Gå til innhold

Droppe en operasjon fordi man vil være sykmeldt?

Anbefalte innlegg

Gjest ikke helt greit..
Skrevet

En person jeg kjenner jobber i en bransje som opplever seriøse problemer for tiden. Det er permitteringer og oppsigelser over en lav sko. Personen ble sykmeldt en stund før permitteringene startet, og ventet på en operasjon.

Så kom en telefon om at h*n kunne bli operert denne uka, de hadde fått en avlysning. Personen sa at det ikke passet, og blir altså stående i ny ventekø på operasjon.

På grunn av nedgangstidene og økonomiske grunner ønsker denne personen å stå så lenge som mulig i kø og være sykmeldt. Det er (foreløpig) bare en operasjon som er takket nei til, så for såvidt er ikke dette noen veldig stor sak akkurat.

Men personen var såå fornøyd med seg selv, og nærmest "hoverte" over sin "hell i uhell-situasjon". Følte seg skikkelig lur som hadde takket nei. Og "alle" hadde visst sagt at det beste som kunne skje var om h*n "holdt seg" sykmeldt så lenge som mulig.

Uansett, så er denne personen sykmeldt av en grunn, og er sykmeldt frem til operasjonen og vel så det. Operasjonen skal jo gjennomføres før eller siden. MEN - h*n kunne jo blitt raskere frisk, om h*n hadde takket ja til operasjonen, og sånn sett "snylter" h*n vel litt på systemet? Eller spekulerer..

Vet ikke hva jeg hadde gjort i samme situasjon men...

Jeg skjønner jo de økonomiske "motivene" (som er det eneste h*n begrunner avslaget i), men de moralske/etiske?

Er det bare jeg som reagerer litt på dette?

Gjest min mening her
Skrevet

Tror de fleste som har en viss arbeidsmoral syns dette er etisk feil. Jeg syns det er feil. Tror jeg ikke hadde hatt samvittighet til det selv. Men tatt i betraktning at personen risikerer å gå over til dagpenger (66 % av inntekten) så er det litt forståelig, selv om det ikke er legitimt.

Skrevet

Da har man ikke vondt nok, og burde ikke vært sykemeldt i utgangspunktet!

Drittsekker, kaller man slike!

Gjest ikke helt greit..
Skrevet

Da har man ikke vondt nok, og burde ikke vært sykemeldt i utgangspunktet!

Drittsekker, kaller man slike!

Jo, vondt er det garantert! Og helt klart en fordel for denne personen å være sykmeldt frem til operasjonen. Har selv sett at det er store smerter - og jobben bidro til at det var nærmest uutholdelig. Nå som h*n er sykmeldt er det helt klart bedre (iom. at belastningen fra jobb er borte).

Men når muligheten til å bli frisk fortere er til stede, og h*n dropper den, så syns jeg det er litt sleipt.. Selv om jeg skjønner "knipa" h*n er i...

Gjest ikke helt greit..
Skrevet

Tror de fleste som har en viss arbeidsmoral syns dette er etisk feil. Jeg syns det er feil. Tror jeg ikke hadde hatt samvittighet til det selv. Men tatt i betraktning at personen risikerer å gå over til dagpenger (66 % av inntekten) så er det litt forståelig, selv om det ikke er legitimt.

Ja, det er det jeg også syns... :)

Gjest ChiengMai
Skrevet

En ting er i alle fall sikkert, og det er at et år går fort. Når dette året er omme må vedkommende over på rehab eller attføring med de økonomiske forandringene som følger med dette. Mulig vedkommende tror hun er lur nå, men før eller sida blir det kanskje stilt spørsmål ved at hun utsetter en operasjon som trengs for å bli frisk, og da kan fort retten til sykepenger forsvinne.

Skrevet

En ting er i alle fall sikkert, og det er at et år går fort. Når dette året er omme må vedkommende over på rehab eller attføring med de økonomiske forandringene som følger med dette. Mulig vedkommende tror hun er lur nå, men før eller sida blir det kanskje stilt spørsmål ved at hun utsetter en operasjon som trengs for å bli frisk, og da kan fort retten til sykepenger forsvinne.

For ikke å snakke om at man kan bli oppsagt pga innskrenkninger selv om man er sykemeldt.

Skrevet

Vedkommende kan jo sannelig ikke ha mye problemer i det daglige av det som gjør at h*n trenger en operasjon!

Jeg skjønner at vedkommende trenger penger, men jeg håper egentlig at det blir virkelig lenge før h*n får tilbud om operasjon igjen.... Etter 12 mnd kan man vel ikke være sykemeldt lengre nemlig. Det der er skikkelig forkastelig gjort.

Skrevet

Det var litt sleipt ja, sånn litt på kanten... Samtidig kan jeg forstå det litt.

