blir det ikke hvis man ikke får lov til å bli kjent med hverandre og gjenkjenner et nick. Ikke glem at dette er et helsenettsted. Og vi har alle en psykisk og fysisk helse å ivareta, enten vi er syke eller friske. Dette her har du veldig rett i, tror jeg. 0 Siter
Babette Skrevet 8. november 2008 Skrevet 8. november 2008 Jeg er blitt litt klokere på årsakene nå, går ut i fra at det er sånt man finner ut av med mere erfaring på dol. Det har vært en prinsippsak for meg å skulle stå for sine meninger, uansett, men jeg kan selvfølgelig godt se at i noen tilfeller er det kanskje nødvendig å bruke et annet nick enn normalt. Må innrømme at jeg ikke var klar over at mange her var venner i RL også, kanskje også en grunn til at jeg var litt forvirret.. At du selv alltid kan stå for egne meninger betyr ikke at alle andre kan det. Jeg har heller ingen problemer med å stå for hva som helst eller å få alle i mot meg - men jeg vet at mange er sårbare. Dessuten kan vi ikke se hverandre, og noen tolker svarene krassere enn de er ment. Å kommunisere uten kroppsspråk kan være vanskelig. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått kommentaren "get a life" fra ulike ukjente signaturer. Det gjør meg ingenting, men jeg ser at det går an å bli såret av slike bemerkninger. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.