Gå til innhold

Bekymret for mors pengebruk

Gjest Datter til ei i luksusfellen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde mora mi fulgt med på bankkontoen min hadde jeg byttet bank.

Det er forskjell på mødre:-)

(og sikkert forskjell på døtre også *hø hø*)

Skrevet

Jeg er vel ikke helt enig med deg jeg. Det er ikke lett å se familiemedlemmer gå til grunne pga. rot og surr. Hvis man da stadig klager over dårlig råd og det også går ut over en selv, synes jeg det må være lov å blande seg.

I trådstarters tilfelle ville jeg forsøkt å få en oversikt.

Ut i fra det hun skriver, så høres det ut som mora drikker og ikke har styring.

Bare hvis de spurte om hjelp. Men jeg hadde gladelig hjulpet dem og det vet de og kommer hvis de trenger hjelp. Nå tjener dattera mi tre ganger mer enn jeg har da, så hva tror du hun hadde sagt hvis jeg begynte å bry meg om pengene hennes og att på til ville ha oversikten og bestemme over hennes penger.

Skrevet

Det er forskjell på mødre:-)

(og sikkert forskjell på døtre også *hø hø*)

Uansett hvem det var - om jeg visste at noen jeg kjente jobbet i banken "min" og pleide å sjekke kontoen min så hadde jeg byttet bank.

Skrevet

Hadde mora mi fulgt med på bankkontoen min hadde jeg byttet bank.

Det hadde jeg og. Jeg synes jeg hører maset hennes om at jeg prioriterte feil, hun tjente 20 000 og jeg hadde 4000 og to unger. Sånn skal ikke jeg bli altså

Gjest Datter til ei i luksusfellen?
Skrevet

125 000 er jo ikke all verden i gjeld / kreditt, men helt vilt hvis det er til forbruk som ikke gir varige verdier. Slike kort skal ikke brukes til å skyve utgiftene planløst inn i framtiden.

Jeg hadde ikke villet dele boligfinansiering med en jeg ikke stolte på.

Laban. Ja, dette er forbrukslån, kreditt. Jeg har ikke oversikt over hvor mye hun har brukt av dette fra før, men regner med det må være en del siden hun har bedt om utvidelse av kreditten.

Forøvrig har vi boliglån på ca 2 mill og billån.

Skrevet

Jeg også, men jeg regner med at min oppfatning skyldes min erfaring med _måten_ min mor har vist omsorg og brydd seg på. Jeg skjønner at enkelte har andre erfaringer og derfor regarer annerledes.

Min mor jobbet forresten i bank, så etter at jeg flytta hjemmefra for å studere kunne hun fortsatt følge med på om jeg hadde mye eller lite penger på kontoen, og det hendte seg at jeg fikk en telefon der hun sa at hun hadde satt inn penger på kontoen min så jeg skulle ha til mat;-)

Jeg leide min første leilighet av det firmaet som faren min jobbet i. Trodde i mange år at jeg hadde vært en ganske flink og ryddig ung pike som betalte sin husleie når man skulle, men kontorsjefen som jobbet sammen med faren min fortalte mange år senere, at han hadde fått i oppdrag av min far å passe på at jeg betalte husleien min. I følge kontorsjefen hadde visstnok mine innbetalinger fra tid til annen vært såpass ustabile at min far hadde sørget for at utestående husleier ble trukke fra hans konto hvis det gikk altfor lang tid...*s*

Egentlig ganske ok at man ikke husker alle sine tabber altfor tydelig!

Skrevet

Jeg leide min første leilighet av det firmaet som faren min jobbet i. Trodde i mange år at jeg hadde vært en ganske flink og ryddig ung pike som betalte sin husleie når man skulle, men kontorsjefen som jobbet sammen med faren min fortalte mange år senere, at han hadde fått i oppdrag av min far å passe på at jeg betalte husleien min. I følge kontorsjefen hadde visstnok mine innbetalinger fra tid til annen vært såpass ustabile at min far hadde sørget for at utestående husleier ble trukke fra hans konto hvis det gikk altfor lang tid...*s*

Egentlig ganske ok at man ikke husker alle sine tabber altfor tydelig!

;-)

Skrevet

Jeg er enig med Dorthe i at utgangspunktet bør være at din mor får forvalte sin økonomi som hun selv finner best uten innblanding fra deg. Men det at dere eier bolig sammen, gjør jo ting vanskeligere.

Kan det være et alternativ å dele huset opp i to seksjoner, slik at dere står økonomisk ansvarlig for hver deres del?

Såfremt du ikke tror at din mor er syk og ikke i stand til å ta ansvar for seg selv, så synes jeg ikke du har noe med detaljene rundt hva hun bruker penger på og ikke. Tror imidlertid ikke jeg ville ha lånt henne penger i en såpass usikker situasjon.

Skrevet

Uansett hvem det var - om jeg visste at noen jeg kjente jobbet i banken "min" og pleide å sjekke kontoen min så hadde jeg byttet bank.

Jeg har mange kjentfolk i banken min. Det er min lokalbank fra der jeg bodde for godt over 20 år siden.

Det er så deilig å ha det slik. Jeg kan bare å ringe og snakke med en av dem og de fikser alt over telefonen.

Skrevet

Jeg har mange kjentfolk i banken min. Det er min lokalbank fra der jeg bodde for godt over 20 år siden.

Det er så deilig å ha det slik. Jeg kan bare å ringe og snakke med en av dem og de fikser alt over telefonen.

Slik har jeg det også:-)

Skrevet

Det har ikke noe med å bry seg om hverandre eller ikke det da? Er ikke du ferdig oppdratt da og vet hva som er rett og feil ;o) Mine er ferdig oppdratte de, nå er vi ferdig med det stadiumet, nå oppdrar jeg bare minstemann.

Jo, jeg er jo det, og hun bryr seg overhodet ikke med det, siden jeg har full kontroll og ingen problemer. Det er jo snakk om hvis jeg hadde begynt å gjøre skikkelig teite ting og vært på vei til personlig konkurs, da kunne jeg vel ikke vært ordentlig oppdratt, hvis jeg hadde trodd at det var greit å handle på kreditt hvis jeg ikke hadde penger til å betale like etterpå. ;)

Gjest Been there done that
Skrevet

Slike lån er lette å få, men et helsike å betale tilbake. Man tar gjerne opp litt mer enn det man trenger, også bruker man mer enn man hadde tenkt. Og angrer etterpå, hvor dum man har vært.

Du får ta en prat med henne om luksusfellen eks hvor lett det er å ta opp og hvor bittert det er å bli kvitt. Har hun ikke råd til å dra til syden med den økonomien hun har?

Skrevet

Det er IKKE vanlig nei, å få en så høy kreditt. Kredittlån er jo et helsikes dyrt lån med langt høyere rente enn andre lån. Hun høres ut som hun har et problem ja. Det første du bør gjøre er å ta en alvorsprat med henne og be henne søke økonomisk rådgivning. Dersom du selv eier en bolig sammen med henne, bør du snarest dra til banken og be om en ordning der dere står ansvarlig for hver deres del av lånet. Søk selv en økonomisk rådgiver evt advokat for dette.

Hvordan er det dere eier boligen sammen forresten? Står den i begges navn, har dere felles lån, osv?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...