Gjest Datter til ei i luksusfellen? Skrevet 28. november 2008 Skrevet 28. november 2008 Ved en tilfeldighet fikk jeg se et bekreftelsesbrev fra lokalbanken til min mor der det sto at hun hadde fått utvidet beløpsgrensen på sitt MasterCard til 125.000 kr. Det er ca 4,5 ganger hennes månedsinntekt. Burde jeg være bekymret? Jeg synes beløpet er skyhøyt. Vi har blitt rammet av finanskrisen det siste halvåret og hatt en ganske anstrengt økonomi, samtidig med mange uforutsette utgifter. Vi har hjulpet hverandre til å få unna regninger, men nå mistenker jeg at hun innerst inne ikke er villig til å endre på forbruket sitt. Det går i innkjøp av klær, og bruk av uforholdsvis mye penger på alkohol, og nå snakker hun om å dra til syden. Det har vi ikke råd til. Hun snakket om å refinansiere på huset som vi eier i lag, for å kunne ha litt ekstra til forbruk, samt et oppussingsprosjekt. Bør jeg være bekymret? Er det virkelig normalt å få 125.000 kr i kreditt på MasterCard? Vet hun har det slik at hun allerede har brukt opp lønna si, slik at når lønna kommer, så fylles det kun opp til saldo på 0 kr. Selv har jeg kun 20.000 kr tilgjengelig på MasterCard. Synes det er nok, og bruker det kun når det er noe jeg absolutt trenger og bruker ikke mer enn 2-3 mnd på å betale det ned. 0 Siter
mrxx Skrevet 28. november 2008 Skrevet 28. november 2008 Ut i fra det du sier her, så hadde ikke jeg vært bare bekymret, men svært bekymret. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 28. november 2008 Skrevet 28. november 2008 Ut i fra det du sier her, så hadde ikke jeg vært bare bekymret, men svært bekymret. Det var min tanke også. 0 Siter
Dorthe Skrevet 28. november 2008 Skrevet 28. november 2008 Har du egentlig noe med det da? Jeg hadde blitt forbannet hvis ungene hadde blandet seg inn i økonomien min og det hadde dattera mi blitt også selv om jeg har lånt henne penger når hun har vært i knipe. 0 Siter
Gjest Datter til ei i luksusfellen? Skrevet 28. november 2008 Skrevet 28. november 2008 Ut i fra det du sier her, så hadde ikke jeg vært bare bekymret, men svært bekymret. Huff... det er ikke normalt med 125.000 kr i kredittgrense på MasterCardet altså? Vet jo ikke om hun faktisk har tenkt å bruke alle disse pengene, men jeg har en mistanke siden hun plutselig snakker om syden... 0 Siter
Gjest Datter til ei i luksusfellen? Skrevet 28. november 2008 Skrevet 28. november 2008 Har du egentlig noe med det da? Jeg hadde blitt forbannet hvis ungene hadde blandet seg inn i økonomien min og det hadde dattera mi blitt også selv om jeg har lånt henne penger når hun har vært i knipe. Dorthe. Til en viss grad har jeg noe med det, fordi vi eier et hus i lag og har en del felles ang. det økonomiske. Er mest av alt redd for at hun setter huset over styr, og det vil jo faktisk bli mitt problem om hun kjører seg konkurs. Unner henne sydentur, alkohol, festing og mange nye klær, men mistenker at hun bruker dette som en virkelighetsflukt. Det var ikke meningen at jeg skulle se brevet, men det lå tilfeldigvis på bordet. 0 Siter
Gjest VKF Skrevet 28. november 2008 Skrevet 28. november 2008 Har du egentlig noe med det da? Jeg hadde blitt forbannet hvis ungene hadde blandet seg inn i økonomien min og det hadde dattera mi blitt også selv om jeg har lånt henne penger når hun har vært i knipe. Hvis du låner henne penger når hun er i knipe synes jeg det må være helt greit å gi henne noen formaninger og forhøre seg litt om hva pengene går til. 0 Siter
Dorthe Skrevet 28. november 2008 Skrevet 28. november 2008 Dorthe. Til en viss grad har jeg noe med det, fordi vi eier et hus i lag og har en del felles ang. det økonomiske. Er mest av alt redd for at hun setter huset over styr, og det vil jo faktisk bli mitt problem om hun kjører seg konkurs. Unner henne sydentur, alkohol, festing og mange nye klær, men mistenker at hun bruker dette som en virkelighetsflukt. Det var ikke meningen at jeg skulle se brevet, men det lå tilfeldigvis på bordet. OK, da er du i en spesiell situasjon og er avhengig av at mora di ikke går konkurs ) 0 Siter
Åsemor Skrevet 28. november 2008 Skrevet 28. november 2008 Har du egentlig noe med det da? Jeg hadde blitt forbannet hvis ungene hadde blandet seg inn i økonomien min og det hadde dattera mi blitt også selv om jeg har lånt henne penger når hun har vært i knipe. Jøss, er det gærent å bry seg når en av ens nærmeste kjører seg selv på dunken? 0 Siter
Dorthe Skrevet 28. november 2008 Skrevet 28. november 2008 Hvis du låner henne penger når hun er i knipe synes jeg det må være helt greit å gi henne noen formaninger og forhøre seg litt om hva pengene går til. Hun forteller alltid hva hun skal bruke pengene til uten at jeg spør. Hun er 23 og jeg står ikke ansvarlig for verken henne eller broren hennes lenger. Om hun vil låne for å dra på ferie så vet jeg alltid at jeg får det tilbake for hun vet at hun låner reserven min. Så jeg formaner ikke. Det sluttet jeg med når hun flyttet hjemmenifra ;o) 0 Siter
