Gå til innhold

Bake inn stuielånet i huslånet - skal/ skal ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja - hva skal jeg gjøre? Ca kr 240.000,- i studielån skal tilbakebetales (naturlig nok).

Er det lurt å bake det inn i huslånet (hvis vi får, da - det er jo heller ikke sikkert)?

Studielånet er mitt, så er det sagt.

Mannen min er positiv til innbaking - det er hans forslag, men selv er jeg ikke sikker. Jeg mener, hvordan vil det stille seg ved evt brudd (ikke gøy å tenke på, men det er da virkelig nødvendig å tenke på det også).

Vi har 100 % felles økonomi.

Skrevet

Ikke lurt. Studielånet har en del fordeler, blant annet kan det ettergis om du blir ufør f.eks. Det skjer ikke med boliglån.

Skrevet

Jeg ville ikke gjort det.

Tenk om du skulle ønske å fortsette studiene og fryse lånet. Tenk om du skulle bli gravid. Tenk om du skulle bli syk. Eller i verste fall dø (da blir lånet strøket - det vil ikke automatisk skje med boliglånet.

Har en venninne som døde alt for tidlig av kreft - heldigvis ble studielånet hennes på over 300' strøket i stedet for at mannen hennes skulle "arve" det.

Hva som skjer ved brudd vet jeg lite om og det tør jeg ikke tenke på.

Skrevet

Jeg ville ikke gjort det, av grunner som nevnt av de andre. det har ferdig innebygget gjeldsforsikring, og du har også muligheter til å sæke om inntektsavhengig nedbetaling osv dersom det skulle bli aktuelt.

Skrevet

Jeg har bestandig trodd som de andre her har tenkt. Men reglene sier at det KAN ettergis ved uførhet. Det er slett ikke sikkert at det blir det ettersom jeg skjønner. Studielån er en stor utgift hver måned. Synes dere kan vurdere hva dere synes er best, dersom dere har livsforsikring som sikrer ved uførhet og ved død for begge så synes jeg det må være kjekt å få det inn i huslånet. Når det gjelder det du nevnte hvis du en gang skulle bli alene, så må det jo være supert å ikke ha studielånet å betale på.

Gjest luksusfellen
Skrevet

Nei, nei, nei... La studielånet være.

Det lånet har så mange bra vilkår at du må ikke finne på å bake det inn i et huslån.

Skrevet

Studielånet kan du også få rentefri utsetting på om du tjener lite eller intet.

Skrevet

Alle andre lån, men ikke akkurat studielånet. Det har helt spesielle betingelser.

Skrevet

Studielånet er best å holde utenom. Det er normalt sett grei rente + at betingelsene ellers er gode. (Kan får ettergitt renter om man tjener veldig lite, lånet faller bort om man dør)

Så alle økonomer anbefaler å holde dette utenom.

Skrevet

Det anbefales ikke å putte studielån inn i huslånet, da Statens Lånekasse gir mye bedre vilkår enn noen bank.

Gjest ViViola
Skrevet

Det lønner seg absolutt ikke rent økonomisk, for som de andre sier er det bedre betingelser på studielånet enn på huslån.

Hold det utenfor, men sett av penger hver måned for å betjene det.

Skrevet

En sjelden tråd - usedvanlig enighet blant dol'erne:-)

Skrevet

En sjelden tråd - usedvanlig enighet blant dol'erne:-)

Jepp.

Dol er utrolig greit å ha i sånne situasjoner.

For å sortere tanker og sånn.

Takk for svarene, alle sammen!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...