Gå til innhold

Lar dere barne bestemme ang barnevakt

Anbefalte innlegg

Gjest kåresnee
Skrevet

Denne kvelden hadde ekteparet tenkt å la barna på 5 og 11 år vare hjemme sammen med barnevakt (nabojente på 17 år som begge kjenner godt), mens dem selv tenkte ta seg en tur ut (middag ca 2 timer).

5 åringen vil veldig gjerne ha barnevakt og synes det er spennende, mens 11 åringen raser og nekter...

Ville dere avlyst middagen pga dette eller ville dere ha trosset barnets ønske?

Må vel legge til at barna aldri har hatt barnevakt før og at 11 åringen føler det som et svik at foreldrene skal dra uten dem..

Skrevet

Her har det aldri vært noe problem med barnevakt. Jeg synes barna kan ha godt av å lære seg at foreldrene vil ha litt tid for seg selv og å være kjærester. Det er viktig å pleie parforholdet også. Ville nok snakket med gutten og prøvd å finne ut hva som var problemet. Hvis han føler han får for lite tid med foreldrene så bør de kanskje revurdere palnene sine. Men barn har vedlig godt av også at foreldrene viser grenser for seg selv.

Gjest Gulla Wiltersen
Skrevet

Nei, jeg lar ikke barna bestemme det. Men jeg har aldri trengt å presse dem til å ha barnevakt heller da. Mulig jeg ikke ville gjort det.

AneM1365380603
Skrevet

Jeg ville ikke latt 11-åringen bestemme dette. H*n skulle fått beskjed om å legge seg tidligere hvis h*n ikke ville være sammen med barnevakten.

Så ville jeg sørget for at det var rikelig med knask på bordet til både store og små.

Selvsagt trenger dere å komme dere litt ut :) Reaksjonen til den eldste viser vel egentlig at dere har vært for lite ute.?

Skrevet

Jeg ville ikke latt 11-åringen bestemme. Det får være grenser for hvor lenge foreldrene ikke skal kunne dra fra barna sine på kveldstid. 11 år er mer enn lenge nok.

Skrevet

Feilen her ligger vel i at man ikke har hatt barnevakt på 11 år, og foreldrene meget vel kan ha godt av litt til sammen alene.

11-åringen hadde ikke fått bestemme!!

Skrevet

Hvis 11-åringen slår seg vrang bare fordi h*n ikke vil at mamma og pappa skal kunne gå ut og kose seg sammen uten dem så hadde jeg ikke brydd meg, men hatt barnevakt og gitt ungen beskjed om å oppføre seg som folk. En 11-åring er så stor at det ikke skulle være noe problem.

Om det ligger noe annet bak blir saken en helt annen. Kan denne 17-åringen ha vært ufin mot 11-åringen en gang eller noe sånt?

Skrevet

Hvis 11-åringen slår seg vrang bare fordi h*n ikke vil at mamma og pappa skal kunne gå ut og kose seg sammen uten dem så hadde jeg ikke brydd meg, men hatt barnevakt og gitt ungen beskjed om å oppføre seg som folk. En 11-åring er så stor at det ikke skulle være noe problem.

Om det ligger noe annet bak blir saken en helt annen. Kan denne 17-åringen ha vært ufin mot 11-åringen en gang eller noe sånt?

Enig :)

Skrevet

Jeg har også en 11-åring og hun liker ikke så godt at vi har barnevakt, men respekterer at vi voksne trenger litt tid for oss selv sammen med venner også :-)

Bruker vi familiemedlemmer som barnevakt er det aldri noe problem. Bruker vi betalt barnevakt utenom familien (skjedd bare to ganger), så ønsker 11-åringen gjerne å overnatte hos en venninne - og det er helt greit :)

Nå er det jo ikke slik at 11-åringer flest skjønner mammas og pappas behov for alenetid, så dette må nok snakkes om. Når man er 11 år gammel, så ser man vel gjerne på seg selv som familiens sentrum, og det kan være vanskelig å forstå at mamma og pappa ikke nødvendigvis vil ha med ungene på alt ;-)

Skrevet

Personlig mener jeg det er helt forkastelig å vente 11 år med å ha en barnevakt...!

Skrevet

Personlig mener jeg det er helt forkastelig å vente 11 år med å ha en barnevakt...!

Forkastelig? Det var da et utrolig drøyt ord å bruke!

At du ikke ville gjort det, eller at det kan være lurt å bruke barnevakt tidligere, er greit nok - men når du kaller det forkastelig setter du jaggu dette i bås med omsorgssvikt og denslags ting.