Dorthe Skrevet 28. november 2008 Skrevet 28. november 2008 Jøss, er det gærent å bry seg når en av ens nærmeste kjører seg selv på dunken? Mora og faren min brukte masse penger på sine eldre dager og kjørte seg ikke i grøfta. De brukte alle pengene sine på å dra på ferie og kose seg. Hva hadde du sagt hvis mora di fikk dilla hvis du kjøpte noe på avbetaling eller et klesplagg hun synes var for dyrt. 0 Siter
Gjest VKF Skrevet 28. november 2008 Skrevet 28. november 2008 Hun forteller alltid hva hun skal bruke pengene til uten at jeg spør. Hun er 23 og jeg står ikke ansvarlig for verken henne eller broren hennes lenger. Om hun vil låne for å dra på ferie så vet jeg alltid at jeg får det tilbake for hun vet at hun låner reserven min. Så jeg formaner ikke. Det sluttet jeg med når hun flyttet hjemmenifra ;o) Ok, da er hun så ansvarlig at det ikke finnes grunn for å gi noen formaninger:-) Jeg tenkte bare at i tilfeller der det finnes grunner for det, må det være greit. 0 Siter
Dorthe Skrevet 28. november 2008 Skrevet 28. november 2008 Ok, da er hun så ansvarlig at det ikke finnes grunn for å gi noen formaninger:-) Jeg tenkte bare at i tilfeller der det finnes grunner for det, må det være greit. Det er ikke greit uansett. Bare les på dol hvordan de unge er forbannet på foreldrene sine som bryr seg med alt ;o) 0 Siter
laban Skrevet 28. november 2008 Skrevet 28. november 2008 125 000 er jo ikke all verden i gjeld / kreditt, men helt vilt hvis det er til forbruk som ikke gir varige verdier. Slike kort skal ikke brukes til å skyve utgiftene planløst inn i framtiden. Jeg hadde ikke villet dele boligfinansiering med en jeg ikke stolte på. 0 Siter
Åsemor Skrevet 28. november 2008 Skrevet 28. november 2008 Mora og faren min brukte masse penger på sine eldre dager og kjørte seg ikke i grøfta. De brukte alle pengene sine på å dra på ferie og kose seg. Hva hadde du sagt hvis mora di fikk dilla hvis du kjøpte noe på avbetaling eller et klesplagg hun synes var for dyrt. Jeg hadde vært glad for at hun fortsatt brydde seg om meg selv om jeg har flyttet ut og er voksen. 0 Siter
Gjest VKF Skrevet 28. november 2008 Skrevet 28. november 2008 Det er ikke greit uansett. Bare les på dol hvordan de unge er forbannet på foreldrene sine som bryr seg med alt ;o) Jeg er vel ikke helt enig med deg jeg. Det er ikke lett å se familiemedlemmer gå til grunne pga. rot og surr. Hvis man da stadig klager over dårlig råd og det også går ut over en selv, synes jeg det må være lov å blande seg. I trådstarters tilfelle ville jeg forsøkt å få en oversikt. Ut i fra det hun skriver, så høres det ut som mora drikker og ikke har styring. 0 Siter
morsan Skrevet 28. november 2008 Skrevet 28. november 2008 Jeg hadde vært glad for at hun fortsatt brydde seg om meg selv om jeg har flyttet ut og er voksen. Jeg også, men jeg regner med at min oppfatning skyldes min erfaring med _måten_ min mor har vist omsorg og brydd seg på. Jeg skjønner at enkelte har andre erfaringer og derfor regarer annerledes. Min mor jobbet forresten i bank, så etter at jeg flytta hjemmefra for å studere kunne hun fortsatt følge med på om jeg hadde mye eller lite penger på kontoen, og det hendte seg at jeg fikk en telefon der hun sa at hun hadde satt inn penger på kontoen min så jeg skulle ha til mat;-) 0 Siter
Dorthe Skrevet 28. november 2008 Skrevet 28. november 2008 Jeg hadde vært glad for at hun fortsatt brydde seg om meg selv om jeg har flyttet ut og er voksen. Det har ikke noe med å bry seg om hverandre eller ikke det da? Er ikke du ferdig oppdratt da og vet hva som er rett og feil ;o) Mine er ferdig oppdratte de, nå er vi ferdig med det stadiumet, nå oppdrar jeg bare minstemann. 0 Siter
Lillemus Skrevet 28. november 2008 Skrevet 28. november 2008 Jeg også, men jeg regner med at min oppfatning skyldes min erfaring med _måten_ min mor har vist omsorg og brydd seg på. Jeg skjønner at enkelte har andre erfaringer og derfor regarer annerledes. Min mor jobbet forresten i bank, så etter at jeg flytta hjemmefra for å studere kunne hun fortsatt følge med på om jeg hadde mye eller lite penger på kontoen, og det hendte seg at jeg fikk en telefon der hun sa at hun hadde satt inn penger på kontoen min så jeg skulle ha til mat;-) Hadde mora mi fulgt med på bankkontoen min hadde jeg byttet bank. 0 Siter
Gjest VKF Skrevet 28. november 2008 Skrevet 28. november 2008 Det har ikke noe med å bry seg om hverandre eller ikke det da? Er ikke du ferdig oppdratt da og vet hva som er rett og feil ;o) Mine er ferdig oppdratte de, nå er vi ferdig med det stadiumet, nå oppdrar jeg bare minstemann. Enig med deg til et viss punkt. Men hvis noen i familien har store problemer og er helt ute å kjøre, synes jeg det må være lov å bry seg. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.