Gjest Elextra Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 http://tjenester.aftenposten.no/quiz/quiz.htm?id=2908 Stusset litt over svømmespørsmålene i begynnelsen, men fikk heldigvis alt rett. 0 Siter
morsan Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Tidligere i høst lot jeg sjetteklassingen min prøve seg på denne testen, og hvis jeg ikke husker helt feil, fikk han 15 av 17;-) 0 Siter
Jølsen Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Du fikk 17 rette av 17 mulige, Karakter 6. Er det virkelig noen som ikke klarer disse spørsmålene? Til og med andreklassinger burde kunne dette. 0 Siter
Luska Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 17 av 17. ) Stusset litt over bildet av den gamle dama med en katt på fanget. Det riktige svaret var jo "my cat is very old". Er vel ingen selvfølge at katten er gammel, selv om eieren er gammel...? 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Du fikk 17 rette av 17 mulige, Karakter 6. Er det virkelig noen som ikke klarer disse spørsmålene? Til og med andreklassinger burde kunne dette. Har selv en annenklassing, og han er foreløpig mer på nivået der de lærer seg forskjellen på "he" og "she" etc., men ellers enig. Selv om jeg altså synes det var litt sært med tre-fire spørsmål om svømmeutstyr. 0 Siter
Jølsen Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Har selv en annenklassing, og han er foreløpig mer på nivået der de lærer seg forskjellen på "he" og "she" etc., men ellers enig. Selv om jeg altså synes det var litt sært med tre-fire spørsmål om svømmeutstyr. Det skjønte ikke jeg vitsen med heller. Var jo bare å finne riktig ord til bildet. Hvor vanskelig kan det være for en åttende klassing? 0 Siter
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 17 av 17. ) Stusset litt over bildet av den gamle dama med en katt på fanget. Det riktige svaret var jo "my cat is very old". Er vel ingen selvfølge at katten er gammel, selv om eieren er gammel...? Duh... Du må lese deg opp på kattedamer. Jeg sparer til å bli sånn kattedame når jeg blir gammel og det betyr at jeg må begynne å samle kattunger allerede nå. Klart katten er gammel når dama er gammel *lol* 0 Siter
AAA Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Det der var da veldig lett, var det ikke? Trodde faktisk man forventet mer av åttendeklassinger jeg... 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Det der var da veldig lett, var det ikke? Trodde faktisk man forventet mer av åttendeklassinger jeg... Enig - bortsett fra de litt spesielle "svømmeordene", som nevnt annet sted. 0 Siter
AAA Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Enig - bortsett fra de litt spesielle "svømmeordene", som nevnt annet sted. Joda, de ordene er kanskje for litt "spesielt interesserte", men når det står bilde av ordet ved siden av, så ble det ganske innlysende likevel syns jeg. 0 Siter
morsan Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Det der var da veldig lett, var det ikke? Trodde faktisk man forventet mer av åttendeklassinger jeg... Ja, enig i at det er lett, men det er vel meningen at 8. klassingene skal klare dette; ikke at bare f eks halvparten forventes å klare dette. Og så er det noe med å kunne se at selv om noe isolert sett passer, så er det annet som kan passe enda mer. Som f eks der ett alternativ er onkelen som tar han med ut i en liten båt for å fiske, og et annet alternativ er at bestefarens hytte er ved sjøen og han bruker hele dagen med fiskestanga ved vannet. Hadde ikke onkel-alternativet vært der, ville vi nok alle tenkt at bestefar-alternativet hadde passet på bildet. Og der man skal sette inn det korrekte ordet: Det blir vanskelig å velge riktig ord dersom de ikke skjønner setningen skikkelig. Eller dersom de ikke forstår alle alternativene. 0 Siter
Luska Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Duh... Du må lese deg opp på kattedamer. Jeg sparer til å bli sånn kattedame når jeg blir gammel og det betyr at jeg må begynne å samle kattunger allerede nå. Klart katten er gammel når dama er gammel *lol* Ok, da lærte jeg noe nytt i dag også! ;o) 0 Siter
jonia Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Dette var bekymringsfullt lett, synes jeg. Med tanke på at barn i dag begynner med engelsk fra 1.årstrinn, må da dette være svært lett for en i 8.klasse. Barn er omgitt med engelskspråklig TV på en helt annen måte enn for en generasjon siden. Og det har visst heller ikke hjulpet på engelskkunnskapene. Ble litt bekymret for engelsknivået i norsk skole, jeg. Håper resten av testen var vanskeligere. 0 Siter
Gjest anna k Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Joda, de ordene er kanskje for litt "spesielt interesserte", men når det står bilde av ordet ved siden av, så ble det ganske innlysende likevel syns jeg. Gutten min går i syvende og har nettopp hatt alle disse svømmeordene i sitt pensum. 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Hadde jeg ikke fått 17 av 17 på denne hadde jeg svimt av. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Hadde jeg ikke fått 17 av 17 på denne hadde jeg svimt av. Hehe, du sier noe. Føler meg rimelig trygg i engelsk, men regnet med en slurvefeil, slik jeg ofte får. Og "svømmespørsmålene" var ikke _så_ lette, da. 0 Siter
laban Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Jeg klarte også alle. Jeg tror nok jeg holder ungdomsskolenivå og vel så det i engelsk. Men til alle som syntes den var for lett - jeg er gammel nok til å ha tatt de nasjonale prøvene på 60- og 70-tallet. Husker ikke hvor lenge man holdt på med dem og hva de skulle måle, men den gangen het de normerte prøver. De var også kjempelette. I hvert fall norskprøvene - husker ikke hvilke andre fag vi hadde dem i, men det var ikke bare norsk. Et eksempel som vi syntes var så teit at jeg husker det ennå: "Å gå som katten rundt den varme grøten", betyr det: - At grøten er varm - Å ha lyst til noe uten riktig å våge det - At katter ikke liker grøt Og dette var altså den gangen ingen hadde hørt ordet "flerkulturell", og det gikk nesten bare blåhvite, norskspråklige barn i den norske skolen. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Jeg klarte også alle. Jeg tror nok jeg holder ungdomsskolenivå og vel så det i engelsk. Men til alle som syntes den var for lett - jeg er gammel nok til å ha tatt de nasjonale prøvene på 60- og 70-tallet. Husker ikke hvor lenge man holdt på med dem og hva de skulle måle, men den gangen het de normerte prøver. De var også kjempelette. I hvert fall norskprøvene - husker ikke hvilke andre fag vi hadde dem i, men det var ikke bare norsk. Et eksempel som vi syntes var så teit at jeg husker det ennå: "Å gå som katten rundt den varme grøten", betyr det: - At grøten er varm - Å ha lyst til noe uten riktig å våge det - At katter ikke liker grøt Og dette var altså den gangen ingen hadde hørt ordet "flerkulturell", og det gikk nesten bare blåhvite, norskspråklige barn i den norske skolen. Ja, jeg husker også de normerte prøvende som veldig lette, og stusset over at det aller meste av klassen lå an til M og S. Husker vi tenkte at resten av landet måtte være passe dårlige (karakterene skulle jo fordeles etter gausskurve) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.