Skrevet

At du ikke ville gjort det, eller at det kan være lurt å bruke barnevakt tidligere, er greit nok - men når du kaller det forkastelig setter du jaggu dette i bås med omsorgssvikt og denslags ting.

Det gjorde jeg overhodet ikke! Synes det er forkastelig at foreldre ikke inkluderer andre mennesker i sine barns liv.

Skrevet

Det gjorde jeg overhodet ikke! Synes det er forkastelig at foreldre ikke inkluderer andre mennesker i sine barns liv.

Det går fint an å inkludere andre mennesker i barnas liv uten å leie inn betalte barnevakter i hytt og pine.

Skrevet

Det går fint an å inkludere andre mennesker i barnas liv uten å leie inn betalte barnevakter i hytt og pine.

Såvidt jeg leste, sto det ingenting om hytt og pine, jeg leste om en engangsforteèlse, som 11 åringen protesterte sterkt mot:

Skrevet

Ha hatt det sånn mange ganger, men har vi bestemt oss for å gå, ja da går vi selvsagt. Ungene kan ikke bestemme slikt.

Skrevet

Nå overdriver du vel litt. Du trenger vel ikke legge all verden i ordet "forkastelig" heller? Det er da ikke snakk om omsorgsvikt el...

Det er vel ikke mange som er så uenig i at det er lurt å la ungene venne seg til å ha barnevakt på at ganske tidelig stadium?

Skrevet

Jeg har også en 11-åring og hun liker ikke så godt at vi har barnevakt, men respekterer at vi voksne trenger litt tid for oss selv sammen med venner også :-)

Bruker vi familiemedlemmer som barnevakt er det aldri noe problem. Bruker vi betalt barnevakt utenom familien (skjedd bare to ganger), så ønsker 11-åringen gjerne å overnatte hos en venninne - og det er helt greit :)

Nå er det jo ikke slik at 11-åringer flest skjønner mammas og pappas behov for alenetid, så dette må nok snakkes om. Når man er 11 år gammel, så ser man vel gjerne på seg selv som familiens sentrum, og det kan være vanskelig å forstå at mamma og pappa ikke nødvendigvis vil ha med ungene på alt ;-)

''Når man er 11 år gammel, så ser man vel gjerne på seg selv som familiens sentrum, og det kan være vanskelig å forstå at mamma og pappa ikke nødvendigvis vil ha med ungene på alt ;-)''

Det husker jeg fra meg selv. Nå skjønner jeg hvorfor vi ikke fikk lov til å være oppe hele kvelden selv om det ikke var skoledag neste dag. :-)

Skrevet

''Når man er 11 år gammel, så ser man vel gjerne på seg selv som familiens sentrum, og det kan være vanskelig å forstå at mamma og pappa ikke nødvendigvis vil ha med ungene på alt ;-)''

Det husker jeg fra meg selv. Nå skjønner jeg hvorfor vi ikke fikk lov til å være oppe hele kvelden selv om det ikke var skoledag neste dag. :-)

Ja, jeg kan ikke huske at jeg en eneste gang reflekterte over at det kunne være godt for mamma og pappa å ha en pause fra oss ;-P

Skrevet

Nå overdriver du vel litt. Du trenger vel ikke legge all verden i ordet "forkastelig" heller? Det er da ikke snakk om omsorgsvikt el...

Det er vel ikke mange som er så uenig i at det er lurt å la ungene venne seg til å ha barnevakt på at ganske tidelig stadium?

Jeg er også enig i at det kan være fint med barnevakt. Men "forkastelig" er faktisk et veldig sterkt ord, og det må det være lov å påpeke.

Det er greit å tenke litt på hva man signaliserer med ordvalget sitt, særlig når svaret i tillegg er på siden av hva tråstarter egentlig spurte om.

Skrevet

Såvidt jeg leste, sto det ingenting om hytt og pine, jeg leste om en engangsforteèlse, som 11 åringen protesterte sterkt mot:

Men som sagt: Det går fremdeles an å inkludere andre mennesker i barnas liv uten å leie inn betalte barnevakter - i det hele tatt. Unger må ikke være sammen med folk som er betalt for å passe dem på kveldstid for å få et nettverk utenom foreldrene sine.

For ordens skyld er jeg enig i at det kan være fint med barnevakt av og til. Men "forkastelig" er faktisk et veldig sterkt ord, og det må det være lov å påpeke.

Det er greit å tenke litt på hva man signaliserer med ordvalget sitt, særlig når svaret i tillegg er på siden av hva tråstarter egentlig spurte om.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...