Gå til innhold

Halv skatt i desember?

Gjest det var jo kjedelig

Anbefalte innlegg

Gjest det var jo kjedelig
Skrevet

Vi får imorgen lønn for november (får det alltid siste dagen i måneden eller før helgen). Jeg ser at vi har blitt trukket vanlig skatt og ikke halv skatt - er det fordi det er lønnen for november og ikke for desember? Det betyr da at vi får utbetalt lønn med halv skatt 31.desember. Da faller jo vitsen litt bort med denne halv skatt ordningen da julegavene osv kjøpes jo før jul.

Skrevet

Dere får ikke desemberlønnen tidligere enn de andre månedene, da? Det er vanlig mange steder at det er annerledes lønnskjøringer i desember og den måneden feriepengene utbetales.

Mannen min får lønn 15., og der kom "juleutbetalingen" med halv skatt 15. desember i maaange år. Men nå en eller annen gang etter 2000, ble det forandret til 15. november. Folk syntes det ble for sent å få den "bare" 9 dager før jul.

Skrevet

Det er ikke meningen at du skal kjøpe julegaver for dem, du skal betale alle regningene i januar ;) Da du allerede har brukt for mye før jul og ikke har penger til dem :)

Nei, men seriøst får dere ikke desember-lønnen tidligere enn 31 da? Jeg får lønning den 15 i desember jeg.

AneM1365380603
Skrevet

Det var litt spesielt. Her får vi halv skatt i november. De som får det i desember får lønna utbetalt rundt den 15.

Gjest høstløv
Skrevet

Lønningskontoret har beregnet skatten riktig.

I Skattedirektoratets arbeidsgiverhefter nr 1, side 23 §17, står det:

"5. Skattepliktige med månedslønn skal være fritatt for forskuddstrekk i lønn eller godtgjørelse for første halvdel av desember måned. Dersom desember lønnen ikke forfaller til utbetaling før i neste trekkår, gjelder fritakingen lønn eller godtgjørelse for siste halvdel av november måned."

Gjest firepile
Skrevet

Du får handle på kreditt, så betaler du i januar.

Skrevet

Vi har lønningsdag den 12. og får halv skatt i desember.

Kjæresten har lønningsdag den 25. (?) og fikk halv skatt nå i november, så det vareirer nok fra arbeidsplass til arbeidsplass.

Gjest Halv skatt
Skrevet

Vet dere at en betalere egentlig ikke halv skatt for desember? skatteetaten er neppe så grei med det norske folk. Utregninga av hva du skal betalei skatt er beregnet for hele året, der de har tatt med at det trekkes halv skatt i desember.

Noen tror faktisk at vi er så heldig å få halv skatt i desember, men det er du allerede trukket for gjennom hele året.

Skrevet

Vet dere at en betalere egentlig ikke halv skatt for desember? skatteetaten er neppe så grei med det norske folk. Utregninga av hva du skal betalei skatt er beregnet for hele året, der de har tatt med at det trekkes halv skatt i desember.

Noen tror faktisk at vi er så heldig å få halv skatt i desember, men det er du allerede trukket for gjennom hele året.

Takk for at du ødela den julegleden hehehe. Dette vet vi vel det er akkurat det samme med de såkalte feriepengene.

Gjest Halv skatt
Skrevet

Takk for at du ødela den julegleden hehehe. Dette vet vi vel det er akkurat det samme med de såkalte feriepengene.

He he, det er faktisk ikke alle som tenker på dette.

Skrevet

Tenker i grunnen sjelden eller aldri på det jeg heller, men vet at det er sånn ;)

Gjest firepile
Skrevet

I så fall burde man be om å få lønn for hele året utbetalt i desember;)

Skrevet

Alle vet jo at det er sånn. :o) Selv betaler jeg såpass lite skatt at det ikke utgjør så veldig mye og det er på sett og vis litt surt.

Gjest høstløv
Skrevet

Alle vet jo at det er sånn. :o) Selv betaler jeg såpass lite skatt at det ikke utgjør så veldig mye og det er på sett og vis litt surt.

Du kan jo bare betale mer skatt frivillig, hvis du synes at det er surt å betale så lite.

Jeg tror at det er første personen, jeg har "truffet" som er misfornøyd med å betale lite i skatt.

sort som natta
Skrevet

Du kan jo bare betale mer skatt frivillig, hvis du synes at det er surt å betale så lite.

Jeg tror at det er første personen, jeg har "truffet" som er misfornøyd med å betale lite i skatt.

var vel sikkert ikke helt sånn ment,da men... komisk tanke,insistrere på å betale mer i skatt:P

Skrevet

Jeg er ikke snurt over å betale lite i skatt, men jeg skulle gjerne hatt mer å kjøpe julegaver for. :o)

Skrevet

var vel sikkert ikke helt sånn ment,da men... komisk tanke,insistrere på å betale mer i skatt:P

Jeg vil ikke betale mer i skatt, men jeg vil ha mer penger til julegaver! :-D

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg er ikke snurt over å betale lite i skatt, men jeg skulle gjerne hatt mer å kjøpe julegaver for. :o)

Da kan du jo spare opp i løpet av året, i stedet for å betale mer skatt. :-)

Skrevet

Da kan du jo spare opp i løpet av året, i stedet for å betale mer skatt. :-)

Ideelt sett burde man det gitt... Men gjør man det? Nja...

Skrevet

I en tidligere jobb var lønningsdagen den 12., og da fikk vi halvt skattetrekk i desember. Nå er lønningsdagen den 20., og da får vi halvt skattetrekk i november.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...