org Skrevet 30. november 2008 Skrevet 30. november 2008 Ja - hva skal jeg gjøre? Ca kr 240.000,- i studielån skal tilbakebetales (naturlig nok). Er det lurt å bake det inn i huslånet (hvis vi får, da - det er jo heller ikke sikkert)? Studielånet er mitt, så er det sagt. Mannen min er positiv til innbaking - det er hans forslag, men selv er jeg ikke sikker. Jeg mener, hvordan vil det stille seg ved evt brudd (ikke gøy å tenke på, men det er da virkelig nødvendig å tenke på det også). Vi har 100 % felles økonomi. 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 30. november 2008 Skrevet 30. november 2008 Ikke lurt. Studielånet har en del fordeler, blant annet kan det ettergis om du blir ufør f.eks. Det skjer ikke med boliglån. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 30. november 2008 Skrevet 30. november 2008 Jeg ville ikke gjort det. Tenk om du skulle ønske å fortsette studiene og fryse lånet. Tenk om du skulle bli gravid. Tenk om du skulle bli syk. Eller i verste fall dø (da blir lånet strøket - det vil ikke automatisk skje med boliglånet. Har en venninne som døde alt for tidlig av kreft - heldigvis ble studielånet hennes på over 300' strøket i stedet for at mannen hennes skulle "arve" det. Hva som skjer ved brudd vet jeg lite om og det tør jeg ikke tenke på. 0 Siter
morsan Skrevet 30. november 2008 Skrevet 30. november 2008 Jeg ville ikke gjort det, av grunner som nevnt av de andre. det har ferdig innebygget gjeldsforsikring, og du har også muligheter til å sæke om inntektsavhengig nedbetaling osv dersom det skulle bli aktuelt. 0 Siter
Elis31 Skrevet 30. november 2008 Skrevet 30. november 2008 Jeg har bestandig trodd som de andre her har tenkt. Men reglene sier at det KAN ettergis ved uførhet. Det er slett ikke sikkert at det blir det ettersom jeg skjønner. Studielån er en stor utgift hver måned. Synes dere kan vurdere hva dere synes er best, dersom dere har livsforsikring som sikrer ved uførhet og ved død for begge så synes jeg det må være kjekt å få det inn i huslånet. Når det gjelder det du nevnte hvis du en gang skulle bli alene, så må det jo være supert å ikke ha studielånet å betale på. 0 Siter
Gjest luksusfellen Skrevet 30. november 2008 Skrevet 30. november 2008 Nei, nei, nei... La studielånet være. Det lånet har så mange bra vilkår at du må ikke finne på å bake det inn i et huslån. 0 Siter
fresja Skrevet 30. november 2008 Skrevet 30. november 2008 Studielånet kan du også få rentefri utsetting på om du tjener lite eller intet. 0 Siter
laban Skrevet 1. desember 2008 Skrevet 1. desember 2008 Alle andre lån, men ikke akkurat studielånet. Det har helt spesielle betingelser. 0 Siter
Speak Skrevet 1. desember 2008 Skrevet 1. desember 2008 Studielånet er best å holde utenom. Det er normalt sett grei rente + at betingelsene ellers er gode. (Kan får ettergitt renter om man tjener veldig lite, lånet faller bort om man dør) Så alle økonomer anbefaler å holde dette utenom. 0 Siter
Gjest GA Skrevet 1. desember 2008 Skrevet 1. desember 2008 Det anbefales ikke å putte studielån inn i huslånet, da Statens Lånekasse gir mye bedre vilkår enn noen bank. 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 1. desember 2008 Skrevet 1. desember 2008 Det lønner seg absolutt ikke rent økonomisk, for som de andre sier er det bedre betingelser på studielånet enn på huslån. Hold det utenfor, men sett av penger hver måned for å betjene det. 0 Siter
morsan Skrevet 2. desember 2008 Skrevet 2. desember 2008 En sjelden tråd - usedvanlig enighet blant dol'erne:-) 0 Siter
org Skrevet 2. desember 2008 Forfatter Skrevet 2. desember 2008 En sjelden tråd - usedvanlig enighet blant dol'erne:-) Jepp. Dol er utrolig greit å ha i sånne situasjoner. For å sortere tanker og sånn. Takk for svarene, alle sammen! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.