smurf78 Skrevet 30. november 2008 Skrevet 30. november 2008 Kjøpte en Saab 9-3 2005-modell i mars av forhandler og nå er det noe tull med det elektriske anlegget. Volumknappene på rattet har sluttet å fungere. I tillegg står det hele tiden at "venstre bremselys har sluttet å fungere". Fikk 6 mnd garanti fra selger, men vet at jeg kan reklamere i 5 år i Norge, så kommer til å reklamere. Er det noen som har reklamert på bil som vet hvordan det fungerer i praksis? Tar selger regninga og sender regninga videre til Saab? Eller må reklamasjonen godkjenner fra Saab før de i det hele tatt starter reparasjonen? 0 Siter
Zelda77 Skrevet 30. november 2008 Skrevet 30. november 2008 Tror ikke det 5 års reklamasjonsrett ved brukt kjøp 0 Siter
Gjest Annve Skrevet 30. november 2008 Skrevet 30. november 2008 Hmm Tror ikke du har 5 års reklamasjonsrett på en bruktbil, med mindre det står i kontrakten. Jeg kjøpte en ny bil, og fikk 3 års garanti. Utover det er det vel noen regler om forventet levetid på enkelte deler som ikke har noe med garantien å gjøre fra forbrukerrådet. Det er jo liten vits med en garanti på 6 mnd hvis de allikevel må reparere feil kostnadsfritt etter den tiden. Men er det slik at denne spesielle feilen er en svakhet ved denne moddelen, og fabrikken har gått ut med at de reparerer evt feil? I så fall stiller saken seg helt anderledes. Det vil overraske med veldig hvis du får gjenomslag for dette på en bruktbil, tre år etter at du har kjøpt den. Med mindre det er en fabrikkasjonsfeil. Men det er jo lov å prøve, og ikke noe er vel bedre enn at jeg tar feil. 0 Siter
smurf78 Skrevet 30. november 2008 Forfatter Skrevet 30. november 2008 Hmm Tror ikke du har 5 års reklamasjonsrett på en bruktbil, med mindre det står i kontrakten. Jeg kjøpte en ny bil, og fikk 3 års garanti. Utover det er det vel noen regler om forventet levetid på enkelte deler som ikke har noe med garantien å gjøre fra forbrukerrådet. Det er jo liten vits med en garanti på 6 mnd hvis de allikevel må reparere feil kostnadsfritt etter den tiden. Men er det slik at denne spesielle feilen er en svakhet ved denne moddelen, og fabrikken har gått ut med at de reparerer evt feil? I så fall stiller saken seg helt anderledes. Det vil overraske med veldig hvis du får gjenomslag for dette på en bruktbil, tre år etter at du har kjøpt den. Med mindre det er en fabrikkasjonsfeil. Men det er jo lov å prøve, og ikke noe er vel bedre enn at jeg tar feil. Les her: http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbrukerrapporten/2003/1067534897.95 Og her: http://www.naf.no/Kjope-eller-selge-bil/Kjope-bil/Reklamasjon/ 0 Siter
smurf78 Skrevet 30. november 2008 Forfatter Skrevet 30. november 2008 Tror ikke det 5 års reklamasjonsrett ved brukt kjøp Les her: http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbrukerrapporten/2003/1067534897.95 Og her: http://www.naf.no/Kjope-eller-selge-bil/Kjope-bil/Reklamasjon/ 0 Siter
smurf78 Skrevet 30. november 2008 Forfatter Skrevet 30. november 2008 Hmm Tror ikke du har 5 års reklamasjonsrett på en bruktbil, med mindre det står i kontrakten. Jeg kjøpte en ny bil, og fikk 3 års garanti. Utover det er det vel noen regler om forventet levetid på enkelte deler som ikke har noe med garantien å gjøre fra forbrukerrådet. Det er jo liten vits med en garanti på 6 mnd hvis de allikevel må reparere feil kostnadsfritt etter den tiden. Men er det slik at denne spesielle feilen er en svakhet ved denne moddelen, og fabrikken har gått ut med at de reparerer evt feil? I så fall stiller saken seg helt anderledes. Det vil overraske med veldig hvis du får gjenomslag for dette på en bruktbil, tre år etter at du har kjøpt den. Med mindre det er en fabrikkasjonsfeil. Men det er jo lov å prøve, og ikke noe er vel bedre enn at jeg tar feil. Og en ting til. Det er ikke 3 år siden, men 8 måneder siden jeg kjøpte bilen. Uansett, i Norge er det 5 års reklamasjon på omtrent det meste. Som du ser i artikkelen er det mye som går under reklamasjon, dog selvsagt ikke slitasjedeler. Elektronikk er jo en selvfølge at holder i 5 år. Så er omtrent 100% sikker på at denne saken går igjennom 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 30. november 2008 Skrevet 30. november 2008 Hmm Tror ikke du har 5 års reklamasjonsrett på en bruktbil, med mindre det står i kontrakten. Jeg kjøpte en ny bil, og fikk 3 års garanti. Utover det er det vel noen regler om forventet levetid på enkelte deler som ikke har noe med garantien å gjøre fra forbrukerrådet. Det er jo liten vits med en garanti på 6 mnd hvis de allikevel må reparere feil kostnadsfritt etter den tiden. Men er det slik at denne spesielle feilen er en svakhet ved denne moddelen, og fabrikken har gått ut med at de reparerer evt feil? I så fall stiller saken seg helt anderledes. Det vil overraske med veldig hvis du får gjenomslag for dette på en bruktbil, tre år etter at du har kjøpt den. Med mindre det er en fabrikkasjonsfeil. Men det er jo lov å prøve, og ikke noe er vel bedre enn at jeg tar feil. Hvis bilen er en 2005-modell har vitterligen ikke de fem årene med reklamasjonsrett utgått enda. Reklamasjonsretten gjelder selvsagt fra varen (i dette tilfellet bilen) er ny til det har gått fem år, så smurf78 har nok litt å gå på enda. Desssuen, om du leser om reklamasjonsrett på www.forbrukerradet.no sins sider, så er det ikke sånn at enkelte deler av produktet kan unndras fra reklamasjonsretten, bortsett fra batterier og slikt som har kortere forventet levetid. 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 30. november 2008 Skrevet 30. november 2008 ''men vet at jeg kan reklamere i 5 år i Norge'' Dette gjelder kun på biler som ikke er bruktimportert. 0 Siter
smurf78 Skrevet 3. desember 2008 Forfatter Skrevet 3. desember 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1228067020' post='4027964] ''men vet at jeg kan reklamere i 5 år i Norge'' Dette gjelder kun på biler som ikke er bruktimportert. Dette er en 2005-modell som har gått 3 år i leasing med 1 eier i Norge så den er nok ikke bruktimportert nei 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.