Gå til innhold

mammografi - vondt?

Anbefalte innlegg

Gjest ChiengMai
Skrevet

Syns det var mer ubehagelig enn vondt. Men all strekkinga og klemminga er jeg glad jeg ikke trenger utføre ofte. :-D

Skrevet

he.he har du ikke noe å legge på platen,kan det nok være litt ubehagelig..men ikke vondt! Ikke noe å grue seg over:o)

Skrevet

Jeg har tatt mammografi en gang og jeg begriper ikke at noen kan synes det er vondt! (men skjønner at noen av ulike grunner kjenner slikt bedre enn andre)

Det var absolutt ikke noe problem i det hele tatt, så jeg synes ikke du skal grue deg :)

Skrevet

Når begynner man egentlig å gå til mammografi?

Sier legen fra at det er på tide eller må man bestille selv?

Jeg var til ultralyd av hele overkroppen for noen uker siden. Legen som utførte denne ultralyden har også drevet med mammografi. Han sa at når man er under 50 år gammel, så kan det være litt vanskelig å se svulster på mammografibilder. Grunnen er at vi som er "unge" har mye kjertler i brystene.

Legen sa at det beste er å ta ultralyd fram til man er 50, og deretter kan man føle seg rimelig trygg med mammografiundersøkelse.

Skrevet

Jeg var til ultralyd av hele overkroppen for noen uker siden. Legen som utførte denne ultralyden har også drevet med mammografi. Han sa at når man er under 50 år gammel, så kan det være litt vanskelig å se svulster på mammografibilder. Grunnen er at vi som er "unge" har mye kjertler i brystene.

Legen sa at det beste er å ta ultralyd fram til man er 50, og deretter kan man føle seg rimelig trygg med mammografiundersøkelse.

Det er sant...Jeg fikk brystkreft når jeg var 40, og kulen har aldri blitt sett på mammografi. Så det er kjempeviktig med selvundersøkelse.

Skrevet

Men altså ikke før man er godt over førti ellers?

Må man ta initiativ ovefor legen selv eller kommer det et brev når det begynner å bli tiden?

Gjennomsnittlig alder for å få brystkreft er 65 år, og jeg tror man blir innkalt når man har passert 50.

Skrevet

Du gruer deg helt uten grunn :-) Du kan selvfølgelig ta med deg noen til undersøkelsen, men du fremstår i såfall som en ordentlig pingle...*s*

Lykke til!

Skrevet

Ja, jeg tar ultralyd i tillegg under mine årlige rutinekontroller ved Volvat.

Min mor var over 60 da hun ble diagnostisert med brystkreft, men hennes kul lå slik til at den ikke syntes på mammografi - bare ultralyd! :-(

Skrevet

Det er sant...Jeg fikk brystkreft når jeg var 40, og kulen har aldri blitt sett på mammografi. Så det er kjempeviktig med selvundersøkelse.

Samme med en venninne av mamma. Hun er nok rundt 60 og hadde vært på mammografi. De så ingen kul... Hun hadde allikevel brystkreft :-( (Ps: Ser ut til å gå bra med henne :-))

Skrevet

Ja, jeg tar ultralyd i tillegg under mine årlige rutinekontroller ved Volvat.

Min mor var over 60 da hun ble diagnostisert med brystkreft, men hennes kul lå slik til at den ikke syntes på mammografi - bare ultralyd! :-(

Se mitt svar til "skyer".

Jeg kommer garantert til å ta ultralydundersøkelse istedet... Har bestemt meg for å koste på meg en slik ca annethvert år. Vi bruker jaggu meg mange tusen på bilsjekker i året, så hvorfor ikke litt på kroppssjekk også ;)

Skrevet

Se mitt svar til "skyer".

Jeg kommer garantert til å ta ultralydundersøkelse istedet... Har bestemt meg for å koste på meg en slik ca annethvert år. Vi bruker jaggu meg mange tusen på bilsjekker i året, så hvorfor ikke litt på kroppssjekk også ;)

Ja, det er ingen grunn til å være knuslete på akkurat dette! :-)

Ps: det ser ut til å gå bra med min mor. Hun har p.t. ikke symptomer på kreft, men lider under dette faitugue-syndromet som du kanskje har hørt om kan ramme kreftopererte.

Skrevet

Ja, det er ingen grunn til å være knuslete på akkurat dette! :-)

Ps: det ser ut til å gå bra med min mor. Hun har p.t. ikke symptomer på kreft, men lider under dette faitugue-syndromet som du kanskje har hørt om kan ramme kreftopererte.

Godt å høre at det tross alt har gått bra med moren din :)

Jeg kjenner et par brystkreftopererte som lider av fatique, ja...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...