Gå til innhold

Spiral

Gjest Mamma til 2 gutter

Anbefalte innlegg

Gjest Mamma til 2 gutter
Skrevet

Hva er forskjell på kobberspiral og hormonspiral?.Stemmer det at man mister mens ved hormonspiral?.Ha er best når man har hatt blodpropp

Skrevet

Mange mister mensen med hormonspiral, andre får blødningsforstyrrelser i hytt og gevær. Jeg tok ut min for to uker siden, etter 1 år med bivirkninger. Deilig å slippe, men allikevel var spiralen fantastisk, slapp å huske på noe som helst.

Kopperspiral fører såvidt jeg har skjønt oftest til større blødninger ved mensen.

Hvordan det er med blodpropp vet jeg ikke.

Gjest spiraldama
Skrevet

Mange mister mensen med hormonspiral, andre får blødningsforstyrrelser i hytt og gevær. Jeg tok ut min for to uker siden, etter 1 år med bivirkninger. Deilig å slippe, men allikevel var spiralen fantastisk, slapp å huske på noe som helst.

Kopperspiral fører såvidt jeg har skjønt oftest til større blødninger ved mensen.

Hvordan det er med blodpropp vet jeg ikke.

Aner ikke angående det med blodpropp.

Angåenede å miste mensen : Jeg hadde smøblødninger i ca 2 mndr, som ble avsluttet med en styrtblødning (meget ubehagelig), men etterpå har jeg nå vært helt uten mens i 3 og et halvt år. Det er helt fantastisk. Går gjerne gjennom to måneder med litt tull, for så å få fred i fem år. Ut ifra min erfaring anbefaler jeg gjerne hormonspiralen.

Gjest spiraldama
Skrevet

Innlegget mitt havnet visst under feil person. Prøver igjen:

Angåenede å miste mensen : Jeg hadde smøblødninger i ca 2 mndr, som ble avsluttet med en styrtblødning (meget ubehagelig), men etterpå har jeg nå vært helt uten mens i 3 og et halvt år. Det er helt fantastisk. Går gjerne gjennom to måneder med litt tull, for så å få fred i fem år. Ut ifra min erfaring anbefaler jeg gjerne hormonspiralen.

Skrevet

Det med blodpropp må du høre med lege om.

Generelt kan ejg virkelig anbefale hormonspiralen, men jeg satte den inn i begynnelsen av et forhold, og det var litt dumt. Jeg hadde hyppige og uregelmessige småblødninger i et halvt år.

Etter det ble den bare en venn for livet! Byttet den ut etter 5-6 år, og da var det ingen startproblemer (samme type spiral). Slapp både menssmerter og for kraftig mens.

Skrevet

Har du hatt blodpropp tror jeg du bør holde deg unna all form for hormonell prevensjon. Sånn sett er sikkert kobberspiral en god ide.

Skrevet

Har du hatt blodpropp tror jeg du bør holde deg unna all form for hormonell prevensjon. Sånn sett er sikkert kobberspiral en god ide.

Men akk så smertefull, for noen av oss. Uholdbare menssmerter i dagevis :'((

Skrevet

Jeg har hatt blodpropp og har hormonspiral. legen anbefalte hormonspiral. Jeg gikk på marevan fra begynnelsen og da ville hun ikke sette inn kobberspiral. Hun sier det er så lite hormoner, så selv om jeg hadde blodpropp i svangerskapet, så anbefalte hun det.

Skrevet

Jeg er blitt omtrent seksuelt lobotomert med hormonspiral. Nesten all sexlyst er borte. Slet også med forstoppelse. Når spiralen ble tatt ut var jeg tilbake til normalen.

Skrevet

Hormonspiralen tilfører kroppen din små mengder hormoner hver dag. De fleste mister mensen etter en kortere eller lengre periode.

Kobberspiralen gjør miljøet i livmoren ugunstig for sæden, slik at det ikke blir noen befruktning.

Begge spiralene regnes som meget sikre prevensjonsmidler.

Ulempen med hormonspiral er at den "tukler" litt med dine egne hormoner. Hvorvidt du ser på det som en ulempe eller ikke, må du og legen bedømme. Når det gjelder risiko for blodpropp vil nok hormonspiralen være litt mer risikabel. Samtidig er hormonmengden liten, så det er ikke sikkert det er noen reel risiko.

Ulempen med kobberspiralen er at noen får kraftigere og/eller smertefulle blødninger.

Jeg har nå min andre kobberspiral inne, og har overhodet ikke noen menssmerter. De første månedene etter innsetting har jeg litt kraftigere blødninger, men så blir det helt normale.

Jeg er veldig fornøyd med kobberspiralen min :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...