SoriaMoria Skrevet 24. november 2008 Skrevet 24. november 2008 Har en bærbar PC som er 3 år og 3 måneder gammel. Vifta bråker stadig vekk, og vi har fått diagnostisert problemet til å være et defekt kulelager. Vil dette kunne falle inn under 5-års bestemmelsen i forbrukerkjøpsloven? (Den som skal sikre oss forbrukere mot fabrikasjonsfeil osv) Eller er dette en sånn typisk "slitasjedel" som de kan påberope seg unntak for? Ny vifte kommer visstnok på 2500 eller mer. (HP) Setter pris på innspill 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 24. november 2008 Skrevet 24. november 2008 Vanlig levetid på en laptop er omkring tre år. 0 Siter
soleil Skrevet 24. november 2008 Skrevet 24. november 2008 Ville prøvd å reklamert siden delen er såpass dyr og 5 års reklamasjon tilsier at varen er ment å holde i 5 år. 0 Siter
SoriaMoria Skrevet 24. november 2008 Forfatter Skrevet 24. november 2008 Har lest en god del rundt dette med reklamasjonstid og sånt hos forbrukertvistutvalget nå ikveld - og det viser seg der at det i avgjørelse etter avgjørelse legges til grunn en brukstid på bærbare PC'er på fem år. (Forbrukerkjøpsloven) (Det er ikke vi som forbrukere som skal straffes for at produsenten har brukt deler som ikke holder mål) Jeg kommer derfor til å be om at selger utbedrer feilen for deres regning. Regner naturligvis ikke med at de kommer til å godta dette uten videre (elektronikkbransjen er tross alt kjent for å prøve å sno seg unna), men jeg har god tid til å krangle med dem om akkurat dét. Slik som pc'n er nå er det jo et spørsmål om tid før PC-vifta stopper helt og CPU og annen elektronikk overoppheter - så den er jo verdiløs for meg pr i dag. 0 Siter
Yeah_Right! Skrevet 25. november 2008 Skrevet 25. november 2008 Har lest en god del rundt dette med reklamasjonstid og sånt hos forbrukertvistutvalget nå ikveld - og det viser seg der at det i avgjørelse etter avgjørelse legges til grunn en brukstid på bærbare PC'er på fem år. (Forbrukerkjøpsloven) (Det er ikke vi som forbrukere som skal straffes for at produsenten har brukt deler som ikke holder mål) Jeg kommer derfor til å be om at selger utbedrer feilen for deres regning. Regner naturligvis ikke med at de kommer til å godta dette uten videre (elektronikkbransjen er tross alt kjent for å prøve å sno seg unna), men jeg har god tid til å krangle med dem om akkurat dét. Slik som pc'n er nå er det jo et spørsmål om tid før PC-vifta stopper helt og CPU og annen elektronikk overoppheter - så den er jo verdiløs for meg pr i dag. Det er jo bra om leverandøren tar ansvar og bytter, men det tror jeg dessverre ikke kommer til å skje. Ikke tror jeg du kommer så langt med en eventuelt klage heller - dessverre. Dersom leverandøren ikke bytter tror jeg du gjør best i og ikke utføre reparasjonen da PCen sikkert ikke er verdt stort mer enn reparasjonskostnaden. Når det er sagt hørtes det usannsynlig dyrt ut for denne delen. Hvis den prisen stemmer så er det i så fall et godt argument for ikke å kjøpe HP neste gang. Normalt skulle en slik del kostet 300-600 kr - i hvert fall hvis du hadde hatt en stasjonær... 0 Siter
SoriaMoria Skrevet 25. november 2008 Forfatter Skrevet 25. november 2008 Det er jo bra om leverandøren tar ansvar og bytter, men det tror jeg dessverre ikke kommer til å skje. Ikke tror jeg du kommer så langt med en eventuelt klage heller - dessverre. Dersom leverandøren ikke bytter tror jeg du gjør best i og ikke utføre reparasjonen da PCen sikkert ikke er verdt stort mer enn reparasjonskostnaden. Når det er sagt hørtes det usannsynlig dyrt ut for denne delen. Hvis den prisen stemmer så er det i så fall et godt argument for ikke å kjøpe HP neste gang. Normalt skulle en slik del kostet 300-600 kr - i hvert fall hvis du hadde hatt en stasjonær... Å dekke en kostnad på 2500 for dette selv, er naturligvis ikke aktuelt. Jeg er helt enig i at prisen høres søkt høy ut Og nei, neste PC det blir garantert ikke HP når de opererer med slike priser! 0 Siter
Gjest fleur80 Skrevet 26. november 2008 Skrevet 26. november 2008 Hei. Jobber i bransjen og den prisen du har fått var usannsynlig dyr. Hos oss (annet merke enn HP) ville det kostet deg max 600.- + mva. Og vi ville tatt dette som en reklamasjon. Er nok bare å reklamere, tror ikke de har så mye de skulle sagt. Men har du sjekket vifta for støv? Er det mye støv blir det ofte ulyd i vifta. Åpne opp dekselet under (Hvis vifta sitter lett tilgjengelig) og sjekk. 0 Siter
SoriaMoria Skrevet 7. desember 2008 Forfatter Skrevet 7. desember 2008 Hei. Jobber i bransjen og den prisen du har fått var usannsynlig dyr. Hos oss (annet merke enn HP) ville det kostet deg max 600.- + mva. Og vi ville tatt dette som en reklamasjon. Er nok bare å reklamere, tror ikke de har så mye de skulle sagt. Men har du sjekket vifta for støv? Er det mye støv blir det ofte ulyd i vifta. Åpne opp dekselet under (Hvis vifta sitter lett tilgjengelig) og sjekk. Takk for svaret - beklager at jeg har sett det så seint. Vi håpa i det lengste at det var støv, men kyndige datafolk kunne dessverre fortelle oss at det var defekt kulelager som var årsaken Laptopen er nå levert inn til forhandler, som har sendt den videre til HP. Blir spennende å se hva som skjer videre - jeg -forventer- faktisk at vifta byttes kostnadsfritt. Når det gjelder en sånn sinnsyk (og ufornuftig) pris er det en selvfølge at jeg forsøker å få dem til å ta det som reklamasjon. Som du og flere andre har nevt: på andre merker ville prisen vært en brøkdel.... Hadde det vært snakk om en 6-700 kroner hadde jeg sikkert bare fått det gjort utenom reklamasjonsretten og betalt av egen lomme- for å få det ut av verden... 0 Siter
SoriaMoria Skrevet 18. desember 2008 Forfatter Skrevet 18. desember 2008 Har hentet den bærbare i dag - vifta ble byttet som reklamasjonssak 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.