Men - dette med å utsette en operasjon fordi det ikke passer - mener dere at det stort sett alltid er en ugrei ting å gjøre?

Jeg skulle ha en operasjon for noen år siden (planlagt, ikke akutt), og fikk innkalling. Jeg snakket med sjefen min og vi ble enige om å spørre om å få den noen måneder seinere, fordi det var veldig hektisk på jobben på det tidspunktet den første innkallingen var. Jeg fikk utsattt det, og tok operasjonen på høste i stedet for våren. 5 uker sykemelding.

Nå skal jeg igjen ha en planlagt operasjon. Fikk innkalling forrige uke, om operasjon i dag faktisk - bare en uke varsling. Det passet veldig dårlig (forventet 2-3 ukers sykemelding), og jeg har spurt om å utsette det til etter nyttår. Venter nå på ny innkalling.

Er det noe galt i dette?

Skrevet

Det var litt sleipt ja, sånn litt på kanten... Samtidig kan jeg forstå det litt.

Men - dette med å utsette en operasjon fordi det ikke passer - mener dere at det stort sett alltid er en ugrei ting å gjøre?

Jeg skulle ha en operasjon for noen år siden (planlagt, ikke akutt), og fikk innkalling. Jeg snakket med sjefen min og vi ble enige om å spørre om å få den noen måneder seinere, fordi det var veldig hektisk på jobben på det tidspunktet den første innkallingen var. Jeg fikk utsattt det, og tok operasjonen på høste i stedet for våren. 5 uker sykemelding.

Nå skal jeg igjen ha en planlagt operasjon. Fikk innkalling forrige uke, om operasjon i dag faktisk - bare en uke varsling. Det passet veldig dårlig (forventet 2-3 ukers sykemelding), og jeg har spurt om å utsette det til etter nyttår. Venter nå på ny innkalling.

Er det noe galt i dette?

Nei. Du gjør det ikke for å dra ut en sykemelding, du gjør det for å ta hensyn til jobben.

Kanskje litt i overkant mye hensyn, tenker jeg, men det avhenger jo av om du har plager og må ha vondt/ubehag lengre.

Det er uansett ikke samme sak som trådstarter beskriver.

Skrevet

Jeg synes ikke det er greit i det hele tatt. Vi har forskjellige ordninger i Norge som skal dekke mennesker i mange forskjellige situasjoner. Er man syk får man sykepenger, men er man arbeidsledig så må man leve på arbeidsledighettrygd. Slik er det.

Ordningene er forøvrig fantastisk gode i forhold til andre land, selv om man må leve på 66 % av inntekten en periode.

Jeg hadde nok ikke gjort noe med en slik situasjon i min omgangskrets, men jeg hadde vært mektig skuffet over den som gjorde noe slikt. Norges system er basert på at man yter hva man kan, når man kan.

Skrevet

Nei. Du gjør det ikke for å dra ut en sykemelding, du gjør det for å ta hensyn til jobben.

Kanskje litt i overkant mye hensyn, tenker jeg, men det avhenger jo av om du har plager og må ha vondt/ubehag lengre.

Det er uansett ikke samme sak som trådstarter beskriver.

Jeg ble kameratslig ledd av i en vennegjeng da jeg fortalte at jeg måtte "planlegge" litt mer det å være sykemeldt i 3 uker - og at jeg hadde bedt om utsettelse.

Følte meg litt teit - litt sånn at jeg liksom "shopper" operasjoner som det passer meg. Det var jo ikke slik ment - men så lenge jeg KAN være med å påvirke når ejg skal være sykemeldt, er jo det greit for alle påarter vel - både på hjemmeplan og på jobb.

Hadd jeg tatt maksimalt hensyn til jobben, hadde jeg spurt om å bli operert rett før jul, slik at noe av rekonvalesenstiden ville komme i juleferien, men jeg ønsker ikke å få "ødelagt" juleferien på den måten, når jeg kan styre det noe selv. Så i jula skal jeg gå masse på ski, og renne masse slalåm - for så å ta det med ro i 3 uker etterpå :-)

Skrevet

Selvfølgelig er dette forkastelig og galt og ville neppe blitt godtatt av NAV hvis de fikk vite om det. Håper vedkommende mister jobben. ;)

Gjest firepile
Skrevet

Jo, vondt er det garantert! Og helt klart en fordel for denne personen å være sykmeldt frem til operasjonen. Har selv sett at det er store smerter - og jobben bidro til at det var nærmest uutholdelig. Nå som h*n er sykmeldt er det helt klart bedre (iom. at belastningen fra jobb er borte).

Men når muligheten til å bli frisk fortere er til stede, og h*n dropper den, så syns jeg det er litt sleipt.. Selv om jeg skjønner "knipa" h*n er i...

Det er ikke "litt" sleipt. Det er umoralsk.

