Gå til innhold

Hva er det politiet driver med for tida?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir helt matt av retorikken til politiet for tida, og ikke minst av tiltakene de tyr til i den dårlig skjulte lønnskampen sin.

I utgangspunktet har jeg ingenting i mot at de som er i risikofylte oppdrag skal ha kompensasjon for det. Og jeg er glad for at noen vil gjøre det, for jeg kunne aldri ha tenkt meg å ta den jobben selv. Men 80% av politiet sitter tross alt på kontor og saksbehandler. Og hvordan er det de går fram i aksjonen? Bruker flygelederne til å lære strategi fra, misbruker sykelønnsordninga, sutrer og klager. Jeg blir helt svett. I Stavanger hadde 22 av helgevaktene ringt inn egenmelding kl 3 på ettermiddagen. Snakk om hån av de norske velferdsordningene.

Og argumentene om at familiene ønsker å se dem i helgene. Javel? Hvordan tror de helsevesenet har det i fhd til dem? Kjente de ikke arbeidstidsordningene før de valgte utdannelsen? Jeg har alltid unnet politiet bedre vilkår, men nå begynner jeg å bli mektig irritert på dem.

Så spørsmålet er: Bør de oppnå noe med bruk av slike virkemidler? Er ikke det med på å undergrave demokratiet? Er det ikke lovbrudd de bedriver når de misbruker sykelønnsordninga? Jeg har en politi jeg driver og diskuterer med for tida, så jeg trenger argumenter - og jeg er veldig mottakelig for argumenter om at metodene er nødvendige også! For det strever jeg inderlig for å klare å se.

Gjest staten sin skyld
Skrevet

Det er da staten som skal sørge for nok folk som kan vikariere osv. Når dette ikke blir gjort ved sykdom så viser det at det finnes for få ansatte politifolk. Det er for lite lønn og kompensasjoner.Best hadde det vært med begge deler. Flere ansatte og bedre lønn.

Skjønner godt at politiet aksonerer for tiden. Noen i staten må jo ta til vettet. I våre voldstider må vi ha nok politi til enhver tid.(samme med helsevesen selvsagt- gjelder også nok folk og lønnsnivå)

Våre folkevalgt må bruke flere penger fra den store sekken sin og ikke spare så på midlene.

Skrevet

Politiet går sine kvelds-, natte- og helgevakter slik de skal. Det er overtid de ikke ønsker.

Bemanningen er over mange år lagt opp slik at en baserer seg på at alle skal gå mye frivillig overtid. Nå ønsker de ikke detter lenger. De ønsker seg at arbeidet skal deles på så mange at de slipper all overtiden, og spesialt den som er ulovlig ift Arbeidsmiljøloven.

Skrevet

Politiet går sine kvelds-, natte- og helgevakter slik de skal. Det er overtid de ikke ønsker.

Bemanningen er over mange år lagt opp slik at en baserer seg på at alle skal gå mye frivillig overtid. Nå ønsker de ikke detter lenger. De ønsker seg at arbeidet skal deles på så mange at de slipper all overtiden, og spesialt den som er ulovlig ift Arbeidsmiljøloven.

Jeg forstår som sagt mye av årsaken til reaksjonene, både i fhd til risiko og "frivillig" overtid. Men det er metodebruken jeg ikke forstår. De undergraver jo egenmeldingssystemet, og vi risikerer å få ledere som er mye mer villige til å sette foten ned for bruk av egenmelding. Hvilket lederne kan gjøre om situasjonen påkrever det.

Gjest Jeg er ikke politi
Skrevet

Jeg skjønner veldig godt politiets reaksjon. De har ropt varsku lenge at mange forsvinner fra yrket om noe ikke blir gjort. Mange har også gått inn i andre yrker. Men har politikerne reagert? Neida de har ikke brydd seg i det hele tatt.

Jeg synes det er fullt ut forståelig at de gjør som de gjør og jeg syns at politikerne bør reagere nå. Mange saker blir henlagt p.ga manglende ressurser og det er oss vanlige borgere det går ut over.

Jeg mener at denne yrkesgruppen bør lønnes mye bedre enn både lærere og sykepleiere fordi de har et risikofyllt arbeid. Lærere og sykepleiere har det også travelt men de utsetter ikke liv og helse for jobben sin.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...