Gjest forvirret ang stønader og rettigheter Skrevet 30. november 2008 Skrevet 30. november 2008 Har fått brev fra NAV siden jeg har gått delvis sykmeldt i snart ett år. Jeg forstår ikke helt de ulike alternativene, attføring betyr støtte til å omskolere seg? Eller? Jeg skal ikke omskolere meg, elsker jobben min, men strekker ikke til på andre områder. Og ser ingen mulighet til å bli 100% arbeidsfør med det første,. Hvem gjør en vurdering i forhold til rehabiliteringspenger osv? Er det fastlegen? Hvor lenge kan man få rehabiliteringspenger? Går jeg jevnlig til legen for å opprettholde dette slik som med symelding? Om man først ergått over på rehabilitering/attføring/osv, er det mulig å komme tilbake til normalen igjen? Vanskelig å forklare hva jeg mener.. men vil jeg da ha brukt opp mine rettigheter til sykepenger "for alltid"? Taper jo en del inntekt på dette, men forstår jo at ikke staten kan subsidiere meg når jeg ikke blir frisk..... 0 Siter
Mistera Skrevet 30. november 2008 Skrevet 30. november 2008 Om du ikke ønsker å omskulere deg og vil gjerne fortsette i det yrket du har, får du heller kansje prøve å få dem til å tilrettelegge jobben for deg, slik at du kan jobbe 100% 0 Siter
Gjest forvirret ang stønader... Skrevet 1. desember 2008 Skrevet 1. desember 2008 Om du ikke ønsker å omskulere deg og vil gjerne fortsette i det yrket du har, får du heller kansje prøve å få dem til å tilrettelegge jobben for deg, slik at du kan jobbe 100% Takk for svar. Jobben er svært fleksibel og jeg har mye frihet til å ordne meg etter dagsformen. Er innmari privilegert sånn sett, og utrolig takknelig for det, men 100% er helt umulig å oppnå i tillegg til familie og barn som skal leveres, hentes, lekes med, følges opp.. En annen mulighet er selvsagt å gå ned i stilling på jobben.... Om jeg er 50% sykmeldt, vil støtte fra nav være på bakgrunn av disse 50%? Kan man være 50% i jobb og få 50% i en form for stønad? Jeg skal ta en telefon til saksbehandleren min, du behøver ikke bruke tid på alle mine spørsmål ;-) 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 1. desember 2008 Skrevet 1. desember 2008 Du kan få rehabiliteringspenger i 52 uker, hvis du er under aktiv behandling. Og ytterligere 52 uker i spesielle tilfeller. Rehabiliteringspenger er 66% av lønnen din i året før du ble syk, eller gjennomsnitt av pensjonsgivende inntekt de siste tre årene forut for sykemelding. Maximalt 66% av 6 G (G er Grunnbeløpet kr. 70 256) Du kan være sykemeldt 50% og få utbetalt rehabiliteringspenger for 50% og være i jobb 50% og få utbetalt 50% lønn. Har du vært sykemeldt i ett år må du være i jobb i 26 uker for å opparbeide deg rett til ny utbetaling av sykepenger, ellers er det rehabiliteringspenger du får utbetalt. Rehabiliteringspenger bevilges ofte for tre måneder av gangen, og det krever ny vurdering av lege før hver fornyelse av vedtaket. Ellers kan du selv lese om ordningen med rehabiliteringspenger på NAV sine sider: http://www.nav.no/page?id=291 0 Siter
Gjest trådstarter Skrevet 1. desember 2008 Skrevet 1. desember 2008 Du kan få rehabiliteringspenger i 52 uker, hvis du er under aktiv behandling. Og ytterligere 52 uker i spesielle tilfeller. Rehabiliteringspenger er 66% av lønnen din i året før du ble syk, eller gjennomsnitt av pensjonsgivende inntekt de siste tre årene forut for sykemelding. Maximalt 66% av 6 G (G er Grunnbeløpet kr. 70 256) Du kan være sykemeldt 50% og få utbetalt rehabiliteringspenger for 50% og være i jobb 50% og få utbetalt 50% lønn. Har du vært sykemeldt i ett år må du være i jobb i 26 uker for å opparbeide deg rett til ny utbetaling av sykepenger, ellers er det rehabiliteringspenger du får utbetalt. Rehabiliteringspenger bevilges ofte for tre måneder av gangen, og det krever ny vurdering av lege før hver fornyelse av vedtaket. Ellers kan du selv lese om ordningen med rehabiliteringspenger på NAV sine sider: http://www.nav.no/page?id=291 Tusen takk! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.