Gjest best wishes
Skrevet

Jeg tenker at denne personen kan ikke ha så store fysiske problemer , som takker nei til en operasjon. Har selv vært alvorlig syk og stått i flere måneders operasjonskø. Var så dårlig at jeg vurderte å betale meg ut av køen. Sorry, men denne personen får ikke mye forståelse fra meg.

Gjest obladioblada
Skrevet

Jeg tenker at denne personen kan ikke ha så store fysiske problemer , som takker nei til en operasjon. Har selv vært alvorlig syk og stått i flere måneders operasjonskø. Var så dårlig at jeg vurderte å betale meg ut av køen. Sorry, men denne personen får ikke mye forståelse fra meg.

Det må jo være bra for de andre som står i kø, så de får rykke fram foran denne personen.

tzatziki1365380058
Skrevet

Dersom personen får alvorlige problemer med økonomien dersom han blir friskmeldt og dermed permittert, så skjønner jeg ham godt. Det kan til og med være rasjonelt - det å være arbeidsledig kan føre til sykdom i seg selv, og økonomiske problemer i tillegg, gjør det omtrent garantert. Så totalt sett kan det hende det er like fornuftig for samfunnet at personen forblir sykemeldt pga dette, i stedet for å ende opp med en haug andre plager fordi han mister jobben i nedgangstider.

Synes ikke det er moralsk riktig å gjøre. Men jeg har vært arbeidsledig og jeg har hatt alvorlige økonomiske problemer, og jeg ville gjort det meste for å unngått det igjen. Jeg ble syk av det, og det er jeg ikke alene om. Og jeg synes man skal vokte seg vel for å dømme denne personen uten å ha vært i samme situasjon.

Det stiller seg annerledes dersom personen lett kan finne seg noe annet å gjøre selv om han skulle bli permittert eller sagt opp, men det forutsetter jeg at ikke er tilfellet.

Gjest ikke helt greit..
Skrevet

Dersom personen får alvorlige problemer med økonomien dersom han blir friskmeldt og dermed permittert, så skjønner jeg ham godt. Det kan til og med være rasjonelt - det å være arbeidsledig kan føre til sykdom i seg selv, og økonomiske problemer i tillegg, gjør det omtrent garantert. Så totalt sett kan det hende det er like fornuftig for samfunnet at personen forblir sykemeldt pga dette, i stedet for å ende opp med en haug andre plager fordi han mister jobben i nedgangstider.

Synes ikke det er moralsk riktig å gjøre. Men jeg har vært arbeidsledig og jeg har hatt alvorlige økonomiske problemer, og jeg ville gjort det meste for å unngått det igjen. Jeg ble syk av det, og det er jeg ikke alene om. Og jeg synes man skal vokte seg vel for å dømme denne personen uten å ha vært i samme situasjon.

Det stiller seg annerledes dersom personen lett kan finne seg noe annet å gjøre selv om han skulle bli permittert eller sagt opp, men det forutsetter jeg at ikke er tilfellet.

H*n kan nok ikke veldig enkelt finne seg en ny jobb sånn uten videre, det er sant..

Nå skal det sies at jeg tror nok at denne personen HAR mulighet til å leve på 66% av sin ordinære lônn (permitteringslônn). H*n lever et forholdsvis enkelt liv, og har bare seg selv å tenke på. Men slôser på andre områder - feks personlig "luksus". Altså ting man absolutt kan unnvære. Det ville ikke vært veldig krisepreget å kutte ut dette. H*n har planer om en stor reise, og vil ikke at dette skal gå ut over planene...

Så JEG syns det ikke er helt greit..

H*n ble ganske sur og overrasket da jeg nôlte med å gi mine klapp på skulderen, og "jublet" for det smarte valget... Og syns jeg overdrev. Ingen ANDRE hadde jo sagt annet enn at dette var smart, og "fortsett sånn så lenge du kan".

Jeg skjônner det som sagt på en måte, men hadde skjônt det bedre om det var snakk om en person som hadde flere munner å mette, dyrt huslån osv. Men det er det ikke snakk om her..

Gjest ikke helt greit..
Skrevet

Er det noe galt i dette?

nei, jeg syns ikke din situasjon er det samme som h*n jeg kjenner. Du utsetter ikke operasjonen av ôkonomiske motiv, men tilpasser det slik at det passer best i hverdagen din og jobben. Syns ikke det er noe galt i det.

Denne personen skal gjennom en (forhåpentligvis) engangsoperasjon. H*n uttalte selv flere ganger at h*n så på dette som en "forlengelse av sommerferien"!! H*n har ingen dårlig samvittighet eller moralske skrupler ved dette, for h*n har "gjort sin skjerv tidligere"....

Så lenge det ikke er slik DU tenker, så har jeg overhodet ingen problemer med din måte å lôse din situasjon på. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...