Spirello Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Hjelp.. jeg skal på mammografi, og gruer meg som en bikkje! Er det veldig vondt? Puppene blir jo helt sviska jo... *angst* er det noe å grue seg voldtsomt til? Eller er det bare ubehagelig? ser det veldig rart ut om jeg drar med meg samboern som psyikisk støtte? Har legeskrekk, og blir kvalm bare jeg går inn på en sykehus og pulsen stiger. 0 Siter
morsan Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Jeg liker ikke å skremme opp folk, men det er vel greit å være forberedt på at det ikke akkurat er behagelig. Jeg vil derfor sterkt anbefale deg å ta hensyn til hvor du er i menstruasjonssyklus når du booker time. Men det er jo ikke så vondt at man tror man skal forgå, akkurat. Pust dypt i magen og slapp mest mulig av, og husk på at det er veldig fort overstått! :-) Lykke til! Mammografi er VIKTIG!! 0 Siter
Lillemus Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Det er absolutt ingenting å grue seg for. ) 0 Siter
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Det er absolutt ingenting å grue seg for. ) Når begynner man egentlig å gå til mammografi? Sier legen fra at det er på tide eller må man bestille selv? 0 Siter
Lillemus Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Når begynner man egentlig å gå til mammografi? Sier legen fra at det er på tide eller må man bestille selv? Når man nærmer seg midten av 40-årene? Evt. når en nær slektning får brystkreft. 0 Siter
morsan Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Når begynner man egentlig å gå til mammografi? Sier legen fra at det er på tide eller må man bestille selv? i tillegg til det Lillemus skrev: Hvis man finner en kul i brystet ved selvundersøkelse. 0 Siter
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 i tillegg til det Lillemus skrev: Hvis man finner en kul i brystet ved selvundersøkelse. Men altså ikke før man er godt over førti ellers? Må man ta initiativ ovefor legen selv eller kommer det et brev når det begynner å bli tiden? 0 Siter
Babette Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Jeg syntes verken det var vondt eller ubehagelig! Og veldig fort overstått. Du føler bare et press mot brystene, noen sekunder. Det er med andre ord ingenting å grue seg for. Jeg hadde ikke behov for å si au en gang. På bilder og sånn har jeg sett at de legger puppen på ei plate, og så blir den klemt sammen ovenfra. Slik var det ikke der jeg tok det, "pressa" kom fra siden. 0 Siter
Lillemus Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Men altså ikke før man er godt over førti ellers? Må man ta initiativ ovefor legen selv eller kommer det et brev når det begynner å bli tiden? Man blir ikke innkalt uten videre nei. 0 Siter
Gjest flytur til USA Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Jeg fikk ganske vondt da de tok mammografi på meg. Når jeg leser her at andre ikke har fått vondt, regner jeg med at jeg ikke sa stopp da radiografen gjentatte ganger spurte hvordan det føltes ;-/ 0 Siter
Babette Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Men altså ikke før man er godt over førti ellers? Må man ta initiativ ovefor legen selv eller kommer det et brev når det begynner å bli tiden? Jeg fikk innkalling direkte fra mammografiprogrammet/Kreftregisteret. Alle kvinner over en viss alder får tilbud om mammografi annethvert år. Fastlegen er ikke koblet inn. Du får også svar direkte fra Kreftregisteret, og alle får svar uansett resultat. Dette er viktig å være klar over, så man ikke dauer når man ser konvolutten med Kreftregisteret på. 0 Siter
Babette Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Man blir ikke innkalt uten videre nei. I så fall må det være ulik praksis i fylkene. Her blir alle innkalt fra ca. 50 år. 0 Siter
Gjest Gulla Wiltersen Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Jeg fikk innkalling direkte fra mammografiprogrammet/Kreftregisteret. Alle kvinner over en viss alder får tilbud om mammografi annethvert år. Fastlegen er ikke koblet inn. Du får også svar direkte fra Kreftregisteret, og alle får svar uansett resultat. Dette er viktig å være klar over, så man ikke dauer når man ser konvolutten med Kreftregisteret på. Aha - takker. Da bare venter jeg noen år til uten å tenke mer på det jeg - medmindre drømmeprinsen begynner å klage på at brystene er blitt knudrete eller noe. 0 Siter
morsan Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Men altså ikke før man er godt over førti ellers? Må man ta initiativ ovefor legen selv eller kommer det et brev når det begynner å bli tiden? Jeg ser at andre har svart deg to ulike svar, og mitt svar er: Aner ikke! Jeg var til mammografi for første funnet kul da jeg var ca 26 år (det var en ufarlig cyste), og for annen kul da jeg var ca 39 (det var en ufarlig firboanodom (?usikker på staving). Sistnevnte kul medførte full runde med biposi og hele pakka. Jeg har meldt meg inn i et spesielt program som Volvat har, der jeg innkalles en gang i året til mammografi. Dette er fordi både min mor og mormor har hatt brystkreft. Men ingen av dem har hatt den arvelige varianten, så jeg har ingen forhøyet risiko for brystkreft. Jeg velger likevel å delta på dette programmet for "sikkerhets skyld", da jeg jo naturlig nok har blitt litt oppskremt av familiehistorikken. 0 Siter
morsan Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Jeg syntes verken det var vondt eller ubehagelig! Og veldig fort overstått. Du føler bare et press mot brystene, noen sekunder. Det er med andre ord ingenting å grue seg for. Jeg hadde ikke behov for å si au en gang. På bilder og sånn har jeg sett at de legger puppen på ei plate, og så blir den klemt sammen ovenfra. Slik var det ikke der jeg tok det, "pressa" kom fra siden. De har presset meg fra begge retninger. 0 Siter
Gjest jeg besvimte jeg Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 jeg fikk bare tatt et bilde før jeg besvimte.. Ikke for å skremme deg!!! Jeg var ikke redd for selve bildet. Men jeg var ikke i form. sovet dårlig, 6 dager siden jeg mistst min far, og så var jeg litt "redd" for den kulen jeg hadde oppdaget! Så omstendighetene rundt dette gjorde nok at jeg besvimte. (pssst - så har jeg implantater, så de kan ikke trykke med samme trykk som de med "normale" pupper ) 0 Siter
Babette Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Men altså ikke før man er godt over førti ellers? Må man ta initiativ ovefor legen selv eller kommer det et brev når det begynner å bli tiden? Her kan du lese mere: http://www.kreftregisteret.no/no/Forebyggende/Mammografiprogrammet/ 0 Siter
Lillemus Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 I så fall må det være ulik praksis i fylkene. Her blir alle innkalt fra ca. 50 år. Det vet ikke jeg noe om - det er ennå en del år til jeg runder 50! ;o) 0 Siter
Babette Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Det vet ikke jeg noe om - det er ennå en del år til jeg runder 50! ;o) Det er så, men det går vel an å ha kjennskap til ting selv om det ikke angår en selv direkte? Jeg har nå lest om mammografiprogrammet i ymse brosjyrer siden det ble startet opp. De ligger på venteværelser m.m. 0 Siter
Lillemus Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 Det er så, men det går vel an å ha kjennskap til ting selv om det ikke angår en selv direkte? Jeg har nå lest om mammografiprogrammet i ymse brosjyrer siden det ble startet opp. De ligger på venteværelser m.m. Det har du helt rett i, jeg var ikke klar over at man automatisk ble innkalt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.