Gå til innhold

mormor -Anne Cath Vestly

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja uffameg, men slik går det gjerne.

Om eg skal fremheve noe ved henne så blir det _stemmen_ hennes, den er noe eg den dag i dag forbinder med godhet, omsorg og trygghet.

Og rollefiguren "Kanutten" sammen med Alf Prøysen (Romeo Klive?).

Litt rart å se hun og Morten Krogvold på bilde sammen (de var/er forresten naboer) fra 2005, for det året var eg på en premiere på hans fotoutstilling "Alle Verdens Kvinner" på Hennie Ohnstad Senteret og blei stående aleine i garderoben sammen med Anne Cath Vestly.

Eg fikk en _voldsom_ trang til å spørre henne om eg kunne få lov til å gi henne en klem, men motet svikta og det angrer eg på enda...:(

Skrevet

Jeg husker Mormor og de åtte ungene fra film og TV. De første minnene er fra barnetimen i radio, hvor hun leste fra bøkene. Var det Aurora som var litt "vågal"? Hun fortalte hvor babyene kom fra!

Skrevet

Ja uffameg, men slik går det gjerne.

Om eg skal fremheve noe ved henne så blir det _stemmen_ hennes, den er noe eg den dag i dag forbinder med godhet, omsorg og trygghet.

Og rollefiguren "Kanutten" sammen med Alf Prøysen (Romeo Klive?).

Litt rart å se hun og Morten Krogvold på bilde sammen (de var/er forresten naboer) fra 2005, for det året var eg på en premiere på hans fotoutstilling "Alle Verdens Kvinner" på Hennie Ohnstad Senteret og blei stående aleine i garderoben sammen med Anne Cath Vestly.

Eg fikk en _voldsom_ trang til å spørre henne om eg kunne få lov til å gi henne en klem, men motet svikta og det angrer eg på enda...:(

Er enig med deg, stemmen hennes er bedagelig og vennlig. Så du har også sett henne ja, synd med klemmen... Husk neste gang du ønsker å gi noen en klem, så gjør det! Jeg har også en klem jeg angrer på jeg ikke gav, men det er en annen person.

Skrevet

Da blir det radio. Barnetimen for de minste om morgenen. Om knerten og lillebror.

Husker sangen:

"Mor er mor, og far er far, og du er nok deg.

Filip er storebror, og knerten, knerten det er meg."

Men nå fikk jeg jo ikke med lillebror, hm.

Skrevet

Da blir det radio. Barnetimen for de minste om morgenen. Om knerten og lillebror.

Husker sangen:

Det var noe om Lillebror først. :) Og så bytta du om rekkefølgen på Mor og Far. ;)

Skrevet

Barnetimen for de minste. Jeg husker at jeg hørte på det på morran. Og da må jeg har vært ganske liten, for jeg begynte i barnehage da jeg var 4.

Og så husker jeg at jeg likte bøkene om Guro veldig godt da jeg kunne lese bøker sjøl.

Skrevet

Det var noe om Lillebror først. :) Og så bytta du om rekkefølgen på Mor og Far. ;)

Hadde Lillebror også et navn?

Skrevet

Hadde Lillebror også et navn?

Sikkert, men det kom visst aldri fram i bøkene.

Skrevet

Joda, han het Andreas. :o)

Skrevet

Jeg husker Mormor og de åtte ungene fra film og TV. De første minnene er fra barnetimen i radio, hvor hun leste fra bøkene. Var det Aurora som var litt "vågal"? Hun fortalte hvor babyene kom fra!

Det var vel i en av bøkene om Ole Aleksander at Anne Cath forteller at Bitteliten lå inne i magen til mamman sin. :o) Det var vel i grunnen ikke noe annet enn det som kom fram i boka tror jeg, men altså nok til at det ble ramaskrik på 50-tallet.

Skrevet

Det var vel i en av bøkene om Ole Aleksander at Anne Cath forteller at Bitteliten lå inne i magen til mamman sin. :o) Det var vel i grunnen ikke noe annet enn det som kom fram i boka tror jeg, men altså nok til at det ble ramaskrik på 50-tallet.

Stemmer nok det, for jeg hørte barnetimen på 50-tallet.

Skrevet

Han het Andreas, husker jeg!

Skrevet

Så trist å lese at hun har fått Alzheimer.

Jeg fikk boka Aurora på hurtigruten ganske tidlig, og lånte etterhvert alle Aurora-bøkene på biblioteket. Siden ble det Lillebror og Knerten-bøkene - har også lest alle de for ungene mine :-)

Skrevet

Jeg må si meg enig med Geir i at det er stemmen hennes jeg vil huske henne best for. Jeg hørte henne ofte på barnetimen for de minste om morgenen før jeg begynte på skolen.

Skrevet

Jeg elsket bøkene om Lillebror og Knerten. Tror de er de beste i mine øyne.

Skrevet

Ingen bok er som Lillebror og Knerten og så glemmer jeg aldri Kanutten og Romeo Klive på tv. Lang mat, kort mat også husker jeg ikke resten

Skrevet

Husker sangen:

Lillebror er lillebror

og Knerten er jeg

Far er far og mor er mor

og du er nok deg

Philip er storebror

og Knerten, den knerten - det er meg!

Skrevet

Bokhandleren i Bessby kalte Lillebror for Andreas. Han var vel den eneste som brukte det navnet. Lillebror satt under bordet i butikken hans og leste.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...